وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 25 خرداد 1394 ساعت 21:19   |   کد مطلب: 14824
روزهای گرمایی که قرار است سرد شود؛
شنیده شده که شنبه آینده سبد کالا دوباره توزیع می شود، سبد کالایی که در مرحله اول با اما و اگرهایی همراه شد و مردم نگرانند که نکند روزهای گرمی که در پیش دارند به علت توزیع نامتناسب و بی برنامگی و بی تدبیری دولت به زمستانی سرد تبدیل شود.

به گزارش نافع، به نقل از سایت رودآور، بهمن ماه سال 92 بود که سبد کالا بین مردم ایران توزیع شد، سبد پردردسری که به جای آنکه نان و آبی برای مردم باشد با آبرروی و کرامت آنان بازی شد.

کرامت انسانی کالایی فراموش شده در سبد کالا

صدا جیغ، دعوا، زن باردار سرپرست خانواری که به دلیل اعتیاد شوهرش مجبور بود ساعت ها بر سر صف طولانی سبد کالایی بایستید و آخر دست خالی برگردد، پیرزنان و پیرمردانی که به امید گرفتن سبد کلا دستان نوه های خردسال خود را گرفتند و پرسان و پرسان جویا بودند که آیا سبد کالا به آنان تعلق می گیرد یا نه؟!، اگر تعلق می گرفت، دلشان در هوای سرد زمستان کمی گرم می شد و خان اول را طی کرده بودند و اگر تعلق نمی گرفت دلشان نیز همانند دستانشان در هوای سرد بمهن ماه یخ می زد.

تصاویر منتشر شده آن روزها از توزیع سبد کالا به خوبی نمایشی از بی عزت کردن ملت بود و کرامت انسانی کالایی فراموش شده در آن سبد، تصاویری که دست مایه ای برای تمسخر گرفتن ملتمان از سوی رسانه ها و شبکه های خارجی و صهیونیستی را رقم زد، تصاویری که از دعوا و کتک کاری به ویژه در بین زنان بود و اخباری مبنی بر اینکه تعدادی از مردم ایران حتی جانشان را برای دریافت سبد کالا از دست دادند.

و حال شنیده شده که قرار است شنبه آینده مرحله بعدی توزیع سبد کالا انجام شود، مردم هم خوشحال هم ناراحت، چرا که بسیاری معتقدند سبد کالا به آنانی که باید تعلق نمی گیرد. مردم خاطره تلخی از گرفتن سبد کالا در بهمن سال 92 دارند چرا که سرمای بهمن ماه برایشان چند برابر شد و نگران از اینکه این روزهای گرم نیز شاید به زمستانی سرد برایشان تبدیل شود.

سبد کالا آبرویمان را برد

آقای گلزاری به اتفاق همسر خود گفت: سبد کالا آبرویمان را برد، به ویژه زنانی که در صف های طولانی بودند و گاها بچه به بغل، آن هم برای دریافت سبد کالایی که می شد با برنامه ای مناسب توزیع شود.

وی ادامه می دهد: سبد کالا به آنانی که باید تعلق نگرفت، خیلی ها وضع مالی خوبی داشتند و دستشان هم به دهانشان می رسید اما جزء خانوارهایی بودند که سبد کالا دریافت کردند ولی عده ای هم بودند که با مشغله های زندگی امروزی دست و پنجه نرم می کنند سبد کالا نگرفت.

آقای گلزاری می افزاید: عدم سازماندهی و بی برنامگی در توزیع سبد کالا موج می زد، اگر به جای سبد کالا پولش را می دادند مردم خود بهتر می دانستند چه بخرند و چه نخرند و آن همه شلوغ بازی ها رخ نمی داد، همان طور که در جریان هستید آن روزها شنیدم برخی ها زیر دست و پا جان خود را از دست دادند.

سبدی که به همه نرسید

آقای بیات از تاکسی دارانی تویسرکانی که سبد کالا مرحله اول به او تعلق نگرفت، در گفت و گو با خبرنگار رودآور، از نحوه نامتناسب تعلق گرفتن یا نگرفتن سبد کالا گله مند بود و گفت بسیاری از دوستان ما نیز سبد کالا به آن تعلق نگرفت.

وی از گفت و گوهای مردمی در حین انجام کارش خبر داد و گفت: آن روزها در آن زمستان سرد به ویژه بانوانی را می دیدیم که پس از درگیری های فراوان سبد را گرفته وارد تاکسی می شدند و فقط می خواستند به منزل برسند تا کسی آنان را نبیند که سبد کالا دریافت کرده اند.

آقای عینعلی فقیری نیز از کارگران ساختمانی که سبد کالا به او تعلق نگرفته است، می گوید: مگر من چه گناهی دارم با این درامد پایین، نه حمایتی می شوم که بیمه شوم، دلمان خوش بود که نان یک هفتمان شاید تأمین شود که آن هم به ما ندادند.

آقای طهماسبی صاحب خرازی نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: سبد کالا هم به من نرسید من یک خراز هستم که در شهر کوچک تویسرکان زندگی می کنم اما متأسفانه مرا با یک خراز پردرآمد پایتخت نشین یکسان می بییند.

وی می افزاید: البته همان بهتر که تعلق نگرفت، به آن همه حرف شنیدن ها و اما و اگرهایش نمی ارزید.

سبدی برای بازی با عزت مردم

آقای صالحی کارمند بازنشسته تویسرکانی که اکنون در مغازه ای مشغول به کار است نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور می گوید: گرچه به من سبد کالا تعلق گرفت، ولی آن همه ارزش دردسر نداشت و ای کاش تعلق نمی گرفت چرا که همین سبد کالا مایه خنده کشورهای دیگر و مسخره کردن ملتمان توسط بیگانگان شد.

وی می افزاید: می شد به جای سبد  کالا هزینه را به مردم می دادند تا هرکس مطابق با سلیقه خود خرید می کرد، اگر دولت به فکر مردم بود این گونه عمل نمی کرد.

خانم قلخانی دیگر شهروند تویسرکانی نیز گفت: آن روزهای سرد را کاملا به یاد دارم، یک روز تمام سر صف طولانی ایستادم ، چیزی دستم را نگرفت، بالاجبار روز بعد هم آمدم، پیرزنی را دیدم که به علت کهولت سن حالش مزاجیش آنقدر بد شد که متأسفانه خود را نتوانست کنترل کند و ...

سبد کالا؛ سبدی برای وقت کشی و سرگرم کردن مردم

خانم مالمیر از دیگر شهروندان تویسرکانی با تأکید بر اینکه سبد کالا؛ سبدی برای وقت کشی و سرگرم کردن مردم  بود، نیز گفت:  آن روزها شنیدم که برخی از کلاهای سبدکالا تاریخ مصرف گذشته بود و برخی دیگز از کالاها متأسفانه از کشورهای دیگر خردیداری می شد.

وی ادامه می دهد: دولت در وهله اول باید به سمت خرید کالای ایرانی برود نه اینکه برنج هندی توزیع کند و یا مرغ ها و تخم مرغ های هورمونی، چرا که این گونه عملکردها وابستگی ما را به کشورهای بیگانه افزایش می دهد.

سلامت علاوه بر کرامت کالایی فراموش شده در سبد کالا

این شهروند تویسرکانی می افزاید: به گفته کارشناسان برای نابودی یک کشور دیگر نیازی به لشکری کشی نیست بلکه با گرفتن فرهنگ و سلامت آن کشور می توان صاحبش شد، خب سلامت کالایی بود که در سبد کالا وجود نداشت.

و اما سوالات بی جواب مردم همچنان باقی است؟ نحوه انتخاب خانواده برای دریافت سبد کالا چیست؟

آیا قرار است دوباره سبد کالا به آنانی که باید برسد، نرسد؟

آیا دوباره با آبرو و کرامت ملت بازی می شود؟

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما