وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 9 بهمن 1393 ساعت 09:29   |   کد مطلب: 12495
در نشست تخصصی شورای عالی خانه موسیقی:
«قمیش» هنرمند همدانی تأیید شد
«قمیش» هنرمند همدانی تأیید شد
قطعۀ «قمیش» (آنش) ابداعی هنرمند همدانی در خانه موسیقی تایید شد.

به گزارش نافع، در نشست تخصصی شورای عالی خانه موسیقی و با حضور مدیر خانه، اساتید و موسیقی‌دان‌های برجسته این فن، قطعه قمیش (آنش) ابداعی هنرمند همدانی بررسی و تایید شد.

بهروز بیگی که کتاب آموزش ساز ابداعی یسنای وی در حوزه هنری استان در دست تهیه است و مستند کوتاهی نیز از ساز ابداعی وی، با نام یسنای، در این حوزه تهیه شده‌است، در گفتگویی اظهار داشت: این قطعه تا کنون از جنس نی و چوب ساخته می‌شد و به همین دلیل مشکلاتی داشت از جمله اینکه باید برای آماده‌شدن ساز جهت نواختن خیسانده می‌شد تا ارتعاش ایجادکند و همچنین فرکانس صدای آن دقیق نبود که با قطعه ابداعی، تمام این مشکلات برطرف شده‌است.

این هنرمند مبتکر ادامه داد: به دنبال ساخت ساز جدید یسنای، انگیزه ای شد تا قدمی دیگر برای سازهای بادی بردارم و با ترکیبات خاص پلیمری، قطعه‌ای ساختم که با آن  در کلارینت و ساکسیفون علاوه بر برطرف کردن محدودیت‌های قطعات چوبی، بتوان با کمی تغییر لب و دمیدن، روند پایین‌رونده نت را به راحتی انجام داد.

گفتنی است، حوزه هنری استان همدان با مستندسازی رونمایی و تایید قطعه جدید، قصد دارد از آن در مستند جامع یسنای که در واحد هنرهای تصویری این حوزه درحال تدوین است، استفاده کرده و در مراسم رونمایی از کتاب یسنای به نمایش درآورد.

انتهای پیام/ع

دیدگاه شما