وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 2 شهريور 1393 ساعت 09:15   |   کد مطلب: 9125
به مناسبت روز همدان صورت گرفت؛ برگزاري همايش طب سنتي، گياهان دارويي و تغذيه سالم در دانشگاه آزاد
همايش طب سنتي، گياهان دارويي و تغذيه سالم به مناسبت روز همدان در دانشگاه آزاد اسلامي واحد همدان برگزار شد.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همدان در اين همايش كه با يك ساعت و ربع تأخير آغاز شد، گفت: گياهان دارويي و طب سنتي مي‌تواند يكي از شاخص‌هاي مهم گردشگري سلامت در كشور ما باشد.

ريحان سروش‌مقدم طب سنتي را ثروت پنهان و بي‌نهايت كشور دانست و افزود: طب سنتي، ميراث فرهنگي و معنوي كشور ما است كه هم‌اكنون بعد از چند قرن اختفا و سكوت، بذر نوپاي آن به مرور در حال شناخته شدن است.

وي در ادامه با تشريح اهميت نقش تغذيه در سلامت افراد جامعه افزود: با بررسي‌هاي انجام شده مشخص شده كه ريشه بسياري از بيماري‌هايي كه هرروز كشور را آلوده‌تر از قبل مي‌كند، تغذيه نامناسب است.

سروش‌مقدم با اشاره به اينكه در گذشته عادات بد غذايي در ميان مردم باب نشده بود گفت: در حال حاضر تغيير تغذيه، موجب سرد شدن طبع و ذائقه و در نتيجه سرد شدن روابط ميان مردم شده و همين تغيير ذائقه موجب شده است تا مردم ما از افرادي پويا به افرادي پراسترس تبديل شوند.

وي در پايان با اشاره به سالروز بزرگداشت بوعلي‌سينا و روز پزشك افزود: ما قصد نداريم بوعلي‌سينا را فقط براي همدان، ايران و جهان اسلام مصادره كنيم، بوعلي‌سينا فراتر از جغرافياي مكان و زمان بوده و به كل بشريت تعلق دارد.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد همدان هم گفت: خوشبختانه با تلاش‌هاي بزرگان علم طب سنتي، مردم به استفاده از گياهان دارويي تمايل پيدا كرده‌اند.

سعيد جامه‌بزرگي، يكي از مزيت‌هاي طب سنتي را تجويز گياه دارويي مطابق با مزاج افراد عنوان كرد و افزود: در طب كنوني بدون توجه به مزاج افراد و شرايط جذب دارو براي افراد نسخه پيچيده مي‌شود.

وي ادامه داد: متأسفانه ما مباني طبي مان را از غرب گرفتيم و مباني پزشكي خودمان را به فراموشي سپرديم.

در ادامه اين همايش هم يكي از مدرسان طب سنتي كشور گفت: جامعه ما بايد بوعلي‌سينا پرور شود.

دكترحسين خيرانديش افزود: برگزاري اين همايش‌ها علاوه بر قدرداني معنوي از بوعلي‌سينا، بايد موجب رشد شخصيت‌هاي بزرگ براي كشور باشد.

خيرانديش با تأكيد بر اصلاح تغذيه نظام اجتماعي افزود: تغذيه مناسب موضوع ساده اما مهمي است كه آگاهي‌بخشي اين مسأله در جامعه به ويژه نسل جوان ضرورت دارد.

تغذيه سالم، مسائل و مشكلات پيش‌روي طب سنتي و گياهان دارويي، حجامت، زالو درماني و معرفي حكماي همدان از جمله محورهاي اين همايش بود كه اساتيد و كارشناسان مختلف در خصوص اين مطالب به ارائه ديدگاه‌هاي خود پرداختند.

دیدگاه شما