وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 26 مرداد 1394 ساعت 19:18   |   کد مطلب: 15893
در بین همه فرمایشات رهبر انقلاب در سخنرانی امروز خود، یک جمله، جمله ای کاملا طراحی شده و آراسته است که با این که صرفا از "یک آغاز" به "یک پایان" می رسد، اما همه راهبردهای اساسی این روزهای سیاست و دیپلماسی را در ایران را در خود جای داده است.

به گزارش نافع، درست در زمانی که عمده اهالی سیاست و دیپلماسی در داخل و اخارج از ایران تصور می کنند که ترمز مخالفت  و انتقاد از جمع بندی هسته ای در ایران کشیده شده و کشور در مسیر ی می رود که در نهایت به راحتی این برجام را خواهد پذیرفت، جمله و نقل قولی از رهبر انقلاب در رسانه ها منتشر می شود که در عالم رسانه، از این نقل قول ها با عنوان نقل قول طلایی نام برده می شود. طلایی بدان معنا که چندان گسترده و طولانی نیست، اما بند بند آن انگار بر اساس طراحی ی و نقشه یک قالی به هم تنیده شده است تا طرحی زیبا از یک فرش را به مخاطب ارائه کند.

 

باید پذیرفت که  این روزها در عالم سیاست در ایران، حتی مخالفان سرسخت جمع بندی هسته ای بین ایران و کشورهای غربی، بر این باورند که کشور در مسیر پذیرش آرام آرام برجام هسته ای قرار گرفته است و حتی دیگر صدایی اساسی از حنجره مخالفان چندین روز پیش به گوش نمی رسد. این روزها حتی مخالفان هم انگار تصور دارند، همه چیز به پایان رسیده است؛ شورای عالی امنیت ملی با پنج رای مستقیم دولت و یکی- دو رای کمکی این برجام را تایید خواهد کرد و مجلسیان نیز با شرایط پیش آمده و دفاع تیم ریاست مجلس از برجام، علاقه چندانی به مخالفت نخواهند داشت. این همان تصوری است که در جای جای تحلیل های رسانه های و فضای مجازی و واقعی جامعه ایرانی در حالی شکل گیری است.

 

از اظهارات مخالفان جمع بندی نیز چنین به نظر می رسد که گویا دیگر قرار نیست اتفاق تازه ای رخ دهد و اصولا در جامعه ای که جشن هسته ای برگزار شده است، دیگر حرف تازه ای برای گفتن باقی نمی ماند.

 

اما درست در این هنگام است که رهبر انقلاب در یک سخنرانی که، صرفا در یک جمله به موضوع هسته ای پرداخته می شود، راهبردی اساسی را در حوزه گاه به مساله هسته ای مطرح می کنند که چه توافق نهایی بشود و چه نشود، اما از اراده ای واقعی در ادامه مسیر برخورد با قدرت های استکباری  خبر می دهد.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه در دیدار علما، صاحب‌نظران و میهمانان اجلاس مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام و اجلاس اتحادیه‌ی رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، مبارزه با نقشه‌های استکبار در منطقه را مصداق بارز جهاد فی‌سبیل‌الله خواندند و در بخشی دیگر از فرمایشات خود جمله ای را به این شکل مطرح فرمودند: امریکایی ها می خواهند از توافقی که هنوز نه در ایران و نه در امریکا تکلیفش و رد یا قبول شدنش معلوم نیست، وسیله ای برای نفوذ در ایران بسازند اما ما این راه را قاطعانه بسته ایم و با همه توان بالای خود، اجازه نفوذ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و یا حضور سیاسی در ایران را به امریکایی ها نمی دهیم.

 

در جمله یگانه رهبر انقلاب، مربع راهبردی وجود دارد که اصولا مسئولین دولت و نمایندگان مجلس باید در ادامه راه  روند خود بدان آگاهی داشته باشند.

 

ضلع اول فرمایش رهبر انقلاب، "یاد کردن از "توافقی است که نه در ایران و نه در آمریکا، تکلیفش معلوم نیست". این جمله، یعنی تذکری مجدد به همه آنهایی که رای شان در توصیب یا رد برجام نقش دارد و این افراد به این راحتی نباید از کنار رای خود بگذرند. این که همچنان رهبری تاکید می کنند، تکلیف این موضوع هنوز معلوم نیست، برای چندمین بار، تلنگری اساسی از سوی ایشان را به نمایندگان و اعضای شورای عالی امنیت ملی وارد می کند. ایشان در سخنرانی قبلی خود نیز، بارها از کلید واژه دیگری استفاده کرده بودند؛ "چه تصویب بشود و چه توصیب نشود".

 

ضلع دیگر تحلیل رهبر انقلاب به بحث "نفوذ" امریکا در جامعه ایرانی مربوط می شود.

 

بدون شک استعمار و استکبار همواره در پی نفوذ در کشورهایی همچون ایران بوده و هست. در دوره ای با به کار گیری سران وابسته به دنیال این کار بودند و امروز از طرق دیگری به دنبال نفوذ هستند. هشدار و آگاهی دادن رهبر انقلاب در این باب، مساله مهمی است که نشان می دهد در بازی هسته ای، همچنان هدف های دیگری وجود دارد که باید مراقب آنها بود. در واقع در نگاه رهبر انقلاب، آمریکا و همدستانش در دل مجموعه ای از اهداف وارد موضوع هسته ای ایران شده اند که نفوذ درکشور، یکی از مهم ترین این اهداف است و باید مراقب این نفوذ بود.

 

ضلع دیگر این تحلیل اشاره ای به این شرح مختصر است که "راه را قاطعانه بسته ایم". ضرورتی برای ارائه تحلیل در این باره وجود ندارد. همان اندازه که کشورهای مقابل در دل مجموعه ای اهداف وارد ماجرا شده اند، ما نیز با مجموعه ای از قفل ها، هر راهی را بسته ایم و اصولا نباید امیدی به نفوذ در ایران داشته باشند.

 

و در نهایت ضلع دیگر مربع راهبردی رهبر انقلاب، تاکید بر این است که "اجازه نفوذ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و یا حضور سیاسی در ایران را به امریکایی ها نمی دهیم". این که رهبر انقلاب در همین آغاز ماجرا، ابتدا از نفوذ اقتصادی سخن گفته اند، یعنی این که اساسا پی به اصل ماجرا برده اند. این روزها رسانه هایی در ایران با تیترهای خود، شیفتگی شان را به شرکت های خارجی و وورود کالاهای آنها به ایران ابراز می کنند. اما توجهی به این ماجرا ندارند که ورود شرکت های چند ملیتی به کشور، یکی از همان راههای جایگزین استکبار برای نفوذ در کشورهای دیگر است و از دل ورود این شرکت ها، چه وابستگی های اقتصادی و چه روابط قدرت و ثروت با وابستگی ریشه ای به خارج از مرزها، ایجاد نمی شود. بر همین اساس است که باید در برابر هرگونه نفوذ و مخصوصا نفوذ اقتصادی آمریکا  و دیگر کشورها ایستاد و اجازه حضور را نداد.

داستان برجام به هر شکلی که ادامه داشته باشد، اما فرمایشات امروز رهبر انقلاب، تلنگر راهبردی جدی ای را به مسئولان وارد می کند و امیدواریم نمایندگان و دیگرانی که رایشان در فرجام برجام تاثیری دارد، از امروز با زاویه دید جدیدیتری به وظیفه  آتی خود بیندیشند.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما