وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 30 خرداد 1394 ساعت 15:03   |   کد مطلب: 14882
 سبد کالا یکی از پر بحث ترین موضوعات مردمی
سبد کالا به عنوان یکی از سیاست‌های حمایتی دولت یازدهم به یکی از پربحث‌ترین موضوعات میان مردم تبدیل شد تا جایی که به‌دلیل مشکلات زیادی که در مسیر توزیع وجود داشت از دریافت این بسته حمایتی انصراف دادند و عطایش را به لقایش بخشیدند.

سبد کالا، سبد اهدایی دولت به برخی از اقشار مردم نوشت: سبد پر ماجرایی که دولت برای کمک به اقشار کم درآمد مردم تعین کرد با حواشی زیادی همراه شد. سال گذشته بود که دولتی ها اعلام کردند در کنار اجرای فاز دوم هدفمندی، همچنان توزیع «سبد کالایی» بین قشرهای آسیب‌پذیر جامعه را با مردم را ادامه خواهند داد. سیاستی که در همان ابتدای شروع به کار این دولت برای کاهش موج سواری گرانی انجام گرفته بود اما به تحقیر مردم و اعتراض گروه های هدف همراه شد. 

اتفاقی که در سال گذشته افتاد این بود که دولت در ابتدا با تامین اعتباری تلاش کرد تا بخشی از جامعه را مشمول دریافت حمایت های غیرنقدی در قالب سبدهای کالایی قرار دهد، اما در ادامه راه به دلیل نارضایتی جامعه توزیع سبدها را برای قریب به اتفاق جامعه انجام داد تا از این طریق بتواند نظر موافق مردم را با اولین اقدام حمایتی گسترده خود همراه کند.
 
حال در سال جاری تصمیم گرفته شد حمایت ها در قالب سبد کالایی دقیق تر و با اهداف مشخص تری توزیع شود بر اساس میزان درآمد خانوارها حداکثر تا یک میلیون تومان اشاره شده است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه اقداماتی را انجام داده است.
 

 اما به نظر می رسد هنوز هم دولت با مشکلات آماری مواجه است چرا که همانطور که  در دور اول دریافت سبد کالا عده زیادی از اقشار ضعیف جامعه مانند کارگران که در سیستم آماری موجود کشور، اطلاعات دقیقی از آنها در دسترس نیست و در واقع می‌توان آنها را از نیازمند‌ترین اقشار دریافت این سبدهای کالایی دانست، موفق به دریافت این سبد نشدند، حالا هم این مساله ادامه دارد و این موضوع را می توان با گفتگو و محاحبه ای میدانی متوجه شد.از سوی دیگر کارفرمایان نیز به دلیل گرانی ها و بالا رفتن هزینه ها تمایلی به دادن سبد کالا به کارگران ندارند و از انجایی که این مساله در قانون اجباری نیست به نظر می رسد مشکلات جدی برای کارگران ایجاد خواهد شد.به این ترتیب هنوز تکلیف سبد کالای کارگران مشخص نیست اما باید دید بالاخره این مشکل حل خواهد شد یا خیر؟ 

روستاییانی که برای دریافت سبد کالا مجبور به پرداخت هزینه های با لای کرایه و آژانش می شدند که شاید این سبد کالا را به سلامت به منزل برسانند و صف های طولانی در خیابانهای اصلی شهر، چشم هر رهگذری را به خودش معطوف می کرد که در این هوای بسیار گرم تابستان و با دهان روزه چه لزومی برای انجام این کار وجود داشته است .

همین موضوع باعث سوء استفاده رسانه های معاند خارجی شد و در بسیاری از برنامه های خود ضمن تخریب چهره کشور در حفظ کرامت انسانی، مردم جامعه را ملتی گرسنه معرفی می کرد.

 واما در این مرحله از توزیع سبد کالا امید واریم مسئولان تدابیر بهتری  اتخاذ کنند تا اولا روستائیان بتوانند در روستاهای خود سبد حمایتی را دریافت کنند واز ایجاد صفهای طولانی جلوگیری شود، ثانیا در شهرها نیز طوری عمل شود تا شان و کرامت ملت رعایت شود.

کارگزاران و مسئولان باید نسبت به شأن و جایگاه ارزشمند مردم ایران به خوبی واقف باشند و هر اقدام و عملی که انجام می‎دهند، با این شأن و شخصیت تناسب داشته باشد.             

اولین مرحله از توزیع سبد کالا به دلیل نبود برنامه ریزی دقیق و دهک بندی افراد با ازدحام و شلوغی  و حاشیه های بسیار زیادی همراه شد، به طوری که در برخی استان ها افراد مجبور بودند ساعت ها بر سر صف طولانی سبد کالا بایستند و گاهی اوقات دست خالی برگردند که البته امیدواریم این مشکلات بر طرف شده و ضمن برخورداری از بسته های حمایتی دولت به شان و منزلت مردم خدچه ای وارد نشود.

منبع:شبنم ها

انتهای پیام/ح

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما