وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 12:08   |   کد مطلب: 12979
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان گفت: با توجه به کاهش بارش های سال آبی جاری، حجم مخزن سد اکباتان به پنج میلیون و ۲۰۰هزار متر مکعب رسیده است.

به گزارش نافع، مرتضی عزالدین در گفتگویی اظهار داشت: براساس گزارش ایستگاه‌های مبنا از اول مهر تاکنون به طور متوسط ۱۷۶ میلیمتر بارش در همدان اتفاق افتاده است که نسبت به مدت زمان مشابه در سال آبی گذشته ۲۵ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی، بیشترین میزان بارش استان در ایستگاه وراینه در محدوده مطالعاتی نهاوند و کمترین میزان بارش متعلق به ایستگاه خمیگان در محدوده مطالعاتی رزن قهاوند دانست و افزود: در حال حاضر ورودی آب از دو رودخانه تامین کننده مخزن آب سد اکباتان با توجه به بارش های اخیر کمتر از ۸۰۰ لیتر در ثانیه است.

عزالدین، حجم فعلی سد اکباتان را پنج میلیون و ۲۰۰هزار متر مکعب دانست و افزود: از ابتدای سال جاری برای تامین آب شرب شهرستان همدان بیش از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب از این سد آب خارج شده و این در حالی است که کمتر از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب وارده سد شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان، بیلان منفی دشت های استان را ۲۳۸ میلیون متر مکعب دانست و افزود: دغدغه اصلی مدیران صنعت آب استان تامین آب، بوده که این موضوع با اجرای طرح های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت در حال اجرا است.

مرتضی عزالدین ادامه داد: متاسفانه تعداد کلان شهرهای دچار بحران آب از ۱۲ به ۱۴ شهر افزایش پیدا کرده است و لزوم مدیریت مصرف تنها راهکار گذر از این بحران است.

این مسئول از نقش رسانه در تغییر شرایط موجود گفت و تاکید کرد: رسانه های مجازی، صوتی و تصویری و مطبوعات در کمک به حل بحران موجود نقش بسزای دارند و می توانند با تغییر تفکر جامعه شرایط موجود را به نحوه مطلوب مدیریت کنند.

وی با اشاره به اینکه دشت‎های استان همدان از ۲۰ سال‌ گذشته تاکنون ۲۰ متر افت داشته‌اند بیان کرد: متاسفانه افت منابع آب زیرزمینی در دشت کبودراهنگ ۴۰ متر و کسری مخزن آن ۷۶ میلیون متر مکعب است که می توان گفت دو برابر حجم سد اکباتان تنها کسری مخزن سالانه آن دشت است.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما