وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 20 خرداد 1394 ساعت 14:15   |   کد مطلب: 14775
	گرایش جوانان و نوجوانان به مصرف مواد مخدر صنعتی هشداری برای خانواده و جامعه است
یک کارشناس اجتماعی گفت: شیوع و گسترش شدید مصرف موادمخدر صنعتی مانند شیشه و گُل در کشور، زنگ خطر را برای خانواده‌ها و جامعه به صدا درآورده است.

به گزارش نافع، به نقل از سایت گرو، امروزه مصرف موادمخدر از روش سنتی خارج شده و به سمت مواد صنعتی در حال حرکت است و متاسفانه تولید مواد مخدر صنعتی درکشور نیز بسیار آسان شده به طوری که ماده مخدر شیشه با موادی ارزان قیمت و به سادگی در لابراتوارهای غیر قانونی و زیرزمینی به روشی فوق‌العاده خطرناک تولید می‌شود و به راحتی در دسترس جوانان قرار دارد.

از طرفی ماده مخدر خطرناک دیگری به نام گل یا همان" ماری جوانا" که سرمنشأ ماده مخدر «گل»، همان شاهدانه است و صمغ این ماده را حشیش می گویند در بین جوانان به صورت سیگار یا به وسیله قلیان مصرف می شود که گسترش روز افزون این مواد مخدر صنعتی زنگ خطر را برای جوانان و خانواده ها به صدا دراورده است.

برای جستجوی علل و عوامل گرایش جوانان به اعتیاد به سراغ مهرداد هوشمند کارشناس اجتماعی رفته ایم تا سوالات خود را از وی بپرسیم که در ادامه می خوانید:

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت اعتیاد در جامعه چگونه است؟ اظهار داشت: بنا به دلایل و عوامل گوناگون وضعیت اعتیاد و مصرف مواد مخدر در بین جوانان و خانواده‌ها نگران‌کننده است و ما شاهد گرایش و افزایش مصرف مواد مخدرهای صنعتی و شیمیایی در بین جوانان و نوجوانان هستیم و همه بررسی‌ها و پژوهش‌های بیانگر تغییر الگوی مصرف از سمت سنتی به صنعتی است که این امر نگرانی‌های بین افراد  و خانواده‌ها را افزایش داده است؛ یعنی الگوی مصرف به سمت مواد پرخطر صنعتی سوق داده‌شده است که در این زمینه باید برنامه‌ریزی‌های دقیق و اساسی و علمی انجام گیرد.

هوشمند افزود: افزایش گرایش جوانان به سمت مصرف مواد مخدر صنعتی زنگ خطر و هشداری برای جوانان، خانواده‌ها و به‌طورکلی جامعه است که در این راستا و مقابله با این پدیده شوم اجتماعی همکاری و هماهنگی و مشارکت بیشتر همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف دولتی و غیردولتی و مردم‌نهاد ضروری است و هرگونه کم‌توجهی در این زمینه می‌تواند آسیب‌ها و عوارض گوناگون فردی و اجتماعی را برای خانواده‌ها و جامعه به دنبال داشته باشد.

این کارشناس اجتماعی گفت: متأسفانه در حال حاضر بسیاری از نوجوانان و جوانان و خانواده‌ها از عوارض و آثار تخریبی و زیان‌بار مصرف مخدرهای صنعتی و انواع روان‌گردان‌ها آگاهی و شناخت کافی ندارند که این امر یکی از دلایل مهم گرایش بیشتر نوجوانان و جوانان به سمت مصرف مخدرهای صنعتی است لذا افزایش آگاهی‌های لازم در این زمینه و انجام مشاوره‌های فردی و اجتماعی برای نوجوانان و جوانان و برگزاری کلاس‌های آموزشی و دانش‌افزایی برای خانواده‌ها و والدین ضروری است.

 

 

وی در پاسخ به این سوال که افزایش اعتیاد در جامعه چه عوارض و پیامدهای منفی دارد؟ اظهار کرد: اعتیاد جدی‌ترین تهدید اجتماعی است، لذا شناسایی عوارض و پیامدهای مخرب آن بر زندگی فردی خانوادگی و اجتماعی از اهمیت اساسی برخوردار است اعتیاد به‌عنوان مهم‌ترین آسیب اجتماعی سلامت فرد و جامعه را به خطر می‌اندازد و موجب فروپاشی ارزش‌های اخلاقی، انسانی و اجتماعی می‌گردد و سعادت و سلامت افراد و نظام اجتماعی را تهدید می‌کند.

این پژوهشگر اجتماعی افزود: اعتیاد واقعیت جدی و تهدیدآمیزی است که همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده است و کانون گرم خانواده‌ها را نشانه گرفته است به این خاطر همه افراد و خانواده‌ها در معرض عوارض و پیامدهای ناشی از آن هستند. لذا هیچ فرد یا خانواده‌ای نمی‌تواند ادعا کند که از عوارض و آسیب‌های اعتیاد درامان است. و درواقع مردم باید بدانند که اعتیاد مربوط به همسایه نیست.

وی گفت: همه باید برای پیشگیری و مقابله با این پدیده شوم وارد عمل شوند و آگاهی و دانش عمومی جامعه در مورد پیشگیری و مصرف مواد مخدر و راه‌های مقابله با آن افزایش یابد. بنابراین ارتقا دانش و آگاهی اقشار مختلف جامعه و احساس مسئولیت بیشتر مردم در این زمینه بسیار مهم است.

هوشمند در ارتباط با علل و عوامل افزایش گرایش جوانان به اعتیاد اظهار داشت: مصرف مواد مخدر به عوامل مختلفی ارتباط دارد و نمی‌توان آن را یک عامل خاص تفسیر و تبیین کرد، بلکه مجموعه‌ای از عوامل و شرایط فردی،خانوادگی، اجتماعی و محیطی به‌طورکلی در افزایش و گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر تأثیر دارد.

وی عنوان کرد: به اعتقاد صاحب‌نظران اجتماعی اعتیاد پدیده چندعاملی است و معلول عوامل گوناگون است و شناخت این عوامل مختلف در تحلیل و تبیین این معضل اجتماعی بسیار مهم است.

این کارشناس اجتماعی با اشاره به نتایج و یافته‌های پژوهش‌های گوناگون درزمینهٔ علل و عوامل گرایش جوانان به مواد مخدر صنعتی اظهار داشت: طی این نتایج عوامل زیر به‌عنوان مهم‌ترین عوامل گرایش جوانان به اعتیاد عنوان‌شده است مانند؛  بیکاری و کمبود فرصت اشتغال، وجود دوستان نامناسب و معاشرت با آن‌ها،تضادها و اختلافات خانوادگی، فرار از مشکلات زندگی، عدم کنترل و نظارت والدین و افسردگی را می‌توان نام برد.

وی بیان داشت: وجود افراد معتاد در خانواده، تنوع‌طلبی،  کنجکاوی،  فراوانی و در دسترس بودن آسان مواد، فشارهای روحی و روانی، کمبود امکانات تفریحی و ورزشی، محل نامناسب سکونت خانوادگی، شکست‌ها و ناکامی‌ها، نبود جرئت کافی برای نه گفتن، افسردگی، عدم وجود نشاط و شادی در جامعه و نبود الگوهای مناسب در زندگی و روابط اجتماعی را می‌توان از دیگر عوامل مؤثر گرایش جوانان به اعتیاد عنوان کرد.

این کارشناس اجتماعی در پاسخ به این سوال که در جهت کاهش و مقابله با مصرف مواد مخدر چه راهکارها و پیشنهاد‌هایی مطرح است گفت: اعتیاد یکی از تهدیدات اصلی و مهم در جامعه است و برای مقابله با آن باید با مشارکت مردم و سازمان‌های دولتی و غیردولتی و همه جامعه از تمامی امکانات و ظرفیت‌های خود استفاده کنند.

وی گفت: امروزه اجتماعی شدن برنامه مبارزه با مواد مخدر و دخالت مردم به همراه سازمان‌های گوناگون نقش مهمی در کاهش مصرف مواد مخدر در جامعه دارد که باید در این مورد برنامه‌ریزی‌شده و سپس اجرایی شوند.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما