وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 23 بهمن 1393 ساعت 09:23   |   کد مطلب: 12855
گفتمان سازی نبض توسعه اقتصاد مقاومتی است
علی مطهری در پاسخ به سوالی که از وی درباره علت جبهه نرفتن او پرسید گفت تشخیص داده که جبهه رفتن واجب نیست و انتشار کتب استاد مطهری واجب است.

به گزارش نافع، به نقل از تریبون مستضعفین علی مطهری در پاسخ به سوال که از وی درباره علت جبهه نرفتن او پرسید گفت تشخیص داده که جبهه رفتن واجب نیست و انتشار کتب استاد مطهری واجب است. علی مطهری نماینده تهران که در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن به سوالات مردم پاسخ می داد به سوال خبرنگار  هم پاسخ گفت. متن زیر مشروح این گفتگو است:

شما اخیرا در یکی از نوشته های خود اعلام کرده اید که حضور در جبهه ها واجب نبوده و شما هم به همین علت جبهه نرفته اید. این در حالی است که در سالهای جنگ فرماندهان جنگ هیچگاه اعلام نکرده اند که در جبهه به اندازه کافی نیرو وجود دارد بلکه برعکس ، خلافش را گفته اند.

مطهری: شرکت در دفاع مقدس واجب کفایی بوده نه واجب عینی

معنی واجب کفایی این است که تا زمانی که فرماندهان نگفته اند نیرو به اندازه کافی وجود دارد بر همه شرکت در جهاد واجب است.

مطهری:  ولی فرماندهان هیچ وقت نگفته اند که نیرو کافی نیست.

هرچند نیازی به گفتن ندارد ولی فرماندهان بارها این را گفته اند از جمله اقای محسن رضایی گفته اند در تمام دوران جنگ هیچ وقت نیرو به حدی نبوده که بتوانند از دو جبهه جنوب و غرب هم زمان عملیات کنند.

مطهری: تشخیص من این بود که جمع اوری کتب شهید مطهری واجب تر است

 این حرف شما بر خلاف مباحث تقلید در فقه ماست. معنی ندارد که مرجع تقلید بگوید واجب است  ولی شما به عنوان یک مقلد بگویید که فلان کار واجب تر است. شما مکلف به عمل هستید.

مطهری: اگر اینطور باشد همه باید کارها را رها کنند و به جبهه بروند و اینطوری همه کارهای دیگر روی زمین می ماند.

تشخیص این مسئله با مرجع تقلید و ولی فقیه است. طبعا اگرنیرو در جبهه زیاد می بود یا بقیه کارها می خوابید اعلام می کردند که کافی است و دیگر نیرو نیاید.

مطهری: قرار نیست همه چیز را ولی فقیه تشخیص بدهد.

فرمایش شما درست است قرار نیست همه چیز را ولی فقیه تشخیص بدهد اما تشخیص حکم شرکت در جهاد با ولی فقیه است و مصداقش را هم فرماندهان جنگ اعلام می کنند که ایا نیرو کافی است یانه. اقای محسن رضایی در جایی گفته اند که در زمان جنگ انقدر بعضیها در پشت جبهه به محل کار خود سنگر می گفتند که سنگر اصلی جبهه ها فراموش شده بود.

مطهری : تشخیص من این بود که تدوین اثار شهید مطهری واجب تر است.

نتهای پیام/ح

دیدگاه شما