وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 15 تير 1393 ساعت 09:49   |   کد مطلب: 8167
ضایعات سفال
نایب رئیس شورای شهر لالجین نیز در این رابطه، گفت: ضایعات سفال، لالجین را در برگرفته است و رودخانه “قوریچای” از ضایعات سفال پر شده است .

زهرا سلیمی اخگر در ادامه با بیان مشکلات سفال لالجین افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی استان، فکری به حال ضایعات سفال نکرده است، در صورتی که می‌توان با جذب افراد در بخش بازیافت، این ضایعات را به چرخه طبیعت بازگرداند.و خاک لالجین آهک دارد و برای استفاده باید تصفیه شود.

وی اضافه کرد: کشور چین در تمام محصولات خصوصا سفال دست برده است که فعلا با افزایش قیمت دلار این مشکل تا حدی حل شده است.

سلیمی اخگر گفت: ماده اولیه سفال لالجین خاک است. در سطح لالجین زمین‌های کشاورزی زیادی وجود دارد که قاچاقچیان با خریداری و اجاره این زمین‌ها، توسط بیل‌ها و لودر به خاکبرداری به عمق 50 متر می‌پردازند که همین امر موجب ضعف خاک می‌شود.

نایب رئیس شورای شهر لالجین افزود: شهرداری لالجین خود متولی این قضیه شده است و به دلیل هزینه بالا، از واسطه‌ها خواسته است که به طور خصوصی و با قیمت کمتر به کار خود ادامه دهند.

خاکبرداری‌های موجود در شهرستان لالجین کنترل شود

سلیمی اخگر راه حل‌هایی برای حل این مشکل ارائه داد و خاطرنشان کرد: بهتر است در ابتدا خاکبرداری‌ها کنترل شود و در مرحله بعدی، خاک مصرفی برای سفال از استان‌های دیگر مانند اصفهان و تهران(شهریار) تهیه شود که البته به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست. سوم این‌که از خاک خالص استفاده نشود.

وی ادامه داد: خاک مورد استفاده برای سفال لالجین خاک رس است. لایه زیرین خاک رس ماسه است و می‌توان در مرحله جداسازی خاک، از ماسه حاصل هم استفاده کرد که این کار باعث می‌شود ضرر کمتری به خاک لالجین وارد شود.

نایب رئیس شورای شهر لالجین گفت: خاک لالجین صادر نمی‌شود، بلکه به صورت غیرقانونی برای استفاده در کوره‌های آجرپزی برداشت می‌شود. برداشت کنندگان خاک هم شناخته شده‌اند، اما به دلیل این‌که زمین‌ها را خریداری کرده‌اند، مسئولان راهی قانونی برای جلوگیری از این برداشت‌های بی‌رویه پیدا نکرده‌اند.

وی افزود: اصالت لالجین با وجود کارگاه‌های سفالگری است و باید کارگاه‌های داخل شهر حفظ شوند.

سلیمی اخگر در پایان خاطرنشان کرد: اشتغالزایی لالجین بالاست، به طوری که جمعیت شاغل در لالجین در روز به 40 هزار نفر می‌رسد. 

 

دیدگاه شما