وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 13 شهريور 1393 ساعت 06:46   |   کد مطلب: 9304
 حل مشكلات اجتماعي  در گرو تعاون
امروز سيزدهم شهريورماه روز تعاون است. در فرهنگ بومي به خصوص مكتبي ما سفارش‌هاي زيادي درباره همكاري و تعاون براي كارهاي نيك شده كه در سايه آن مي‌توان گره از مشكلات باز كرد و زمينه را براي انواع پيشرفت‌ها آماده نمود.

به گزارش نافع، در اين روز لازم است بر ضرورت ارتقاي روحيه تعاون و همكاري در بخش‌هاي مختلف كشور ما تأكيد شود. گرچه غلط نيست بگوييم بعضاً همكاري كافي را در برخي بخش‌ها با هم نداريم ولي تجربه نشان داده كه آنجايي كه دست به دست هم داده و خواسته‌ايم توانسته‌ايم با همدلي و تعاون كارهاي بسيار بزرگي انجام داده و موانع صعبي را از جلو راه برداريم.

دو نمونه بارز نتيجه تعاون ريشه‌كن كردن حكومت ستم‌شاهي و پيروزي در هشت سال دفاع مقدس است، قبل از پيروزي انقلاب اسلامي عده‌اي فايق آمدن به حكومت جابر و سلطنتي را غيرممكن و آب در‌هاون كوبيدن مي‌دانستند ولي وقتي در سايه رهنمودهاي حضرت امام خميني(ره) مردم دست به دست هم دادند خيلي زودتر از اينكه بيشتر انقلابيون هم فكر مي‌كردند حكومت ستم فرو ريخت، به علاوه در هشت سال دفاع مقدس با ضعف منوط در جنگ‌افزارهاي معمول وقتي ميليون‌ها نفر دست به دست هم داديم دنيا را مبهوت اراده خود كرديم و جهان استكبار مجبور شد دست تسليم را بالا ببرد و از سرزمين مقدس ما خارج شود. حيف است كه نگوييم در ماه‌هاي اخير چگونه مردم مظلوم غزه توانستند با تعاون و همدلي رژيم جعلي صهيونيستي را به زانو درآوردند، آري امروز دشمنان ما از تعاون آحاد انديشمندان ما در عرصه‌هاي علمي و اقتصادي بيمناكند.
گزاف نيست كه بگوييم اگر امروز در مسائل مهمي به ويژه امور فرهنگي اگر دست به دست هم بدهيم طي چند سال و ميان‌مدت مي‌توانيم بخش عمده‌اي از مشكلات را حل كرده و زمينه‌هاي سعادتمندي‌هاي بيشتر را براي آحاد مردم به ويژه جوانان فراهم آوريم. اگر امروز در فريضه امر به معروف و نهي از منكر مشكل اساسي داريم شك نكنيم كه بخش عمده‌اي از آن ناشي از ضعف تعاون در اين باره است، به اعتباري بايد گفت در جهان امروز براي كسب انواع توفيق‌ها و سرافرازي بايد در تمام مسائل اقتصادي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي همكاري داشته و آيه شريفه تعاونو علي‌البر والتقوي را كليد اعمال و رفتار خود قرار دهيم.
مثلاً امروز كه ما مردم در سطح كشور با معضل كمبود آب و برق مواجهيم اگر هر فرد يا خانواده تنها ده تا پانزده درصد كه كار مشكلي نيست از مصرف خود بكاهد به راحتي بخش عمده‌اي از مشكل حل خواهد شد، در مسأله تحقق اقتصاد مقاومتي و مبارزه با تحريم‌هاي ظالمانه دشمنان اين كشور هم چنين است. لذا مي‌توان گفت به اعتباري جداً تعاون معجزه مي‌كند و نياز است در هر كجا كه هستيم به توسعه و تعميق اين فرهنگ كارساز و پيش برنده دامن بزنيم. گرچه روز تعاون را بيشتر از جنبه مشاركت‌هاي اقتصادي و تقويت توليد ملي و كارآفريني چنين نامي نهاده‌اند كه يكي از بخش‌هاي نظام اقتصادي در كشور است ولي همين بخش‌هاي كوچك تعاوني علاوه بر رفع نيازهاي اقتصادي به طور عمده‌اي ارتقاي ارزش‌هاي معنوي را با رفع نيازهاي مادي و اقتصادي در جامعه دنبال مي‌كنند. آنچه مهمتر از هر چيزي به نظر مي‌رسد مسؤوليت‌پذيري و مشاركت است كه مي‌تواند به تعاوني‌ها و روز تعاون معنايي خاص و ارزنده ببخشد.
  حسين صادقيان

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما