وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 9 بهمن 1393 ساعت 11:25   |   کد مطلب: 12506
تصویر یک همدانی بر روی اسکناس تاجیک‌ها
جایگاه برجسته و مقام عرفانی "میر سید علی همدانی" معروف به "شاه همدان" در تاجیکستان به اندازه‌ای ارزشمند است که تصویر و شعری از این شخصیت فرهنگی و معنوی بر اسکناس‌های 10 سامانی این کشور نقش بسته است.

به گزارش نافع، تاجیکستان پس از 9 سال از فروپاشی اتحاد شوروی و اعلام استقلال خود قانونی را به تصویب رساند که براساس آن نام «روبل تاجیکی» حذف و همزمان «سامانی» اسکناس‌های جدیدی مزین به تصاویر شخصیت‌های معروف و برجسته در تاریخ و فرهنگ فارسی و تاجیکی وارد معاملات شد.

واحد پول ملی تاجیکستان به افتخار «اسماعیل سامانی» و خاندان او که تاجیک‌ها به عنوان بنیانگذار نخستین دولت متمرکز ملی خود می‌دانند، نامگذاری شده‌ است.

از این بین می‌توان به اسکناس 10 سامانی مزین به تصویر «میرسید علی همدانی» و عکس آرامگاهش در مرکز شهر «کولاب» تاجیکستان اشاره کرد.

تاجیک‌ها به «امیر سید علی ‎بن ‎شهاب» معروف به «میرسید علی همدانی»(تولد: 12 رجب 714 هجری قمری همدان، درگذشت: 6 ذی‌الحجه 786 هجری قمری) علاقه و اردات فروانی دارند.

بر روی این اسکناس تصویری از این شاعر، عارف و فیلسوف ایرانی معروف به "علی ثانی" نقش بسته و بر طرف دیگر آن نیز تصویر آرامگاهش با ابیاتی از اشعار تربیتی وی که شعاری در زندگی بسیاری از تاجیک‌ها است؛ نقش بسته است:

هر که مارا یاد کرد ایزد مر او را یار باد           هر که ما را خار کرد از عمر برخوردار باد.

هر که اندر راه ما خاری فکند از دشمنی          هر گلی کز باغ وصلش بشکفد بی‌خار باد.

در دو عالم نیست ما را بر کسی گرد غبار          هر که مارا رنجه دارد راحتش بسیار باد.

همچنین اسکناس 20 سامانی کشور تاجیکستان نیز مزین به تصویر «ابوعلی سینا» شاعر و دانشمند بزرگ ایرانی است که تاجیک‌ها او را یک چهره و شخصیت تاریخی می‌دانند.

اسکناس 500 سامانی نیز به عنوان "کلان‌ترین واحد پول ملی تاجیکستان" مزین به تصویر «ابوعبدا... رودکی» شاعر و بنیان‌گذار ادبیات فارسی است.

لازم به ذکر است؛ امسال و در سی ‌و هفتمین اجلاس سازمان یونسکو در شهر پاریس به پیشنهاد ایران و تاجیکستان، هفتصدمین سالروز تولد میرسیدعلی همدانی، شاعر و فیلسوف ایرانی در فهرست روزهای فراموش‌نشدنی یونسکو به ثبت رسیده است.

میر سیدعلی همدانی، چهارمین شخصیت ایرانی است که در برنامه مشاهیر و رویدادهای فرهنگی یونسکو قرار گرفته است و پیش از او، نجم‌الدین کبری (هشتصدمین سال زندگی فعال عارف بزرگ اخلاق و عرفان ایران‌زمین)، فخرالدین عراقی (هشتصدمین سال تولد شاعر و ادیب پرآوازه ایرانی) و عبدالقادر مراغه‌ای (ششصدمین سال زندگی فعال اولین ردیف‌نویس موسیقی اصیل ایرانی) در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

یادداشت از سمیه مظاهری

انتهای پیام/ع

تصاویر تکمیلی: 
تصویر یک همدانی بر روی اسکناس تاجیک‌ها

دیدگاه شما