وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 4 آبان 1394 ساعت 13:56   |   کد مطلب: 16893
سالیان سال است که مردم ایران با فرا رسیدن ماه محرم به عزاداری می پردازند؛ آیینی زیبا و منحصر به فرد که با وجود گذشت قرن ها از حادثه کربلا، هنوز به قوت خود باقی است و هر سال باشکوه تر از سال پیش برگزار می‌شود.

به گزارش نافع، نه گذشت سال ها و نه تغییرات فصول و شرایط نامناسب جوی، هیچ یک نتوانسته ذره ای از شکوه و عظمت این آیین بکاهد و مردم ایران که در محبت به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) شهره جهانند؛ هر سال در ماه محرم به ویژه دهه اول و اوج آن یعنی تاسوعا و عاشورا برای سید و سالار شهیدان سنگ تمام می گذارند.

از دیرباز مردان در شهرهای مختلف ایران همزمان با روز تاسوعا و عاشورا در قالب دسته های عزاداری در خیابان ها به سوگواری پرداخته و بر سر و سینه می زدند و زنان نیز به تماشای این آیین می نشستند.

مراسم عزاداری عاشورا که برخاسته از اعتقاد قلبی و اخلاص گذشتگان است؛ متأسفانه گاه با بدعت های غلطی همراه می شود که به این جریان فرهنگی بزرگ آسیب می زند.

یکی از نمونه های تأسف بار و باورنکردنی این بدعت، حضور بانوان در بین دسته های عزاداری مردان است که امسال در برخی شهرها صورت گرفته است.

این زن که به ظاهر، حجاب کاملی دارد با حضور در دسته عزا مشغول زنجیر زنی است و مشخص نیست که این کار با چه هدفی صورت گرفته است.

 

در شهر ملایر نیز دختری نوجوان با حضور در وسط دسته به طبل زدن پرداخته است.

 

پارسال نیز در تعدادی از دسته‌های عزاداری تهران به‌ویژه در مناطق شمال شهر، تعدادی از دختران جوان شهر با لباس‌های سیاه در صف مردان ایستاده و زنجیر ‌زدند.

در همان روزها بود که تصاویری از زنجیر زدن زنان در تعداد دیگری از شهرها چون کرمانشاه و شهرهای دیگر کشور در شبکه‌های مجازی منتشر شد.

دخترانی که در دسته عزاداری امام حسین(ع) زنجیر می‌زدند هر کدام دلایل متعددی داشتند.

بیشتر آنها می‌گفتند که زنجیر زدن برای امام حسین(ع) را نذر کرده‌اند؛ در آن زمان پلیس و مسئولان به حضور زنان در دسته‌های عزاداری اعتراضی نکردند.

دو سال پیش نیز تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که از حضور یک زن در بین دسته های عزاداری خبر داده و او را " زنی شجاع که در میان مردان زنجیر می زد" لقب دادند.

 

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که در سالیان دور حتی در دوران پیش از انقلاب و ایرانیان باستان، حضور زنان در دسته های مردان، ممنوع و کار غلطی محسوب می شده و زنان اگر هم تمایل به حضور داشتند در قالب دسته های مخصوص بانوان پشت سر هیئات مردان و دسته جمعی حرکت می کردند تا مورد توجه نامحرمان قرار نگیرند.

همچنین بر اساس شرع مبین، حضور زنان در دسته عزاداری، حرام بوده و مجاز نیست چنانچه در فتوای رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت ا... خامنه‌ای در این باره آمده است:

"اگر مصداق اختلاط محرم و نامحرم باشد حرام است و حدودی برای این مسئله مشخص شده است و همین جا توصیه می کنیم در هیئت‌ها و در مجالس عزا، همه جا باید این رعایت شود و خانم‌ها حجاب‌شان را مراعات کنند و همه نگاه‌شان را نگه دارند؛ نگاه به نامحرم".

ایشان در خصوص تشکیل دسته های عزا ویژه بانوان نیز گفته اند: "در خصوص اینکه خانم‌ها هم دنبال دسته عزا راه بیافتند و دسته عزاداری راه بیاندازند؛ شایسته نیست که خانم‌ها دسته عزاداری داشته باشند؛ حتی دنبال دسته‌های عزاداری راه بیافتند. شیوه عزاداری از قدیم‌الایام مرسوم بوده و خانم‌ها هم در مجلس عزا شرکت می‌کردند با مراعات حدود شرعی و حجاب و عفاف".

در واقع اگر بانوان واقعا قصد عزاداری دارند می توانند در مجالس مخصوص خود به این کار بپردازند تا از نگاه نامحرم مصون مانده و حرمت سید و سالار شهیدان را نگاه دارند.

حال با در نظر گرفتن همه این دلایل و مستندات باید دید چرا باید در نظام اسلامی و در مهمترین روزهای مذهبی شیعیان، چنین حرکاتی دیده شده و کسی از مراجع رسمی نظیر نیروی انتظامی، ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر و سایر دستگاه های مربوطه از آن جلوگیری نکردند؟

 

 

از دیگر نمونه های این بدایع، خوانندگی یک زن به اسم مداحی است و اجرای «اپرای عاشورا» که یکی از تازه‌ترین آثار ارکستر سمفونیک تهران است با تک‌خوانی خواننده زن این گروه به حرمت‌شکنی در روزهای محرم‌الحرام مبدل شد.

گرچه بسیاری افراد در برابر این کار موضع گرفتند، اما هیچ مجازاتی برای صادر کننده این مجوز یعنی معاون هنری وزارتخانه ای که واژه "اسلام" را یدک می کشد و خواننده زن و گروهش در نظر گرفته نشد و پس از چند روز بحث و قیل و قال، مسئولان قضایی و انتظامی به سادگی از کنارش گذشتند.

این بار نیز حضور زنان در دسته های عزا که تصاویر آن با بی شرمی تمام در شبکه های اجتماعی منتشر می شود و برخی، این زنان را "دلیر و شجاع" می خوانند؛ اتفاق دیگری است که هوشیاری مسئولان امر را می طلبد.

به نظر می رسد چنین رفتارهایی نه تنها برای عزاداری و نذر نیست؛ بلکه هدف آن خدشه وارد کردن به بزرگترین اجتماع هماهنگ شیعیان است و جای سئوال دارد که چرا مسئولان امر در این باره سکوت کرده اند؟

جای تأسف است که در یک کشور اسلامی و در عصر هجمه های فرهنگی دشمنان، هر بار در سایه سکوت مسئولان امر، اتفاقات و بدعت های ناخوشایندی رخ می دهد که اگر به موقع و قاطعانه جلوی آن گرفته نشود؛ کم کم به سنت ها و رفتارهای دائمی مبدل خواهد شد.

امیدواریم تا دیر نشده مسئولان امر با کنکاش ریشه ها و عوامل این حرکات سخیف از ورود شبیخون فرهنگی دشمنان به این عرصه جلوگیری کرده و بیش از این دست روی دست نگذارند؛  نکند به سادگی از کنار این مسائل بگذریم و بدعت های ناخوشایند در برابر دیدگانمان تبدیل به عادت های موجه شود.

یادداشت: سمیه مظاهری

پایان پیام/م.ت

 

دیدگاه شما