وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 17 فروردين 1394 ساعت 12:51   |   کد مطلب: 13766
باید ها و نباید های صعودهای بهاره
در فصل بهار چنانچه قصد ورود و بعضا گذر از تونل های برفی را داشتیم نکات ایمنی را مراعات نمائیم تا در زیر آوار برف گرفتار نشویم و در حین عبور حدالامکان سکوت و فاصله را رعایت نمایئم .

به گزارش نافع، به نقل از همدان ورزش؛ زمستان از راه رسید و از خود نشان و خاطرات خوشی گذاشت ، به نحوی که در بهار زیبا، هم شاهد هنرنمائی اش خواهیم بود و از تونل های برفی اش با آب های روان جاری شده بر آن بی بهره نخواهیم بود ، زمستان را با تمام سردی و کولاک و بورانش بدرقه خواهیم کرد تا به فصلی از زیباترین فصل های خدا دست یابیم .

در فصل بهار کوهنوردی حس و حال دگری دارد،  اگر چه در دنیای فصل ها ، کوهنوردان در نیمه دوم سال، یک فصل  پیش هستند ودرنیمه اول سال ،  یک فصل پس، بدین معنا که  در حالی که شهر  پاییز را تجربه می کند  کوهنوردان با زمستان زود رس مواجهند و در بهار که درختا شهر،  شکوفه می زنند کوهنوردان همچنان در زمستان به سر می برند،لذا باید به این نکته دقت نمایند که تغییر فصل به یک باره روی نخواهد داد و برای خود تغییر نگرش نیز باید به همراه داشته باشد که امید است اینگونه باشد و در عرصه کوهنوردی هم ایضا چنین شود.

ورود به فصل بهار و طبیعتی که هر روز در حال تغییروزایش است برای کوهنوردان الزاماتی را ایجاد می کند که نباید از نظر دور بماند ، چرا که ممکن است، همین تغییرات عوارضی را به همراه داشته باشد که خوشی بهار را کم رنگ و حتی به تلخی بکشاند،  لذا با این مقدمه خبرنگار همدان ورزش به سراغ علی بیات، کوهنورد و فعال محیط‌زیست رفته است؛ که آیا کوهنوردی در فصل بهار برای خود تعریف خاصی دارد یا اینکه می توان،  همانند سایر فصول ادامه داد و به مقصد رسید ، که قطعا چنین نیست و بسته به ارتفاع و منطقه باید نکاتی را مد نظر قرار داد که به اختصار بدان اشاره می نمائیم.

1-      در کوهنوردی بهاره باید دقت داشته باشیم که هوای خوب و آفتابی باعث غفلت ما نشود،  به یاد داشته باشیم که در فصل بهار اختلاف دما در هنگام تابش نورخورشید و غروب آن زیاد است و در انتخاب پوشش دچار مشکل نشویم .

2-      همانطور که عنوان شد علاوه بر تغییرات دمائی در فصل بهار ، هر آن ممکن است جبهه هوایی جدید،  وارد شده و منطقه را تغییردهد، لذا باید در برنامه های خود بارش برف ، تگرگ و رگبار راهم پیش بینی نمائیم .

3-      در روزهای طولانی بهار که همراه با تابش نور خورشید است و از دور سطوح برف را درخشان می بینیم باید به این نکته توجه نمائیم که با غروب خورشید این سطوح بلا فاصله یخ زده و نیاز به احتیاط بیشتر و بعضا تجهیزات خاصی دارد که باید همراه داشته باشیم تا دچار حادثه نشویم .

۴-      برف در میانه روزهای بهاری نرم  می شود و اصطلاحا خود را ول می کند که در این میان ما باید مراقب گام های خود باشیم ، چرا که با هر گامی ، در برف فرو خواهیم رفت که آبدار است و گر چه خیس شدن لباس و دستکش و ... آزار دهنده نخواهد بود،  اما با کم شدن تابش نور خورشید و غروب آن ، به یکباره احساس سرما خواهیم کرد. 

5-      همانطور که در مقدمه آمد،  جاری شدن رودخانه ها در فصل بهار و ایجاد تونل های برفی زیبائی خاصی دارد که بعضا شکننده است و باید از بالای آنها محتاطانه عبور کرد.

6-      فصل بهار به خصوص در نیمه اول آن ، چندان تفاوتی با زمستان ندارد و همانگونه که توصیه می شود در زمستان پوشاک اضاقه همراه داشته باشیم و به محض استقرار پوشاک خیس خود را تعویض کنیم در بهار هم اینگونه خواهد بود و با تعویض البسه دمای بدن خود را حفظ کنید.

7-     دقت داشته باشید که طولانی بودن روزگار بهار نباید ما را از مدیریت زمان غافل کند، همانگونه که در زمستان قانون ساعت 14 حاکم است در بهار نیز می توان مقید به زمان بود و با توجه به مسیر رفت و زمان طی شده ، زمانی از روز را هم به بازگشت و حفظ انرژی لازم اختصاص داد.

8-      در فصل بهار چنانچه قصد ورود و بعضا گذر از تونل های برفی را داشتیم نکات ایمنی را مراعات نمائیم تا در زیر آوار برف گرفتار نشویم و در حین عبور حدالامکان سکوت و فاصله را رعایت نمایئم .

۹-  در بهار احتمال وقوع بهمن را همواره مد نظر داشته باشیم و در گذر از شیب ها به این نکته توجه داشته و بخصوص احتمال وقوع بهمن بین ساعات 11 تا 16 را در نظر داشته باشیم .

10-   تابش نور خورشید بر روی سنگ ها ، باعث جذب گرما و انتقال آن به برف های کناره خواهد شد که در نزدیک شدن به سنگ ها باید احتمال فرو رفتن را نا دیده نگرفت ، با توجه به اینکه سنگ ها دارای اشکال متفاوتی هستند ممکن است پاهای ما را دچار آسیب نمایند.

11-   پوشش پای ما باید مناسب فصل باشد و از کفشی استفاده نمائیم که اولا؛ زیره خوب و محکمی داشته باشد،  ثانیا؛ از نفوذ سرما و آب پیشگیری نماید، گر چه استفاده از کفش های زمستانی با توجه به اینکه در مناطقی زمین خشک و خاکی است و در مناطقی برف کمی سخت است ، اما منطقی است که در نیمه اول بهار، از کفش های زمستانی مناسب درارتفاعات بهره گرفت.

12-   تابش نور خورشیید بر دیواره ها و سنگ های ریزشی که به واسطه سرمای شب قبل، دچار یخ زدگی شده اند باعث ریزش  خواهد شد که درهنگام دست به سنگ شدن باید این نکته را مد نظر قرار داد.

13-   در هنگام شب مانی، علاوه بر انتخاب مکان مناسب به لحاظ شیب ، ازمحل هایی که احتمال ریزش سنگ وعبور حیوانات و جاری شدن آب و ... را دارد اجتناب کنید.

14-   چنانچه هنوز چشمه ها در زیر برف مدفون هستند و به اجبار باید از ذوب برف ، آب تهیه نمائیم دقت داشته باشید که آب به میزان کافی جوشانده شده و بعد ازته نشینی آن را مصرف نمائیم.

15-   همراه داشتن فلاکس و نوشیدن مایعات گرم می تواند باعث تولید انرژی در بدن و رفع خستگی شود ، لذا ضروری است تا فلاکسی را در کوله داشته باشیم .

16-   گام برداری در فصل بهار و بر روی سطوح پوشیده از برف نرم ، چه بسا مشکل تراززمستان و سطوح پوشیده از برف سفت باشد لذا برای بازگشت، زمان و انرژی کافی ذخیره داشته باشیم

17-   عینک،  کلاه لبه دار، دستمال سر و کرم ضد آقتاب در کوهنوردی بهاره،  همانند سایر فصول ضروری است.

18-   فصل بهارزمان مناسبی است برای حضورو بهره بردن از کلاس های آموزشی چون ؛ سنگ،  یخ و برف و کوهپیمائی ، لذا فرصت را غنیمت شمرده و در آن حضور یابیم. 

19-   برای پیشگیری ازهر نوع آسیب ناشی از شب مانی و سرما ، در انتخاب کیسه خواب برنامه احتیاط لازم را به خرج دهید تا شبی آرام و مطمئن را سپری نمائید.

20-   در برنامه های مربوط به ارتفاعات مرتفع و بالای 4000 همواره کلنگ و گتر و کرامپون و ... همانند صعود های زمستانه همراه باشد ، چه بسا کوهی همانند دماوند در بهار ، صعود مشکلتری نسبت به زمستان داشته و با سطوح یخ زده بیشتری مورد تهدید قرار گیرید.

21-   در کوهنوردی بهاره ممکن است کار به صورت ترکیبی باشد و در مکانهایی با سنگ و یخ و برف درگیر شویم که همراه داشتن طناب انفرادی کمک خوبی خواهد بود. 

22-   همراه داشتن یک بطری کوچک آب که بتوان آن را در جیب قرار داد باعث خواهد شد،  که گاه و بیگاه آب بنوشیم و در نوشیدن آن تنبلی به خرج ندهیم ، فراموش نشود قبل از نیاز بدن به آب ، بنوشم و تنقلات را از یاد نبریم .

 

23-  نظر به توالی خطرات کوهستان ، در زمان بازگشت ، لازم است که زمان مناسب و کافی برای بازگشت لحاظ نموده و از عجله خود داری نمائیم . 

24-   چنانچه قصد استفاده از گیاهان کوهستان را دارید آن را کامل بشوئید،  تا از هر گونه کود حیوانی عشایر و آلودگی،  پاک و باعث آلودگی ما نشود .

25-   مسیرهای صعود خود را طوری انتخاب نمائید که دیگران ازآن مطلع باشند،  تا در صورت هر گونه حادثه یا تاخیری، به راحتی بتوانند شما را بیابند که در این خصوص می توانید با ارسال پیامک ، دوست خود را مطلع نمائید ودیگر اینکه از لباس هایی با رنگ های تیز و آشکار و مخالف با محیط استفاده کنید

26- در فصل بهار آنگونه که اشاره شد سطوح برف یخ می زند این لایه یخ زده که به چند سانت می رسد، ممکن است استحکام لازم را نداشته باشد و بمحض اینکه فشاری بر آن وارد شود شکسته و ما در برف فرو رویم ، در هنگام صعود این امر انرژی بر است ، اما خطر جدی در هنگام فرود است که اگر به آرامی فرود نداشته باشیم  ممکن است همین لایه یخ چند سانتی با توجه به گیر افتادن پای ما باعث آسیب جدی به استخوان های ساق پا شود و حتی شکستگی به همراه داشته باشد.

27- فصل بهار ، فصل رعد و برق است ، چنانچه در ارتفاعات هستیم باید سریعا ارتفاع کم کنیم تا در امان باشیم و یا از یال ها و خط الراس هابه سما پایین راهی شویم . 

28- استفاده از جفت باطوم به طور عام و بخصوص  در بهار توصیه می شود به نحوی که در حفظ  تعادل از آن بهره برددر این خصوص باطوم شما حتما باید گل برف داشته باشد چرا که بدون گل برف همانند میله ای فرو خواهد رفت  - ضمنا مراقب باشد وزن خودرا زیادی روی باطوم نیندازید.

29- چنانچه نحوه صحیح استفاده از کلنگ را در برف نرم و سفت و یخ ندانیم  و  کار نکرده باشیم به وقت استفاده ممکن است همان وسیله باعث آسیب جدی برای ما شود که در این مورد حتما نکات ایمنی را رعایت نموده و با استفاده از منابع و طرح درس های فدراسیون ، نحوه کاربرد کلنگ را فرا بگیریم .

30- همانگونه در مواردی اشاره شد در فصل بهار نباید از پوشاک غافل شد که در این خصوص دستکش و جوراب و کلاه پشمی اضافه  و ... را همراه داشته و به محض استقرار در محلی که قصد ماندن داریم باید با تعویض آنها در حفظ گرمای بدن ، تلاش کنیم و از مثل ،باد، سرما و رطوبت که از عوامل سرما زدگی هستند دور باشیم .

۳۱- گاهی ممکن است بر اثر ایجاد سد طبیعی برف ذوب شده ناشی از یخچال ها درپشت آن جمع شود و به یکباره جاری شده و مصیبتی همانند آنچه در علم کوه شاهدش بودیم یش آید که خوشآیند نخواهد بود - لذا محل استراحت و تردد را طوری انتخاب نمائیم که این احتمالات در آن لحاظ شده باشد

۳۲- رد حیوانات و تازگی آن می تواند هشدار دهنده باشد که باید در این خصوص احتیاط کرد .

33- نسبت به دریافت بیمه ورزشی سال 94 با پرداخت 15000 تومان اقدام نمائید.

34- هیچکدام از تجهیزاتی که همراه دارید به تنهائی ناجی شما نیست و آنچه به ما کمک می کند توانمندی و دانش ما در گام برداری و استفاده از ملزومان و تجهیزات است و الا هر وسیله می تواند وسیله قتل ما باشد.

35- استفاده از راهنماو همراه توانمند و مسلط در صعود های بهاره، همراه با آموزش می تواند باعث ارتقا سطح ما باشد.

امید که صعود خوبی داشته باشید و به این جمله مسنر، فاتح 14 قله بالای 8000 متری جهان دقت نمائید که :

هیچ کوهی ارزش مرگ یک انسان را ندارد

مراقب باشیم مغفول از فصول نباشیم

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما