وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 30 مهر 1393 ساعت 21:24   |   کد مطلب: 10347
هاشمی رفسنجانی و سیاست دوگانه در برابر عربستان
هاشمی رفسنجانی که در سوابق خود دارای ارتباطات گسترده با حکومت آل سعود است، در مقابل حکم اعدام آیت الله شیخ نمر تاکنون سکوت اختیار کرده است.

به گزارش نافع به نقل از مرصاد، اعلام حکم اعدام آیت الله شیخ نمر در عربستان سعودی واکنش های متعددی را در سطح جهان اسلام در پی داشت به طوری که این مسئله در حال تبدیل شدن به یک بحران جدی برای آل سعود است.

در این میان آنچه که قابل توجه است هویدا شدن سیاست های دوگانه برخی در خصوص ارتباطات و واکنش های خود در مقابل چنین اقدامات خلاف حقوق بشری است.

علاوه بر اینکه ایالات متحده آمریکا در مقابل حکم اعدام آیت الله نمر سکوت کرد در حالی از مجازات قاچاقچیان، قاتلان و جنایت کاران در ایران اعلام نگرانی کرده است! برخی از سیاسیون داخلی نیز طبق رویه سابق خود که در برابر چنین مسائلی از یک استاندارد واکنشی دوگانه  استفاده می کردند، عمل کرده و سکوت اختیار کرده اند.

سکوت هاشمی رفسنجانی در مقابل اعدام شیخ نمر

یکی از کسانی در موضوع اخیر یعنی اعدام آیت الله شیخ نمر عالم شیعه عربستانی که به جرم اعتراض به اعدام محکوم شد سکوت کرده است، آقای هاشمی رفسنجانی است.

وی که بارها از رابطه مناسب خود با پادشاه عربستان در جهت بهبود روابط 2 کشور سخن به میان آورده است، در این موضوع کوچکترین اعتراضی را مطرح نکرده است.

چندی پیش آقای رفسنجانی سخنانی را در خصوص سوریه مطرح کرد که به سرعت نیز این موضع تکذیب شد. همین باعث می شود شبهاتی ایجاد شود که نیازمند بررسی است.

روابط هاشمی رفسنجانی و پادشاه عربستان

چندی پیش عکسی منتشر شد که در آن  میزان روابط هاشمی رفسنجانی و رئیس حکومت آل سعود به نمایش گذاشته بود.

در این تصویر می بینیم که در جریان سفر پادشاه عربستان به ایران، این پادشاه عربستانی پس از ورود به ایران از طریق فرودگاه، به منزل هاشمی رفسنجانی می رود.

همچنین در قسمتی از خاطرات هاشمی رفسنجانی در روز 23 آذر ماه 67 در خصوص نامه محرمانه ای از سوی پادشاه عربستان به هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت میخوانیم که پادشاه عربستان از وی خواسته است تا ایرانیان در مراسم حج راهپیمایی نکنند. هاشمی نیز شرط توافق در قیمت نفت را اعلام می کند.

در این قسمتی از این خاطرات می خوانیم: ظهر وزیر خارجه عمان آمد و جلسه خصوصی خواست. پیام آقایان فهد [پادشاه عربستان سعودی] و سلطان قابوس [پادشاه عمان] را در خصوص اهمیت ارتباط ایران و عربستان آورد و گفت آنها مانع مهم را اصرار ایران بر راهپیمایی در حج می دانند و خواستار کوتاه آمدن ما بودند. بر اهمیت موضوع تأکید کردم و گفتم با دکتر ولایتی برای پیدا کردن راه حل مذاکره کنند و گفتم باید در مورد قیمت نفت همکاری نمایند.

سال ها بعد نیز در سال 87 که هاشمی رفسنجانی جایگاهی در ریاست جمهوری نداشت از وی توسط حکومت آل سعود به عنوان میهمان ویژه کنفرانس بین‌المللی گفتگوی اسلامی در عربستان دعوت می شود و او نیز سفری 10 روزه به این کشور داشت.

(هاشمی رفسنجانی، پادشاه عربستان و مفتی اعظم وهابیت عربستان)

با توجه به این سوابق این سوال مطرح می شود که آیا آقای رفسنجانی روابط خود با پادشاه عربستان را به مسائل کلان تری مانند ظلم بر یک عالم دینی یعنی آیت الله نمر را ترجیح می دهد؟
چرا در شرایطی که جهان اسلام و به خصوص شیعیان نسبت به این حکم اعدام که نشان از فساد حکومت آل سعود است اعتراض کرده اند، سکوت اختیار کرده است؟

دیدگاه شما