وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 5 شهريور 1394 ساعت 10:52   |   کد مطلب: 16126
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا:
نهج البلاغ در جامعه ما مهجور و مظلوم مانده است
عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان گفت: تقویت اندیشه دینی و سیاسی اساتید، بررسی مسائل روز ایران و جهان و رفع شبهات و مشکلاتی که دانشجویان در طول سال تحصیلی با آن مواجه بوده‌اند ضرورت برگزاری طرح ضیافت اندیشه است.

به گزارش نافع، مرتضی قائمی  عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان، در نشست هم اندیشی سبک زندگی در نهج البلاغه طرح ضیافت اندیشه استادان دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان گفت: نهج البلاغه را کتابی فروتر از کلام خدا و فراتر از سخن بشر گفته اند، کتابی که خاستگاه و سرچشمه فصاحت و بلاغت است، بلاغتی که در گفتار و در کتابی دیگر ظاهر نشده است.

 وی  افزود: با آنکه در شرح این اثر عظیم و بی مانند فاضلان روزگار همه کوشش خود را به کار برده اند، اما هنوز هم جامعه اسلامی به معرفی و شناخت بیش از پیش آن نیاز دارد.

قائمی بیان کرد: متاسفانه در دنیای امروز به هر پدیده ای نگاه نسبی وجود دارد و با اسم آزاد اندیشی وارد مباحث فکری می شوند وقائل به جدا سازی دین از عقل هستند که این مبانی قابل جدا سازی نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: نهج البلاغه در جامعه ما مهجور و مظلوم مانده است وباید تلاش کنیم تا از این مظلومیت بیرون آورده شود.

وی تاکید کرد: مبانی اساسی و اصولی در نهج البلاغه وجود دارد که باید نظریه پردازی  ومدل سازی گردد تا بتواند بطور بنیادین در جامعه نهادیه گردد.

قائمی اظهار کرد: اگر قرآن را ميزان و پيامبر اکرم(ص) را تبيين کننده قرآن بدانيم می‌بينيم که حاصل قرآن و حاصل تربيت نبوی در حضرت علی(ع) جمع شده ‌است و تمام چيزی که در قرآن مطرح است در حضرت علی(ع) می‌توان ديد .

  وی افزودند: يکی از ويژگی های نهج البلاغه اين است که در هرموضوع ورود کنيم، راه های نو و رساننده به مقصد پيش پای ما قرار می‌گيرد، به عنوان مثال حضرت علی(ع) در امور حکومتی و اداره جامعه معتقدند اگر رانت دهی و رانت خواری  در جامعه وجود داشته باشد فساد جامعه را در بر می گیرد.

وی با اشاره به کتاب "امام (ع) در اندیشه مسیحیت معاصر" که در هفتصد صفحه نگاشته شده است گفت: این اثر که توسط اندیشمندان دیگر ادیان نگاشته شده به شخصیت وکلام  امیرالمومنین اشاره دارد که متاسفانه خیلی از ما مسلمانان به آن اشراف نداریم.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان اظهار کرد: متاسفانه ترجمه های مناسب و خوبی از نهج البلاغه در دسترس نیست واین هم خود یک نوع مظلومیت و مهجوریت این کتاب است.

وی تصریح کرد یکی از مشکلات این است که هیچ گاه به سراغ نهج البلاغه به عنوان ترجمان مصداقی قرآن کریم که برای زندگی کردن است، مراجعه نکرده ایم؛ و کسانی که انس با نهج البلاغه دارند بیشتر از روی ارادت و علاقه و دریافت نکات بلاغی و پرداختن به مباحث معرفتی است.

 قائمی بیان کرد: نهج البلاغه کتاب سبک زندگی ایمانی است و کتاب راهنمای زندگی دینی است و متاسفانه کمتر از این زاویه به آن نگاه شده است.

 این استاد دانشگاه گفت: بدون تردید این کتاب در دوره فعلی ما، شفای دردهای فردی و اجتماعی است و اگر معنا و مفهوم زندگی را در قالب سبک زندگی نمی یابیم، بی‌شک نهج البلاغه چنین سبکی به ما ارائه می دهد و در زمینه رفع مشکلات اخلاقی، تربیتی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی راهگشا است.

وی گفت: در نهج‌البلاغه، دنيا زياد مورد نكوهش قرار گرفته، به گونه‌اي كه ممكن است چنين برداشت شود كه دنيا مايه درد سر و پديده زشتي است كه موجب فريب و گمراهي انسان مي‌شود؛ اما واقعيت آن است كه اولاً، حضرت علي عليه‌السلام در كنار نكوهش دنيا، گاه آن را تحسين كرده‌اند.

پایان پیام/م.د

دیدگاه شما