وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 13 بهمن 1393 ساعت 12:17   |   کد مطلب: 12607
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان خبر داد:
افزایش کتابخانه‌های عمومی همدان به 103 باب در دهه مبارک فجر
افزایش کتابخانه‌های عمومی همدان به 103 باب در دهه مبارک فجر
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان با بیان اینکه اجرای برنامه‌های دهه فجر با رویکرد ارتقای نشاط و امید در جامعه برگزار می‌شود از افتتاح 10 کتابخانه عمومی در این دهه خبر داد و گفت: تعداد کتابخانه‌های عمومی استان به 103 باب می‌رسد.

به گزارش نافع، ارشاد استعدادی از اجرای برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌ها در دهه فجر خبر داد و رویکرد اصلی برنامه‌های دهه فجر را تقویت نشاط و امید در جامعه همراه با توسعه عدالت و سهولت دسترسی به کتاب و همچنین ترویج فرهنگ مطالعه در قشر جوانان، نوجوان و کودکان اعلام کرد.

وی، این اقدام فرهنگی را هم‌افزایی سه‌جانبه‌ای دانست و در تشریح آن گفت: ضلع اول خیرین، اهالی روستا و اعضای شورا، دهیار روستا در اهدای مکان مناسب برای راه‌اندازی کتابخانه، ضلع دیگر هم‌افزایی حمایت‌های مادی و معنوی نهاد کتابخانه‌ها در تأمین کتاب، نشریات، بکارگیری یک نفر نیروی تحصیلکرده از همان روستا، تجهیز و اتصال به سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی و ضلع سوم آن منابع استانی و حمایت‌های فرمانداران شهرستانی است.

مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی همدان گفت: در این هفته یک باب کتابخانه در ملایر، یک باب در اسدآباد، سه باب در رزن، نهاوند یک باب، فامنین یک باب، همدان یک باب، کبودراهنگ یک باب و در تویسرکان نیز یک باب افتتاح می‌شود.

استعدادی تصریح کرد: در مجموع 5 میلیارد ریال بابت تامین و تجهیز 10 باب کتابخانه به غیر از هزینه ساخت کتابخانه به کار رفته است.

مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی همدان عنوان کرد: به غیر از هزینه ساخت کتابخانه عمومی، هزینه راه‌اندازی هر باب کتابخانه عمومی شامل شاداب‌سازی کتابخانه همچون رنگ‌آمیزی، تزئینات داخلی، نورپردازی، فضاسازی و... تجهیز کتابخانه شامل قفسه‌های کتاب کودک و بزرگسال، میز و صندلی‌های مطالعه، رایانه و... و تأمین منابع از جمله کتاب بزرگسال و کودک و نوجوان، نشریات، کتاب‌های مرجع و... حدود 500 میلیون ریال است.

استعدادی با اشاره به اینکه تعداد کتابخانه‌های عمومی استان طبق برنامه پنجم توسعه تا پایان سال 94 به 97 باب باید می‌رسد تصریح کرد: با افتتاح 10 باب کتابخانه در دهه مبارک فجر تعداد کتابخانه‌های عمومی استان به 103 باب می‌رسد که این هدف پیش‌بینی شده یک سال زودتر از موعد مقرر محقق شد.

وی گفت: مجموع کتابخانه‌های عمومی افتتاح شده در طول سال جاری 18 باب کتابخانه عمومی است در صورتی که تعداد 15 باب کتابخانه برای استان پیش‌بینی شده بود.

استعدادی با بیان اینکه زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان در حال حاضر 41 هزار و 196 متر مربع است افزود: با افتتاح 10 کتابخانه عمومی در دهه فجر زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان با رشد هزار متر مربع به 42 هزار و 196 متر مربع می‌رسد.

وی بیان کرد: با افتتاح این 10 کتابخانه سرانه زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان به ازای هر 100 نفر به 2.40 متر مربع می‌رسد.

استعدادی ادامه داد: با اضافه شدن حداقل 20 هزار جلد کتاب مجموع کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی به یک میلیون و 74 هزار و 714 جلد ارتقا یافته و سرانه کتاب به ازای هر 100 نفر 61 نسخه می‌شود.

وی، عطرافشانی مزار شهدا با حضور کتابداران، برگزاری شب شعر با موضوع انقلاب در شهرستان‌ها، برگزاری 9 مسابقه آنلاین از کتب مرتبط با موضوع انقلاب اسلامی در 9 شهرستان، روایتگری انقلاب در زنگ کتابخوانی و انشاء مدارس در تمام شهرستان‌ها و شناسایی و معرفی کتابخانه‌هایی که در ایام انقلاب مانند مساجد پایگاه بوده‌‌اند را از برنامه‌های شهرستانی اداره کتابخانه‌ها برشمرد.

استعدادی گفت: برگزاری مسابقات نقاشی، برگزاری 20 جلسه نقد کتاب مرتبط با موضوع انقلاب اسلامی، برگزاری نمایشگاه کتاب با موضوع دهه مبارک فجر و انقلاب اسلامی، جلسات قصه‌خوانی از خاطرات انقلاب اسلامی و زندگینامه امام(ره)، برگزاری برنامه‌های مشترک با مراکز و دستگاه‌های فرهنگی، برگزاری مسابقه خاطره‌نویسی ویژه کتابداران و اعضای کتابخانه‌ها از دیگر برنامه‌هاست.

انتهای پیام/ع

دیدگاه شما