وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 12 خرداد 1394 ساعت 07:42   |   کد مطلب: 14642
پای صنعت تویسرکان بدون سرمایه گذار لنگ می زند
شهرستان تویسرکان در حال حاضر 46 واحد تولیدی و صنعتی دارد که با وجود بدهی‌های معوقه و نبود سرمایه در گردش که مشکل عمده واحدهای صنعتی شهرستان است، هنوز نتوانسته معضل بیکاری موجود را حل کند تا جلوی مهاجرت مردمانش را بگیرد.

به گزارش نافع به نقل از رودآور، بارها و بارها از تریبون های مختلف از سوی مسئولان شنیده ایم که در حدود 30 سال گذشته جمعیت شهرستان تویسرکان بیش از 130 هزار نفر بوده و اما اکنون طبق آمارها گفته می شود جمعیت فعلی شهرستان 103 تا 105 هزار نفر است، میزان جمعیتی که هر روز با توجه به شواهد و به گفته بسیاری از مسئولان به دلیل نبود شغل  و مهاجرت شهروندان گویی روز به روز روند نزولی خود را طی می کند.

مردم شهر نبود کارخانجات و واحدهای صنعتی را یکی از دلایل مهم افزایش بیکاری و مهاجرت به شهرهای بزرگتر می دانند.

بسیاری از افرادی که مهاجرت کرده اند، می گویند؛ وقتی کار نیست، نان شب زن و فرزندانمان را چگونه تأمین کنیم؟!، وقتی کار نیست چگونه به دخترک کوچکم بگویم اگر عروسک می خواهی فقط می توانی عروسک دختر همسایه را تماشا کنی؟!، وقتی کار نیست به کودک خردسالم می گویم تنها می توانی قرمزی آلبالوهای ترش مزه را نگاه کنی و بپرسی پدر آیا آلبالو ترش مزه است  یا تلخ؟! و پدر شاید بگوید تلخ! به گفته آنان چه باید کرد؟ کسی هم که به فکر چاره ای برای ایجاد فرصت های شغلی به ویژه  صنایع تولیدی در شهرستان نیست.

این ها و صدها حرف دیگر که منطقی است برای مهاجرت شهروندان تویسرکانی و تأمین خرج و مخارج زندگی، آن هم در شرایطی  که  هر روز به بهانه های مختلف قیمت انواع کالاها را افزایش می دهند.

سود بالای تسهیلات، مانعی بزرگ بر سر راه ورود سرمایه گذاران به تولید

«رضا سلیمانی» رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، به فعال بودن 46 واحد تولیدی و صنعتی در شهرستان اشاره کرد و گفت: در شهرک صنعتی تویسرکان زیرساخت های لازم برای ایجاد کارخانه های جدید موجود است اما آنچه که مهم است نبود سرمایه گذار برای ورود به این عرصه است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان تویسرکان ظرفیت های بسیاری دارد که از جمله آن می توان به وجود معادن سنگ و نیز وجود چوب مرغوب و باغات متنوع اشاره کرد، افزود: متأسفانه به دلیل خام فروشی بسیاری از محصولات در تویسرکان سودی به دست زحمت کشان اصلی نمی رسد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تویسرکان با بیان اینکه تنها محصولات دو کارخانه در تویسرکان به کشورهای دیگر صادر می شود، افزود: با توجه به ظرفیت های خوب در شهرک صنعتی تویسرکان واحدهای تولیدی موجود نیز می توانند افزایش شیفت دهند تا اشتغال ایجاد کنند اما متأسفانه سود بالای تسهیلاتی که ارائه می شود مانع بزرگی بر سر راه سرمایه گذاران و کارخانه داران است و کسی را به فکر سرمایه گذاری نمی اندازد.

مجوزهایی که قرار است کمتر از 24 ساعت صادر شوند

سلیمانی به وجود زیرساخت های لازم در شهرک ها ومجتمع های صنعتی تویسرکان اشاره و  تأکید کرد: اگر سرمایه گذاری وارد میدان شود قول مساعد می دهیم که کمتر از 24 ساعته برای او مجوز تأسیس واحد تولیدی صادر شود.

وی بدهی‌های معوقه و نبود سرمایه در گردش را مشکل عمده واحدهای صنعتی تویسرکان دانست و گفت: توسعه صنایع تکمیلی و ایجاد واحدهای جدید می تواند راهگشای حل معضل بیکاری باشد.

 افزود: بیشترین قسمت مشکلات واحدهای صنعتی نبود سرمایه در گردش و بدهی‌های معوقه است و تأمین سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی و صنعتی، توسعه صنایع تکمیلی و ایجاد واحدهای جدید می تواند راهگشای حل معضل بیکاری باشد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تویسرکان همچنین یادآور شد: خوشبختانه چند سالی است که فرهنگ استفاده از کالاهای داخلی رو به افزایش گذاشته است و مردم ما با دلسوزی سعی دارند تا از کالاهای داخلی برای حمایت از تولید استفاده کنند و این همان اقتصاد مقاومتی است که باید مسئولان با حمایت و تقویت صنایع داخلی و مردم با استفاده از کالای داخلی به توسعه آن کمک کنند.

به گزارش خبرنگار رودآور از گوشه و کنار شینده می شود واردات بی رویه برخی محصولات که حتی مشابه داخلی در کشور دارند سبب تعطیلی کارخانجات و لطمه زدن به تولید داخلی شده است.امید آنکه مسئولان با نظارت های مستقیم و تعرفه های معقول از تولید داخلی حمایت کنند تا مشکل بیکاری جوانان که ریشه مشکلات بسیار دیگری از جمله تأخیر در ازدواج و عدم وجود مسکن و سرپناه است را حل کنند.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما