وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 24 فروردين 1394 ساعت 08:42   |   کد مطلب: 13857
همدان در زمره استان های مواجه با تنش آبی شدید قراردارد
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: طبق اعلام وزارت نیرو در نیمه نخست سال آبی جاری استان همدان در کنار 12 استان دیگر در زمره استان های مواجه با تنش آبی شدید قرار گرفت.

به گزارش نافع، منصور ستوده روز یکشنبه در شورای حفاظت از منابع آبی شهرستان همدان افزود: با توجه به بارندگی های دو روز گذشته در همدان ذخیره سد اکباتان به 10 میلیون متر مکعب رسیده است که در مدت مشابه سال گذشته این میزان 11.39 میلیون متر مکعب بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با بارش های مطلوب بهاری تا پایان فرودین ماه ذخیره سد اکباتان به 12 میلیون متر مکعب افزایش یابد.

وی مسدود کردن چاه های غیرمجاز را از برنامه های خوب دولت در سال گذشته عنوان کرد و گفت: در استان همدان نیز سال گذشته 659 حلقه چاه غیر مجاز مسدود شد که موجب صرفه جویی 80 میلیون متر مکعب آب در استان شده است.

ستوده افزود: در شهر همدان به صورت ماهانه چهار میلیون متر مکعب آب مصرف می شود که 40 درصد آن از طریق سد اکباتان و 60 درصد از منابع آبی زیر زمینی تامین می شود.

وی اضافه کرد: در شورای حفاظت از منابع آبی انسداد چاه های غیر مجاز، تعیین تکلیف چاه های کشاورزی، اضافه برداشت آب از چاه ها، برقدار کردن چاه های کشاورزی و تعیین تکلیف آب شرب روستایی در دستور کار قرار دارد.

ستوده گفت: طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی کشور با اجرای 15 طرح از سوی وزارت نیرو تعیین شده و به تصویب رسیده است که برای طرح های منابع آبی استان 160 میلیارد ریال طرح در نظر گرفته شده است.

ظرفیت سد اکباتان همدان 36 میلیون متر مکعب است که اکنون 28 درصد مخزن این سد پر شده است.

طبق اعلام وزارت نیرو در نیمه نخست سال آبی جاری استان همدان در کنار 12 استان دیگر در زمره استان های مواجه با تنش آبی شدید قرار گرفت.

استان همدان در سال گذشته نیز جزو 12 استان مواجه با تنش آبی قرار داشت.

شورای حفاظت از منابع آبی در سال 87 در کشور تصویب و در سال 91 در استان همدان تشکیل شد که پس از دو سال وقفه این شورا از سال گذشته جلسات خود را آغاز کرده و روز بیست و سوم فروردین ماه 94 اولین شورای حفاظت از منابع آبی در شهرستان همدان برگزار شد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما