وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 23 آذر 1396 ساعت 13:27   |   کد مطلب: 7631
آیا زبان مناسب برای جذب نسل جوان و نوجوان به دین و دیانت وجود دارد ؟
جوان ، دین و بی دینی !!
جوان ، دین و بی دینی !!
نگاهي به وضع مساجد نشان مي دهد كه بعد از انقلاب ، اغلب مساجد خلوت شده است ، يك دليل اين امر اين است كه تا قبل از پيروزي انقلاب مساجد به بهترين نحو نقش انقلابي خود را انجام ميداد.

به گزارش نافع وبلاگ اشارات یک نوشت:1- اگر کتاب « پیرامون انقلاب اسلامی » خصوصاً بخش روحانیت آن را و نیز کتاب « ده گفتار » فصل روحانیت آن را که نوشته شهید مرتضی مطهری است را به دقت مطالعه کنیم ، نیک در می یابیم که این استاد شهید ، تا چه حد اعتلای فکری داشته اند و چقدر دغدغه ی به روز کردن روش های تبلیغ و توضیح و تفسیر دین را با مسائل روز و مستحدثه زمان را در ذهن می پرورانده اند و ضمن تایید تبلیغ مبلغان اسلامی ، اشکالات جدی را برای آنان وارد می دانند و انتقاد می کنند.

استاد مرتضی مطهری در اردی بهشت سال 1358 شهید شدند یعنی حدود چند ماه پس از پیروزی انقلاب ، این در حالی است که ایشان در جایی از این کتاب ، صراحتاً می گویند : ما در این دوره و زمانه باید روش خود را برای تبلیغ و تبیین دین برای جوانان عوض کنیم چرا که حس می شود جوانان دارند نسبت به حضور در مجالس دینی مثل نماز جماعت نسبت به بعد از انقلاب سست می شوند !!! ( نقل به فحوای کلام)

در جایی از این کتاب ، ایشان نقد ها و همچنین پیشنهادهای بسیار مبسوط و خوبی را برای جامعه ی مبلغان بیان می کنند که بسیار حائز اهمیت است.

باید دید این موضوع یعنی « جذب نسل جوان به دین » تا چه حد می تواند مهم باشد ؟؟

آیا مبلغان یک جامعه ی دینی مثل ایران توانسته اند با نسل جدید ارتباط خوبی برقرار کنند ؟

آیا تا به حال دقت کرده اید که در نماز جمعه های سراسر کشور ، پیرمردان چرا حضور پر رنگ تری نسبت به جوانان دارند ؟

دین گریزی و ضد دینی شدن بعضی جوانان به خاطر اصل دین است یا روش های انتقال دین ؟

آیا در عصری که دنیای خاکی به یک دهکده کوچک تبدیل شده است ، مبلّغان دین توانسته اند علوم دینی را متناسب با نیاز های روز به نسل جدید منتقل کنند ؟

روحانیت آخوند روحانی

2- برای نمونه چند خط از سخنان شهید مطهری را نقل می کنم و قضاوت را به خود شما می سپارم :

برای ما كافي نيست كه دائما از گذشته انقلاب سخن بگوئيم و خودمان را به اين سرگرم و دلخوش بكنيم كه روحانيت چنين و چنان كرده است .گذشته ، گذشت ! اكنون مي بايد براي آينده فكر بكنيم . در آينده ، اين انقلاب نياز زيادی به روحانيت دارد به شرط آنكه روحانيت وظايف خودش را بخوبی درك كند و از عهده مسئوليتهائي كه دارد بخوبی بر آید ... .

روحانيت مي بايد تلاش خود را چند برابر كند و از جمله ؛ تبليغش مي بايد چند برابر بشود . ( کمی و کیفی)

براي نهضت ما نيز چنين آينده اي كه در آن بازار عرضه افكار داغ باشد ، قابل پيش بيني است از اين رو لازم است ، روحانيت ده ها برابر گذشته ، خود را تجهيز كند . روحانيت احتياج به تقويت دارد ، احتياج به برنامه و كار منظم و حساب شده دارد ، در برابر روحانيون مردم قرار دارند كه بمراتب بيشتر از گذشته به هدايت و راهنمائي و ارشاد احتياج دارند روحانيت بايد بسرعت به فكر چاره بيفتد و تا اين سيل عظيم به راه نيفتاده است ، خود را براي مقابله با آن آماده كند

مساجد از جمله بهترين پايگاههاي روحانيت به حساب مي آيند . نگاهي به وضع مساجد نشان مي دهد كه بعد از انقلاب ، اغلب مساجد خلوت شده است ، يك دليل اين امر اين است كه تا قبل از پيروزي انقلاب مساجد به بهترين نحو نقش انقلابي خود را انجام ميداد.در آنها همان مسائلي مطرح مي شد كه مردم خواستارش بودند اما بعد از پيروزي انقلاب ، مساجد ، خود را با اين تغيير هماهنگ نكردند اكنون ضرورت احياي مسجد بيش از هر زمان ديگر احساس مي شود البته لازمست در كنار مسجد راديو و تلويزيون هم برنامه هاي مذهبي داشته باشند حزب اسلامي و كانونهاي تعليمات سياسي و مذهب.

... بارها و بارها تكرار كرده ام و گفته ام كه روحانيت يك درخت آفت زده است و بايد با آفتهايش مبارزه كرد اما كسي كه مي گويد دست به تركيب اين درخت نزنيد ، معناي سخنش اين است كه با آفت هاي آنهم مبارزه نكنيد و اين باعث مي شود كه آفتها ، درخت را از بين ببرند.

 

آن كسي نيز كه مي گويد اصلا اين درخت را بايد از ريشه كند ، اشتباه بزرگي مرتكب مي شود زيرا اگر اين درخت كنده شود ، ديگر هيچكس قادر نخواهد بود تا نهال جديدي به جاي آن بكارد به اين ترتيب آينده انقلاب اسلامي ايران ، پيوند زيادي با آينده روحانيت دارد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.