وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 20 شهريور 1393 ساعت 09:01   |   کد مطلب: 9419
گفتگوبامتقاضيان اجاره مسکن :
سنگيني اجاره بهاء مسكن بر دوش مستأجران
 سنگيني اجاره بهاء مسكن بر دوش مستأجران
كار هر روزشان شده بود صفحه نيازمندي‌هاي روزنامه‌ها را گشتن، يا از اين مشاور املاك به آن مشاور املاك رفتن و سراغي از سقفي براي سرشان گرفتن. مريم و امير را مي‌گويم يك زوج جوان كه به تازگي سنگ بناي زندگي شان را نهاده بودند، ميان و دوست آشنا هم كسي نمانده بود كه آنها سراغي از خانه‌اي مطابق وضعيت شان را نگرفته باشند.

 اين زوج قصه ما در دومين ماه برگ‌ريزان پارسال پيوند آسماني‌شان را بسته بودند تا كلبه مهر و محبت‌شان را بسازند و به آرزوهاي شان در كنار هم لباس واقعيت بپوشانند اما اينك با خار و خاشاكي در مسير راه شان مواجه شده بودند.
 امير 28 ساله فوق ليسانس اقتصاد و در يك شركت خصوصي با حقوقي مطابق اوضاع و احوال يك جوان مشغول به كار است، مي‌گويد ما به دنبال خانه‌اي هستيم ارزان و با پولي كه ما داريم به سختي مي‌شود خانه‌اي مناسب يافت، اغلب صاحبخانه‌ها مبلغ وديعه را بسيار زياد مي‌خواهند حدود 20 تا 30 ميليون و پرداخت اين پول براي ما امكان‌پذير نيست.
* نبود محلي براي سرمايه‌گذاري عامل گراني
مريم 23 ساله هم كه سخت متحير اوضاع و احوال خانه و املاك و صاحبخانه است گله‌مند است كه چگونه با حقوق ماهيانه همسرش كه حدود هشتصد هزار تومان است مي‌شود ماهيانه چهارصد هزار تومان اجاره خانه داد. 
از آنها نظرشان را در مورد گراني مي‌پرسم. امير مي‌گويد: شهر ما محلي براي سرمايه‌گذاري و توليد ندارد به ناچار مردم با پول‌شان خانه مي‌خرند و اجاره مي‌دهند، يعني پول‌شان را در مسكن سرمايه‌گذاري مي‌كنند و اين به ضرر اقتصاد ما است زيرا صاحبخانه‌ها دائماً اجاره بها را بالا مي‌برند تا خودشان صاحب سود پول‌شان شوند اما خبري از جيب ما مستأجران ندارند.
* نبود نظارت مناسب در بازار مسكن
 در حالي كه خانه‌هاي خالي زيادي در شهرمان است، يافتن خانه‌اي با اجاره بها مناسب كار سختي است، چرا كه مسؤولان نيز در حال حاضر نظارت مناسبي بر قيمت‌هاي سر به فلك كشيده ندارند.
 در كوچه پس كوچه‌هاي شهر كه قدم مي‌زني واحدهاي مسكوني را مي‌بيني كه با قدي رعنا در حال قد كشيدن هستند و روز به روز هم بر تعدادشان افزوده مي‌شود و اين نشان مي‌دهد كه افزايش ساخت و سازها در همدان نقشي در كاهش قيمت مسكن و اجاره بها آن نداشته است.
آقاي معبودي يكي ديگر از مستأجران دنبال خانه اين شهر كوهستاني است، مردي كه حدود 8 سال است ازدواج كرده، دغدغه اصلي‌اش در زندگي پيدا كردن خانه اجاره‌اي با قيمت مناسب است. وي مي‌گويد: پارسال خانه‌اي 70 متري را با 10 ميليون تومان اجاره كرده است و ماهيانه 430 هزار تومان اجاره پرداخت مي‌كرديم و امسال همان خانه را صاحبخانه 500 ميليون تومان به اجاره گذاشته است. اين كارمند 36 ساله مي‌گويد به ناچار از اين منطقه‌اي كه هستيم بايد كوچ كنيم و خانه‌اي در مناطق پايين‌تر اجاره كنيم و اين نيز مشكلات فراواني را به دنبال دارد.
 وي وضعيت رهن و اجاره در شهر را نابسامان مي‌داند كه مالكان با تخمين تنها مخارج خود اقدام به افزايش اجاره مي‌كنند و به نوعي معني انصاف در شهر گم شده است.
* نقش بي‌تأثير مشاوران املاك در اجاره بها
 وي كه در حال گپ و گفت با يكي از مشاوران املاك است، مي‌گويد: مشاوران املاك دخل و تصرفي در افزايش يا كاهش رهن و اجاره ندارند گاهي اوقات مالكان را مسالمت با مستأجران فرا مي‌خوانند، اما به راستي كارساز نيست. 
پاي صحبت‌هاي زوج جواني مي‌نشينيم كه درباره علت گراني اجاره بها مي‌گويند؛ خريد و فروش ملك هم از ديگر عوامل افزايش گراني مسكن در شهري مثل همدان است، چرا كه مالك ترجيح مي‌دهد با فروختن ملك خود به سود سرشاري دست يابد تا با اجاره دادن آن در طول يك سال 3 تا 4 ميليون تومان كاسب شوند، با ادامه اين روند تعداد خانه‌ها براي اجاره كاهش مي‌يابد و تقاضا افزايش مي‌يابد.
* جاي خالي كميته تخصصي در بازار مسكن
سمانه و عليرضا از نبودن كميته تخصصي در اين زمينه سخن مي‌گويند و آنها را وسيله‌اي براي حل اين مشكل مي‌دانند چرا كه مشورت و رايزني اساس حل مشكلات در جامعه امروز است.
* تورم عامل سرنوشت‌ساز در بازار مسكن
به اعتقاد كارشناسان و اهل فن مهم‌ترين عامل تعيين سرنوشت بازار مسكن عوامل مختلفي چون شرايط اقتصادي هر كشور همچون تورم كه اين روزها در كشور ما بيداد مي‌كند است، بازار كسب و كار و نحوه ساخت و سازهاي مالكان و دلالان اين بازار نيز تأثير چشمگيري در افزايش قيمت‌هاي نجومي مسكن دارند. 
پاي صحبت‌هاي مردي مي‌نشينم كه به گفته خودش سال‌هاي زيادي در اين عرصه مشغول فعاليت است. وي كه در حوالي شيرسنگي مشاور املاكي دارد وضعيت اجاره مسكن در شهر همدان را نامناسب مي‌داند. وي با عنوان اينكه امسال هم نسبت به پارسال اجاره در رهن بيشتر شده است، مي‌گويد: مالكان از زمان اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها قيمت‌هاي واحد‌هاي مسكوني خود را به يكباره بالا بردند تا به جاي سرمايه‌گذاري بيشتري پول بيشتري را از مستأجران دريافت كنند.
* متفاوت بودن قيمت مسكن در موقعيت‌هاي يكسان
اين مرد خوش صحبت در ادامه صحبت‌هايش به نكته جالب و قابل تأملي اشاره كرد: اينكه تاكنون مشاهده شده كه براي واحدهايي با موقعيت يكسان نرخ‌هاي متفاوتي اعلام شده كه اين خود جاي سؤال است.
وي نبود شغل مناسب و پردرآمد را هم يكي از عوامل مهم گراني اين چند سال اخير در همدان مي‌داند و مي‌گويد: با كمبود درآمدزدايي افراد زيادي هستند كه بدون بهره‌مندي از تخصص لازم به ساخت و ساز روي آورده و با سرمايه اندك ملك مسكوني را خريداري و مي‌سازند و هيچ‌كس نيز بر كار اين گونه افراد نظارتي ندارد.
از محمد هم كه اين روزها به دنبال خانه است در مورد چون و چراي گراني مسكن مي‌پرسم، مي‌گويد: قيمت مسكن در همدان نسبت به شهرهاي ديگر كشور بالاتر است حتي اگر با تهران هم مقايسه كني بيشتر است، چرا كه مالكان ريسكي براي سرمايه خود ندارند اين در حالي است كه در كشورهاي خارجي سرمايه‌ها به سمت صنايع و واحدهاي توليدي سوق داده مي‌شوند. در كشور ما و شهر ما اين وضعيت بر عكس است و مردم از مسكن به عنوان سرمايه‌اي كه روز به روز بر قيمت آن افزوده مي‌شود نام مي‌برند.
* مسكن مهر طرح بي‌تأثير در كاهش اجاره بها
به سراغ مسكن مهر مي‌رويم؛ طرحي كه قرار بود بازار مسكن و اجاره را تحت كنترل خود در بياورد.
در نيمه نخست امسال هزار و 500 مسكن مهر تحويل متقاضيان همداني شده و از ابتداي اجراي اين طرح هم 19 هزار و 126 واحد در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر و در شهرهاي زير 25 هزار نفر هم 4 هزار و 451 واحد به بهره‌برداري رسيده است، اما آيا اين طرح به راستي دغدغه‌اي از مستأجران رفع كرده است؟ 
رئيس اتحاديه مشاورين املاك همدان مي‌گويد: اجراي طرح مسكن مهر تأثير بسزايي در اين رابطه نداشته است، زيرا مسكن مهر به مناطق حاشيه شهر و شهرك‌ها معطوف شده است در حالي كه افراد بومي استقبال چنداني از اين واحد‌ها نمي‌كنند. 
آقاي قديمي اضافه مي‌كند: اگر دولت به وعده‌هاي خود در قبال تحقق مسكن مهر و تحويل به موقع اين واحدها عمل كند به يقين برخي از مستأجران شب‌ها چراغ خانه خودشان را روشن خواهند كرد.
وي در ادامه صحبت‌هايش اضافه مي‌كند: بيشتر كساني كه مسكن مهر دريافت كرده‌اند يا خانه هايشان را فروخته‌اند يا اجاره داده‌اند.
 آقاي قديمي مهمترين عامل‌ها در تعيين بازار مسكن را برداشت محصول كشاورزان مي‌داند كه به دليل نبود كارخانه‌ها و يا محلي مناسب براي سرمايه‌گذاري كشاورزان به ناچار پول خود را در بخش مسكن سرمايه‌گذاري مي‌كنند. 
وي از افزايش 10 تا 15 درصدي اجاره بها نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: اگر در شهر همدان شهرك‌هاي مناسب احداث شود به يقين از اجاره بها خانه‌ها كاسته مي‌شود.
در شهر همدان هزار و 125 مشاور املاكي فعاليت دارند.
* تبديل شدن اجاره به نوعي درآمد در همدان
پاي صحبت‌هاي عضو هيأت علمي گروه معماري دانشگاه بوعلي سينا مي‌نشينم. 
وي مي‌گويد: اجاره يك نوع درآمد است كه تحت تأثير عواملي همچون ميزان تقاضا، هزينه ساخت و ساز، تورم ماليات، هزينه تعمير و نگهداري، نرخ مهاجرت از روستا به شهر يا از شهرهاي درجه 2 و 3 به يك يا كلان شهرها، اشتغال، هيجانات سياسي و اجتماعي تغييرات فصلي و ميزان زاد و ولد در حال نوسان است.
دكتر عراقچيان نرخ اجاره بها در همدان را فراتر از ساير شهرها مي‌داند، چرا كه همدان در بخش‌هاي صنعت و كشاورزي ضعيف است و به ناچار محل مناسبي براي سرمايه‌گذاري افراد وجود ندارد.
* جاي خالي فرهنگ اجاره‌نشيني در ميان مستأجران
وي با بيان اينكه تفكر اجتماعي اجاره‌نشيني هم از عوامل تأثيرگذار اجاره است، گفت: اكثر مستأجران به دليل عدم احساس مالكيت خساراتي را به خانه اجاره‌اي مي‌زنند كه مالكان براي جبران آن ميزان اجاره را افزايش مي‌دهند، بنابراين فرهنگ اجاره نشيني نيز هنوز نابسامان است. 
وي عوامل اجاره‌دهنده مانند بنگاه‌ها را هم از مسببان نرخ اجاره مي‌داند، چرا كه با افزايش بهاي رهن و اجاره حق كميسيون اين افراد زياد خواهد شد.
وي با بيان اينكه نرخ اجاره بها كاهش نخواهد يافت به خاطر عوامل ياد شده همچون تورم گفت: مسائل اجتماعي و استقلال طلبي جوانان پس از ازدواج هم از عوامل گراني اجاره بها است.
عراقچيان تمايل نداشتن افراد به ثابت نگه داشتن سرمايه در بخش مسكن، تعيين نرخ سوخت، نبود منابع درآمدي ثابت، عدم افزايش حقوق قابل ملاحظه در مقابل تورم را از عوامل مهم گراني رهن و اجاره برشمرد كه علاوه بر تغيير نگاه‌ها و تفكرات بايد زمينه ارتقاي نيازمندي‌هاي اجتماعي و اقتصادي مردم هم فراهم شود.
در پايان هم بايد گفت كه فارغ از تحليل‌هاي كارشناسان بازار مسكن، به نظر مي‌رسد كه دغدغه مسكن از خريد به اجاره تغيير كرده است و مسكني كه بايد محل آرامش و آسايش اهالي خانه باشد آن قدر دور از دسترس است كه حتي تصور اجاره خانه مناسب هم به ذهن عده‌اي خطور نمي‌كند چه برسد به خريد خانه. بايد پيش از اينكه اين احساس عدم امنيت به ساير بخش‌هاي اقتصادي تسري يابد چاره‌اي انديشيده شود. 
افزايش بدون ضابطه اجاره بها قصه‌اي نيست كه به تازگي در شهر ما اتفاق افتاده باشد، چرا كه اين امر هر ساله اتفاق مي‌افتد و هيچ مسؤولي هم تاكنون در راستاي ساماندهي آن قدمي برنداشته است.
 اما شايد با كار كارشناسي و خبره و عزم جدي اين مسأله هم حل شود به شرطي كه مسؤولان مسائل را پشت گوش نيندازند.

دیدگاه شما