وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 26 مرداد 1394 ساعت 12:01   |   کد مطلب: 15890
همکاری همدان در تهیه اطلس شهرهای جهان اسلام
اطلس فرهنگی، پراکنش شهرهای جهان اسلام با همکاری شهرداری همدان تهیه می شود.

به گزارش نافع، رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر و رئیس دبیرخانه شهر سبز پایدار همدان با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: به دنبال برگزای اولین اجلاس مجمع جهانی شهرهای جهان اسلام در مرداد ماه 94 در مرکز اروپایی سازمان ملل در وین اتریش و در راستای اجرای تفاهم نامه انتخاب همدان به عنوان شهر سبز پایدار، برای نخستین بار در طول تاریخ یکصد شهرداری همدان، هیئتی از طرف شورای اسلامی شهر به همراه شهردار همدان در این اجلاس شرکت کرد.

ابراهیم مولوی با بیان اینکه در این اجلاس، ضمن شرکت در کارگاه های تخصصی و آموزشی به تبادل نظر با کارشناسان و متخصصان سازمان ملل و دیگر کشورهای شرکت کننده پرداخته شد، اظهار کرد: همچنین در این اجلاس به مسائل و معضلات مدیریت شهری، توسعه پایدار ، چالشهای شهری در حوزه های مختلف، مسائل و مشکلات زیست محیطی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر نظیر انرژی خورشیدی و بادی و حمل و نقل عمومی هیبریدی، مدیریت زباله ها و پسماند شهری و ... پرداخته شد.
وی با بیان اینکه در این اجلاس مقرر شد؛ اطلس فرهنگی پراکنش شهرهای جهان اسلام تهیه و در اجلاس سال 95 به تصویب برسد، اضافه کرد: همدان نیز به عنوان یکی از این شهرهای جهان اسلام با عنوان دروازه تاریخ و تمدن ایران زمین بعنوان عضو کمیته تهیه این اطلس انتخاب شد که این امر در مذاکرات مابین دکتر ادواردو و لوپز مدیر پروژه های  cpi) un- habitat) و دکتر نجفی شهردار تبریز و مدیر تهیه اطلس فرهنگی و هیئت شرکت کننده از کلان شهر و کهن شهر همدان حاصل شد.
عضو شورای اسلامی شهر همدان اضافه کرد: حوزه فعالیت این اطلس فرهنگی شامل حوزه های شهرهای حدود 90 کشور اسلامی آسیا، آفریقا، اروپا و ... محل زایش و پیدایش تمدنهای بزرگ و قدیمی بشری است، که توسط سازمان اسکان بشر سازمان ملل متحد un- habitat حمایت، سازماندهی و راهبری می شود. 
مولوی، اطلس فرهنگی پراکنش شهرهای جهان اسلام بطور کلی بخشی از شاخصه و توسعه ظرفیتهای سازمان اسکان بشرسازمان ملل متحد خواهد بود که بصورت پک پروژه پایلوت در توسعه مسکن اجتماعی و یک سند معتبر برای شهرهای مورد مطالعه زیر نظر کارشناسان حوزه ای مرتبط شهری تهیه خواهد شد.
وی اطلس مهم فرهنگی پراکنش شهرهای جهان اسلام دارای دو فصل یکی را شامل گونه شناسی معماری، شهرسازی و کالبدی شهرهای جهان اسلام با محورهای بافتهای معماری و کهن شهری، کونه شناسی بناها و بافتهای موجود، معماری و بافت ارگانیک شهری بعنوان یک هویت محلی، مصالح ساختمانی بوم محل محور و نقشه های ساخت و اسلب های مهندسی گذشته برشمرد و گفت: فصل دیگر شامل هویت شهری و پایداری اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی شهرهای جهان اسلام با محورهای حفاظت از محیط زیست و احترام به طبیعت زیست بوم، شناخت و احترام به ارزشهای شهری و پاسداشت میراث شهری، مسکن اجتماعی و سرپناه و توانمندسازی حوزه مسکن، عدالت و برابری اجتماعی در دسترسی به خدمات و تجهیزات شهری، رصد هویت اجتماعی و حوزه جامعه شناسی شهرها و جوامع و محلات مختلف است.
مولوی با اعلام اینکه ساختار دبیرخانه اطلس فرهنگی پراکنش شهرهای جهان اسلام متشکل از 9 کلان شهر و کهن شهر جهان اسلام است که توسط un- habitat و city leaders انتخاب و معرفی خواهند شد، افزود: کمیته فنی و راهبردی دارای یازده عضو از کارشناسان و متخصصان مرتبط حوزه های معماری، شهرسازی، خدمات شهری، محیط زیست، علوم اجتماعی، جامعه شناسی شهری، و حوزه فرهنگی است که خوشبختانه هم شهردارشهرهمدان و هم کارشناسان مرتبط این حوزه از همدان در تهیه این اطلس نقش اساسی و راهبردی خواهند داشت.
وی یادآور شد: محورهای اطلس فرهنگی پراکنش شهرهای جهان اسلام در کلان و کهن شهرها شامل شناخت ارزش های قابل توسعه شهری در بخشهای کالبدی، طبیعی، زیست بوم و ...، بازشناخت گونه شناسی سکونت در شهر قدیم و بافتهای فرسوده شهری از منظر فضا، مکان و موقعیت، بازشناخت الگوهای رنگ، مصالح و نقش آنها در شناسه معماری و شهرسازی و بررسی ساختارهای مرتبط حوزه اجتماعی و جامعه شناسی شهری با هویت شهری است.

انتهای پیام/م.ت

دیدگاه شما