وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 15 مرداد 1393 ساعت 19:12   |   کد مطلب: 8805
صداقت قلم و صراحت لهجه، ویژگی‌های بارز خبرنگاران
آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر یک روز خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها کار نکنند؛ چه می‌شود؟ آیا در دنیای پرتلاطم و پرهیاهوی امروز می‌‌توان بدون رسانه زندگی کرد؟

این پرسشی است که هر از گاه باید از خود بپرسیم تا بدانیم که رسانه‌ها چه جایگاهی در زندگی روزانه ما دارند. امروزه آگاهی از اخبار و رویدادهای روز جامعه، یکی از نیازهای حیاتی ما به شمار می‌آورد. ما باید بدانیم که در اطرافمان چه می‌گذرد تا برنامه‌هایمان را بر اساس آن تنظیم کرده و مطابق با شرایط روز تصمیم بگیریم.

در این بین، نشریات محلی به عنوان چشم بیدار مردم یک منطقه، نقش مهمی در انعکاس عملکرد دولت و مسئولان و مهمتر از آن، رساندن صدای مردم به آن‌ها دارند. نشریات استان همدان نیز در سال‌های اخیر با افزایش چشمگیر در تعداد نشریات و همچنین فعالان رسانه‌ای برای تحقق این مهم گاه برداشته‌اند؛ هرچند تلاش‌های انجام شده چندان رضایت‌بخش نیست و خبرنگاران و روزنامه‌نگاران همدانی عمدتا به پوشش رویدادها و برنامه‌ها می‌پردازند تا تحلیل و نقد و گزارش. این کار، رسانه را به تریبون تبلیغاتی مدیران تبدیل کرده و فضایی رایگان برای نمایش سخن و تصاویر آن‌ها را فراهم می‌آورد.

از طرف دیگر نباید از خاطر برد که فضای نقد و انتقاد در استان همدان خیلی مهیا نبوده و مدیران به ویژه روابط عمومی‌ها به عنوان " حافظان پر و پا قرص منافع اداره خود" با هرگونه نقد، تحلیل و اعتراض منصفانه به شدت برخورد می‌کنند. در واقع هیچ یک از آن‌ها طاقت دیدن یک نقطه سیاه را در لوحی سپید ندارند و آن جا که قلم‌هایی از سر دلسوزی، فریاد مردم را به گوش مردم می‌رسانند؛ متهم به سیاه‌نمایی و نشر اکاذیب و باندبازی می‌شوند و فراموش می‌کنند که همین رسانه‌ها، یک سال تمام برنامه‌ها و رویدادهای خبری آن‌ها را داوطلبانه و بی‌چشمداشت پوشش می‌دهند. البته گاهی نیز برخی مدیران لطف کرده و پیغام و پسغام می‌فرستند که دست از نقد ما بردارید و در عوض ما هم از خجاتتان در می‌آییم.

به عنوان عضو کوچکی از جامعه خبری استان به این دست مدیران اعلام می‌کنم: ما قلم به دست گرفتیم و قدم برداشتیم تا حقایق را منعکس ساخته و با نمایش کژی‌ها و کوتاهی‌ها در ساختن شهر و جامعه خود سهیم باشیم؛ پس انعکاس مشکلات، رسالت ما و صداقت قلم و صراحت لهجه، ویژگی‌هایی است که با ما همراه است.

یادداشت: سمیه مظاهری

دیدگاه شما