وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 28 شهريور 1393 ساعت 12:07   |   کد مطلب: 9583
خواسته تویسرکانی ها: مسئولین پاسخگو باشند
طلای سبز تویسرکان فرصت یا تهدید
 طلای سبز تویسرکان فرصت یا تهدید
بی شک یکی از مهمترین محصولات استان همدان و پردرآمدترین محصول باغی شهرستان تویسرکان برای مردمش گردو است ولی آیا این محصول برای این شهرستان فرصت ایجاد کرده است یا تهدید؟

به گزارش نافع به نقل از رودآور، در پایتخت طلای سبز ایران برداشت گردو از اواخر شهریور ماه آغاز و تا پایان آبان ماه سال جاری ادامه خواهد یافت و بی شک همگان از درآمدزایی این محصول پرفایده برای تویسرکان مطلع هستند.

ولی آنچه که در این روزها به خوبی نمایان است تصویر و سیمای شهری تویسرکان به علت برداشت این محصول ارزشمند است.

در حالیکه این محصول فرصتی اقتصادی برای این شهرستان است و مسافران بسیاری نیز در این فصل برای خرید گردوی تازه به این شهرستان سفر می کنند و از کوچه پس کوچه و تعدادی از خیابان های شهر تویسرکان عبور می کنند آنچه که از بهشت غرب می ببیند رنگ سیایی از پوست گردو در کف کوچه ها و خیابان ها است و چهره مخدوش شهر از پوست سبز کنده شده گردو.

در برخی از مناطق گویا خیابان های عمومی و یا پیاده روها تنها از آن یک شخص است و او در حالی که پوست سبز گردو را جدا می کند بی تفاوت آن را در کنار سطل زباله ها و نه درون سطل زباله می ریزد و خود گردو را برای خشک شدن در قسمتی از خیابان ، کوجه و پیاده روها را قرار می دهد.اطراف میدان امام خمینی(ره) که یکی از اصلی ترین و شاید اصلی ترین میدان تویسرکان است مملو از افرادی است که بی توجه به سیمای شهر به خرید و فروش و گاه پوست کندن گردو مشغول هستند.چه کسی باید پاسخگو باشد؟!

آقای الوندی در این باره به خبرنگار ما گفت: اگرچه چند سالی است که از پوست چوبی گردو در یکی از کارخانه های شهرک صنعتی تویسرکان برای تولید کربن اکتیو استفاده می کنند ولی آیا این کارخانه جوابگوی این همه پوست گردو هست؟و چرا مسئولین در حالی که می دانند از پوست سبز گردو نیز استفاده های بسیار می شود فکری برای آن ندارند.

وی می افزاید: حال که با کمبود بودجه مواجه هستیم و نمی توان به طور مثال کارخانه ای که از پوست سبز گردو برای رنگریزی استفاده شود احداث کنند؛ آیا مسئولین ذی ربط نمی توانند حداقل مکانی در هر منطقه به طور موقت در اختیار باغداران و یا افرادی که به خرید و فروش گردو مشغول هستند دهند تا آنان از این مناطق برای دورریز گردو استفاده کنند.

آقای افشاری یک فرهنگی بازنسشته است و اظهار دارد: گویا برخی مسئولین دل خود را به باران های پاییزی و برف زمستان که در راه است و سیاهی گردو را از کف پیاده روها، خیابان ها و کوچه ها می زداید خوش کرده اند؟! آیا آنان سیمای شهر را دیده اند که قطعا دیده اند، آیا فکری اندیشیده اند و یا بویی که پس چند روز ماندن پوست سبز گردو در خیابان و کوچه پیچیده می شود را استشمام کرده اند؟

وی ادامه می دهد: این سیاهی و این بوی بد برای شهری که آن را همه بهشت غرب ایران می دانند سزاوار نیست! و تهدیدی برای کاهش گردشگری در این شهرستان است چرا مسئولان به فکر چاره ای نیستند تا از آلودگی پوست سبز روی گردو که در کوچه ها، خیابان ها و حومه شهر انباشته می شود جلوگیری نمی کنند.

خاتم اکبری درباره بیمه کردن کارگران گردو تکان نیز به خبرنگار رودآور، گفت: از دیگر مواردی که بایستی مسئولین به فکر چاره ای باشند بیمه کردن افرادی است که به گردو تکانی مشغول هستند و آیا نظارتی بر به کارگیری کارگرانی می شود که بدون تجهیزات از درختان بلند گردو برای چیدن گردو بالا می روند شده است؟ً ایا این افراد بیمه هستند؟!

او ادامه می دهد: سال گذشته متأسفانه دو نفر از همشهریان بر اثر پایین افتادن از درخت گردو جان باختند و چندین نفر نیز با دست و پاهای شکسته روانه بیمارستان شدند و البته این قبیل حادثه ها مربوط به امسال نمی باشد بلکه سالیان سال است اوضاع به همین طریق است و تعدادی از گردوتکانان که تنها برای امرار معاش زندگی خود و خانواده شان در امر گردو تکانی مشغول هستند دچار حادثه می شوند و مشکلات پس از آن.

او با بغضی در گلو می گوید: چرا نهاد و یا دستگاهی متولی آموزش بالا رفتن از درختان بلند گردو و یا تأکید بر استفاده گردوتکانان از تجهیزات نمی شوند؟

خانم اکبری افزود: آیا مسئولان از آسیب هایی شامل آسیب های روانی، اجتماعی و اقتصادی  که بر اثر از دست دادن یکی از اعضای خانواده و عمدتا سرپرست خانواده بر نهاد خانواده و جامعه تحمیل می شود غافل هستندو یا از زیر بار مسئولیت رفتن شانه خالی می کنند؟ چه کسی یا کدام مسئولین و یا دستگاهی باید پاسخگو باشد؟

به گزارش رودآور مردم فهیم تویسرکان از مسئولان می خواهند از گردوی تویسرکان به عنوان فرصتی برای توسعه و پیشرفت شهرستان استفاده شود و نه تهدیدی برای آن.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما