وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 18 آذر 1393 ساعت 12:48   |   کد مطلب: 11488
نموداری از غم انگیزترین پدیده اجتماعی / بيكاري، اعتياد و دخالت بزرگترها عامل از هم پاشيدگي خانواده‌هاي همداني
ازدواج اولین نیاز زندگی هر فرد است و لازمه اش این است که نباید ازدواجی که حاصل مراحل مختلفی است را به راحتی از دست داد، آن هم با طلاق...!

به گزارش نافع، خانواده صميمي‌ترين و مشروع‌ترين واحد اجتماعي به شمار مي‌آيد و نقش اصلي آن انتقال ارزش‌ها، پرورش نسل، ايجاد تعادل رواني، اجتماعي و عاطفي است و در نقطه مقابل آن، طلاق در زمره غم‌انگيزترين پديده‌هاي اجتماعي...

آسيب‌ها و مشكلاتي كه زوجين و خانواده‌هاي آنان قبل از طلاق و پس از آن متحمل مي‌شوند و عوامل مؤثر بروز اين پديده از ديرباز مورد توجه و بررسي بوده است.

 

در این گزارش به سراغ سرپرست مجتمع قضايي خانواده همدان رفته ایم و در گفتگویی دلايل مهم طلاق در همدان و راهكارهاي مناسب براي جلوگيري از اين معضل را بررسی کرده ایم که در ادامه می آید.

 

سرپرست مجتمع قضايي خانواده همدان، بيكاري، اعتياد و دخالت خانواده‌ها عامل‌هاي اصلي از هم پاشيدگي و بروز غم‌انگيزترين پديده‌هاي اجتماعي (طلاق) در استان همدان عنوان کرد.

 

سيدساجدين عبادي با اشاره به اينكه آنچه مهم به نظر می رسد، يافتن عواملي است كه بر تعداد بيشتري از ازدواج‌ها، تأثير مخرب دارد، گفت: علاوه بر آن اهميت مشاوره‌هاي روانشناسي قبل از ازدواج، در طول زندگي زناشويي و حتي در افراد متقاضي طلاق در كاهش از هم پاشيدگي خانواده‌ها بايد مورد توجه قرار بگيرد.

وي افزود: طلاق و پيامدهاي آن از مشكلات بزرگ جوامع كنوني به شمار مي‌آيد، همچنين تبعات طلاق منحصر به خانواده نيست بلكه موجب متزلزل شدن جامعه نيز مي‌شود، متأسفانه امروز ما شاهد روند رو به رشد اين معضل اجتماعي هستيم و خانواده كه اصلي‌ترين نهاد اجتماعي است در معرض پيامدهاي ناگوار پديده طلاق قرار دارد.

عبادی با بيان اينكه اشتغال، عزت اجتماعي و اعتماد به نفس را به همراه دارد و جوان را وارد چرخه مسؤوليت‌پذيري مي‌كند، اظهار داشت: دليل اكثر بحران‌هاي اجتماعي از جمله طلاق بيكاري است.

وي خاطرنشان كرد:‌ متأسفانه با وجود تمام توانمندي‌هايي كه در جوانان ديده مي‌شود مشكلات متعددي در زمينه بيكاري داريم و آمار و ارقام نگران‌كننده است، همچنين خشونت، اعتياد و طلاق سه عاملي است كه از بيكاري سرچشمه مي‌گيرد.

سرپرست مجتمع دادگاه خانواده اظهار داشت: يكي ديگر از دلايل طلاق دخالت بي‌دليل خانواده‌ها در مشكلات و امور مربوط به زوجين است كه به جاي دخالت با مشورت خانواده‌ها مي‌تواند به راحتي قابل رفع اشد.

سیدساجدین عبادی تصريح كرد: اين كه چرا والدين در امور فرزندان دخالت مي‌كنند خود جاي بحث دارد، در برخی از خانواده‌ها رسم است كه فرزندان در سنين پايين و به نوعي زود ازدواج مي‌كنند و اين موضوع موجب مي‌شود كه والدين با تفكر اينكه زوجين كم‌سن و سال هستند براي حمايت از آنها در امور تصميم‌گيريشان دخالت كنند از آنجايي كه تفكرات خانواده‌ها با يكديگر فرق مي‌كند و والدين مي‌توانند بر تصميمات فرزندان خود تأثيرگذار باشند.

وی ادامه داد: اين امر موجب مي‌شود زوجين با تفكر خانواده‌هاي خود در مقابل يكديگر قرار گيرند و به جاي رفع مشكلات سعي در اجرايي كردن نوع تفكر و خواسته خانواده‌هاي خود برآيند كه موجب بروز اختلاف بين زن و شوهر مي‌شود، زیرا كه توقع دارند همسرشان به خواسته خانواده‌اش تن بدهد.

عبادي با اشاره به اينكه بدون شك عدم شناخت زوجين نسبت به يكديگر يكي ديگر از دلايل طلاق در كشور و استان همدان محسوب مي‌شود، اذعان داشت: امروز هم‌شأن بودن زوج و زوجين به حاشيه رفته است به طوري كه متأسفانه برخی از جوانان صرف يك آشنايي جزئي و اكثراً بدون دخالت خانواده‌ها با يكديگر ازدواج مي‌كنند و با احساس خود تصميم مي‌گيرند و عقل را به حاشيه رانده‌اند.

 

فيلم‌هاي ماهواره‌اي بنيان خانواده‌ها را سست كرده است

سرپرست دادگاه خانواده همدان با اشاره به اينكه فيلم‌هاي ماهواره‌اي يكي ديگر از عوامل افزايش طلاق و سست كردن بنيان خانواده‌ها است و متأسفانه قبح طلاق در كشور از بين رفته است، ادامه داد: در گذشته اگر در يك خانواده طلاقي رخ مي‌داد آن خانواده تا مدت‌ها اين اتفاق را يك نوع ننگ و بي‌‌آبرويي به حساب مي‌آوردند اما اكنون كار به جايي رسيده كه براي طلاق جشن مي‌گيرند.

وي به بزرگترين و موفق‌ترين زندگي در طول تاريخ اشاره كرد و افزود: حضرت خديجه و حضرت محمد(ص) بزرگترين و موفق‌ترين زندگي در طول تاريخ بشري بودند، بنابراين ما بايد به اصل خود برگرديم و اعتقاداتمان را احيا كنيم و تا زماني كه الگوي ما زندگي تجملاتي و فاصله گرفتن از فرهنگ اسلامي ايراني باشد روز به روز شاهد افزايش آمار طلاق خواهيم بود.

 

مهريه بالا نمي‌تواند مانع جدايي زن و مرد شود

سيد ساجدين عبادي در خصوص مهريه بالا نیز افزود: اگر قرار بود مهريه‌هاي بالا يك زندگي را محكم و استوار كند قطعاً شاهد اين آمار طلاق در كشور نبوديم.

وي ادامه داد: مهريه‌هاي بالا مصيبتي براي زندگي زناشويي افراد است، چرا كه مهريه بالا نه‌تنها بنيان خانواده را تحكيم نمي‌كند بلكه زنان را از حقوق اصلي‌شان دور مي‌كند.

 

انجام مشاوره براي جلوگيري از مشكلات روحي و خانوادگي يك ضرورت است

سرپرست دادگاه خانواده در ادامه با اشاره به اینکه قطعاً انجام مشاوره مي‌تواند از مشكلات روحي و خانوادگي جلوگيري كند، ابراز داشت: جوانان با مراجعه به مشاوران و روانشناسان در دوران قبل از ازدواج مي‌توانند ازدواج موفقي داشته باشند.

وي همسطح بودن زن و شوهر در زمينه‌هاي مختلف از جمله اقتصادي، رفتاري، اخلاقي، آداب و رسوم را از جمله معيارهاي انتخاب همسر مطلوب دانست و بيان كرد: اين معيارها مي‌تواند اختلافات و تفاوت‌هاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي را در خانواده‌ها كاهش دهد.

عبادی، تفاهم بين همسران در زندگي را از مهمترين عامل تحكيم بنيان خانواده عنوان و خاطرنشان كرد: آنان بايد راه‌هاي ساده و بي‌آلايش را براي ادامه و تداوم زندگي انتخاب و از تجملات و تشريفات پرهيز كنند تا بتوانند لذت و شيريني زندگي را احساس و از مشقت و سختي به دور باشند.

 

به نظر مي‌آيد براي ايجاد ديدگاهي واقع‌بينانه به ازدواج و ذهن جوانان بايد فلسفه ازدواج را براي دختران و پسران مشخص كرد، فردي كه تصميم به ازدواج مي‌گيرد بايد بداند زوجي را انتخاب كند تا از نظر فرهنگ خانواده‌ها، هم‌شأن بودن، همفكر بودن و ساير فاكتورهاي مهم در زندگي مشترك به قدري با او قرابت داشته باشد كه بتواند يك عمر با وي زندگي كند و در فراز و نشيب‌هاي زندگي با او بماند و شانه خالي نكند.

گزارش از فرشته درهم فروش

انتهای پیام/ع

دیدگاه شما