وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 11 آبان 1393 ساعت 13:25   |   کد مطلب: 10584
عروسک مقدس با هیأت ابوالفضلی(ع) شهر مریانج همراه می‌شود
یکی از حسینیه‌های قدیمی شهر مریانج، حسینیه ابوالفضلی(ع) است.عروسکی زیبا و منحصر به فرد معروف به عروسک "علی‌اصغر(ع)" وجود دارد که روز عاشورا به همراه هیأت بیرون آورده می‌شود.

به گزارش نافع،  این عروسک یک‌پارچه از چینی ساخته شده و دو گوهر ارزنده زیبا به عنوان چشم در صورت آن کار شده است.این عروسک 120 سال‌پیش در کربلای معلی و به سفارش مرحوم "علی‌‌محمد یارمحمدی"، یکی از پیرغلامان امام حسین(ع) ساخته و نذر حسینیه شده است.

آنچه موجب تقدس و شهرت این عروسک شده به داستان گم‌شدن و بازگشت معجزه‌آسایش برمی‌گردد. سال‌ها‌ پیش، عروسک "علی‌اصغر(ع)" از مریانج به سرقت رفته و بعدها مرحوم "میرزا شفیع"، خادم حسینیه آن را در یکی از عتیقه‌‌فروشی‌های همدان می‌یابد. فروشنده که فردی یهودی بوده، حاضر به فروش عروسک به کمتر از هزار تومان نمی‌شود. میرزا که 200 تومان بیشتر نداشته، مستأصل و گریان در خیابان قدم می‌زند که ناگهان دو سید ناشناس به او رسیده و می‌گویند:" این 800 تومان را بگیر و عروسک را بخر". مرحوم میرزا شفیع پس از خرید عروسک، تازه متوجه قضیه شده و متحیر از خود می‌پرسد که " این دو سید چطور از ماجرا خبر داشتند و کجا رفتند"؟ و اینچنین شد که عروسک "علی‌اصغر(ع) مریانج از تقدس ویژه‌ای برخوردار شده است.

 

 

دیدگاه شما