وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 25 آبان 1393 ساعت 11:11   |   کد مطلب: 10954
صنعت 90 ساله همدان در حال انقراض است
کفش چرم همدان از دیرباز مورد توجه ویژه بوده است، اما این روزها وقتی قدم در بازار کفش همدان می‌گذاریم هیچ خبری از مغازه های تولیدی نیست و تنها مغازه‌های فروش دیده می‌شود و محصولات ویترینی...

به گزارش نافع، با دقت در بازار دیده می‌شود که کفش‌های مرغوب چرمی جای خود را به کفش‌های چرم مصنوعی و یا کفش‌های چینی و قاچاق داده‌اند و با وجود فریادهای مسئولان برای احیای صنایع و ایجاد اشتغال در استان این صنعت قدیمی و مهم رو به فراموشی است.

فعالان این حوزه در استان با وجود پیشرفت این صنعت در جهان با چالش‌های بسیاری رو‌به‌رو بوده و هستند، در گفتگویی با احمد گازرانی رئيس اتحاديه كيف و كفش همدان، مشکلات و چالش های این حوزه را بررسی کرده ایم...

 

نبود رقيب كافي در بازار، صنعت كيف و كفش چرم را به خطر انداخته است

رئيس اتحاديه كيف و كفش همدان وجود رقابت در بین تولیدکنندگان را یکی از موارد مهم در تقویت تولیدی‌ها بیان کرد و گفت: از سال 92 به بعد با بالارفتن قیمت دلار ورود کفش‌های چینی به بازار کم شد و تلاش به تقویت تولیدی‌های فعال شد.

احمد گازراني افزود: به دلیل نبود رقیب کافی در بازار کیفیت کفش‌های تولیدی کاهش یافته و این یکی از موضوعاتی است که صنعت کفش چرم همدان را به خطر انداخته است.

وی اظهار داشت: بازگشت اين صنعت به استان مي‌تواند يكي از صنايع اولي باشد كه اشتغال فراوان در استان ايجاد مي‌كند.

گازرانی ادامه داد: احياي اين صنعت و ايجاد اشتغال و كارآفريني در اين صنعت قديمي از ضروريات اين استان است.

وی با اشاره به توانمند بودن كفاشان همدان اظهار داشت: همداني‌ها توانمندي لازم را دارند و اگر مسئولان و دولتمردان حمايت لازم را از توليدكنندگان داشته باشند مي‌توان اين صنعت را توسعه داد تا موجب صادرات كيف و كفش چرم همدان شد.

 

فعالیت 700 کارگاه تولیدی بدون مجوز در استان همدان

رئيس اتحاديه كيف و كفش همدان در ادامه یادآور شد: در استان همدان افزون بر هزار واحد صنفي توليد كيف و كفش فعاليت مي‌كنند كه 700 كارگاه توليدي بدون مجوز و به شكلي خانگي فعاليت دارند و نداشتن مجوز نيز يكي از مشكلات توليدكنندگان در اين زمينه است.

احمد گازراني با اشاره به قانونمند نبودن فعاليت توليدكنندگان كيف و كفش تصريح كرد: صنعت كفش همدان يكي از صنايعي است كه مي‌تواند اشتغال فراواني را در استان ايجاد كند و براي رفع مشكلات در اين صنعت نياز به حمايت دولت و اخذ تسهيلات لازم است.

وي تنها 300 واحد توليدي در همدان را داراي مجوز فعاليت عنوان و خاطرنشان كرد: مشكلات مالياتي يكي از مشكلات مخفي  اين توليدي‌ها است.

گازراني اضافه كرد: گرفتن پول كلان شهرداري براي صدور مجوز و طولاني بودن زمان صدور مجوز نيز از ديگر دغدغه‌هاي توليدكنندگان است.

 

مسئولان از تولیدکنندگان حمایت کنند

رئيس اتحاديه كيف و كفش همدان خاطرنشان كرد: فعالان اين حوزه در استان با چالش‌هاي بسياري روبه‌رو هستند كه از اين چالش‌ها مي‌توان به عدم حمايت مسؤولان از توليدكنندگان، ماليات‌ها، بيمه و گراني اشاره كرد.

احمد گازراني افزود: مسؤولان استاني بايد سرمايه‌گذاران داخل را در اولويت كاري خود دانسته و آنها را مورد حمايت قرار دهند.

وي حضور مسؤولان در توليدي‌ها و حمايت از توليدكنندگان را موجب فعال شدن بازار كيف و كفش دانست و افزود: يكي از اين حمايت‌ها، ارائه تسهيلات مالي و ريالي است.

گازراني به صادر شدن بدون نام كفش‌هاي توليدي استان به ديگر شهرها از جمله تبريز، تهران و مشهد اشاره كرد و اذعان داشت: كفش‌هاي توليدي همدان بدون برند همدان به تهران، مشهد و تبريز صادر شده و مجدد با قيمت بالاتر و برند آن شهر وارد شهر همدان مي‌شود و اين جاي تأسف بسيار دارد كه همدان با سابقه و تجربه بسيار در صنعت كفش و كيف چرم شاهد ورود كفش‌هاي چرمي ديگر شهرها است.

این مسئول در ادامه از برگزاری نمایشگاه صنعت چرم،  کیف و کفش و صنایع وابسته از 26 تا 29 آبان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران خبر داد و افزود: در این نمایشگاه سعی شده از تولیدکنندگان مطرح دعوت شود تا بتوان قدمی در راستای توسعه این صنعت در همدان برداشت.

ایران با پیشینه سه هزار ساله، نخستین و قدیمی ترین تولیدکننده چرم جهان است، آثار باستانی به یادگارمانده از دوران پیش از میلاد نشان می دهد که ایرانیان حدود 1500 سال قبل از میلاد از پوست برای تهیه لباس، کفش و جنگ افزار استفاده می کردند.

اولین کارخانه چرم سازی ایران در سال 1312 در همدان و دومین کارخانه در سال 1314 در تبریز تأسیس شد، در این میان کشوری که صنعت چرم را به رونق و شهرت جهانی رساند کشور ایتالیا با تولید و صادرات محصولات متنوع از پوست های مختلف بود.

البته امروز ایران هم جزء 3 کشور اصلی در تولید پوست و صادرکننده محصولات نیم ساخته است و کشورمان یکی از بزرگترین تامین کننده های صنعت دباغی در جهان در بحث چرم سبک محسوب می شود.

گزارش از فرشته درهم فروش

انتهای پیام/ع

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما