وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 27 خرداد 1394 ساعت 09:42   |   کد مطلب: 14842
	اشتغالزایی حلقه گمشده در حوزه صنایع دستی/ خانه های صنایع دستی و امید به ایجاد اشتغال
کارشناسان، توسعه صنایع دستی را از راهکارهای مهم در راستای توسعه اقتصادی کشور می دانند، اما ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی آن طور که باید در این حوزه مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش نافع، با توجه به وجود تنوع در رشته ها و تعدد تولیدکنندگان صنایع دستی در کشور ما نیاز است تا برنامه های مدون و علمی برای سود جستن از صنایع دستی تهیه شود.

یکی از طرح هایی که در سال های اخیر از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری پیگیری و اجرا شده طرح راه اندازی خانه های صنایع دستی در مناطقی از کشوربا برخورداری از ظرفیت های لازم است.

شهرستان تویسرکان نیز با توجه به ظرفیت بالا و مناسب در زمینه های دستی قابلیت راه اندازی چنین مرکزی را دارا است.

خانه های صنایع دستی در حقیقت به مراکزی گفته می شود که به منظور توسعه ترویج و آموزش رشته های مختلف صنایع دستی در منطاق مستعد راه اندازی می شود.

آموزش و ترویج در خانه های صنایع دستی مواردی هستند که مورد توجه قرار می گیرند و تولید در رده های بعدی قرار دارد.

با توجه به قدمت تاریخی و فرهنگی شهرستان تویسرکان فرصت مناسبی پیدا شده است تا با بهره گیری از بناهای تاریخی متناسب، فضای مورد نیاز برای این مرکز در دسترس قرار گیرد.

به همین دلیل در تویسرکان خانه تاریخی دکتر اقتداری برای راه اندازی خانه صنایع دستی این شهرستان مورد استفاده قرار گرفته است.

مجموعه مرحوم اقتداری از بناهای ارزشمند شهر تویسرکان است که با نظر به آجرکاری ها زیبای و دقیق آن می توان زمان ساخت آن را به آخر دوره قاجاریه و اوایل پهلوی نسبت داد.

خانه صنایع دستی در هفته صنایع دستی با حضور معاون صنایع دستی استان همدان، فرماندار تویسرکان و تنی چند از دیگر مسئولان این شهرستان افتتاح شد.

برگزاری دوره های آموزشی برای 11 رشته صنایع دستی در تویسرکان

«مهرداد موسوی» فرماندار تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، از فعالیت 11 کلاس مختلف آموزشی با بهره مندی از استاتید مجرب در خانه صنایع دستی تویسرکان خبر داد و گفت: آموزش صنایع دستی و ترویج و توسع صنایع دستی از اهداف و برنامه های تأسیس خانه صنایع دستی در تویسرکان است.

وی اظهار کرد: با توجه به تنوع رشته های صنایع دستی و علاقه موجود دربین جوانان و نوجوانان این شهرستان در راستای فراگیری رشته های صنایع دستی می توان به طور متمرکز دوره های آموزشی شهرستان تویسرکان را در این مکان برگزار کرد.

فرماندار تویسرکان افزود: مهمترین رشته هایی که در حال حاضر امکان و ظرفیت برگزاری دوره های آموزشی در این مکان را دارند شامل؛ منبت کاری، پیکرتراشی روی چوب، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، حکاکی روی سنگ، گلیم بافی، معرق کاری، جاجیم بافی، رودوزی های سنتی، قلاب بافی، سفالگری و ساخت کتیبه سفال، مرصّع کاری، نقاشی روی سفال، نقاشی روی شیشه، شراجی چرم، قلم زنی روی مس و قاب سازی سنتی است.

به دنبال احیای صنایع دستی فراموش شده یا از بین رفته در تویسرکان هستیم

«میثم الوندی» رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی تویسرکان نیز گفت: ایجاد انسجام و نظم در آموزش ها، امکان نظارت بیشتر بر دوره های آموزشی، فراهم شدن شرایط شناسایی هنرجویان با رشته های مختلف، استمرار در آموزش و ایجاد تنوع در دوره ها، ایجاد اطمینان خاطر متقاضیان و خانواده ها از فضای امن آموزشی، ایجاد حس رقابت سازنده در بین هنرجویان و اساتید در راستای بهبود کیفیت آموزش، تسهیل در تأمین امکانات و تجهیزات مورد نیاز، ایجاد فضای تبادل اطلاعات و همکاری بین اساتید و کارآموزان، فراهم شدن شرایط بازدید از مجموعه توسط بازدیدکنندگان و نمایش توانمندها و تولیدات از مواردی است که در ایجاد خانه های صنایع دستی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: اهداف ما در ترویج صنایع دستی، توسعه صنایع دستی از طریق ایجاد انگیزه در بین مردم و علاقمندان، ایجاد زمینه برگزاری نمایشگاه ها و بازارچه های فروش و عرضه صنایع دستی، برنامه ریزی برای برگزاری همایش ها و سمینارهای علمی مرتبط با صنایع دستی در راستای ارتقای سطح تولیدات و درآمدها و پررنگ تر شدن ابعاد علمی آموزش ها و تولیدات است.

رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی تویسرکان ایجاد زمینه های لازم برای برقرای ارتباط با سایر مراکز مجامع صنایع دستی در کشور و منطقه و احیای رشته های در حال فراموشی و یا از بین رفته را از دیگر اهداف راه اندازی خانه صنایع دستی تویسرکان عنوان کرد.

بیش از ۲۱ هزار کارگاه صنایع دستی در همدان  فعال است/به دنبال تلفیق صنایع دستی و علم روز دنیا هستیم

«علیرضا قاسمی» معاون صنایع دستی استان همدان نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: استان همدان از 21 هزار و 600 کارگاه فعال صنایع دستی برخوردار است و 33 هزار نفر در این بخش فعال هستند.

وی با بیان اینکه واردات صنایع دستی معضلی برای ضربه زدن به این صنعت است، اظهار کرد: در راستای جلب رضایت مشتری، تشویق  و ترغیب جوانان برای روی آوردن به حوزه صنایع دستی و ایجاد اشتغال به ویژه رقابت با کشورهای دیگر به دنبال اجرای راهکارهایی برای تلفیق هنر صنایع دستی و علم روز نیا هستیم.

 معاون صنایع دستی استان همدان افزود: برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی و شرکت در نمایشگاه های خارجی نیز می تواند هنرمندان این حوزه را برای صادرات تولیدات خود تشویق کند.

 
 
 
 
 
منبع:رودآور

انتهای پیام/ح

 

دیدگاه شما