وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 22 شهريور 1393 ساعت 11:58   |   کد مطلب: 9447
مشکلات قدیمی‌ترین و نامی‌ترین خیابان‌ همدان
گفته بودند خيابان منتهي به جواديه يا شهيد زماني كه يكی از قدیمی‌ترین و نامی‌ترین خیابان‌هاست به خيابان كرمانشاه راه دارد با مشكلات فراواني روبه‌روست.

پرس و جو كرديم تا بلكه اين خيابان بي نام و نشان را پيدا كنيم وارد خيابان كه شديم تازه فهميديم كه آدرس و نام و نشان يا تابلو راهنما نمي‌خواهد چون آنقدر بي‌نظم است كه اگر بگويند خيابان شلوغ و بی‌نظم جواديه همه آن را راحت پيدا مي‌كنند.
خيالت راحت اگر بخواهي خودروي خود را در اين خيابان پارك كني اصلا جاي ناراحتي ندارد پارك دوبله و پارك به هر جهت كه دوست داشته باشي در اين مكان عادي است ابتداي خيابان ماشين را پارك كرده و از خودرو پياده مي‌شوم تا ماجراي اين خيابان از خیابان‌های شهرمان را تشریح كنم.
هنوز از پياده‌رو كه نوع و مدل جدولگذاري‌اش در جهان تك است، چند قدم بيشتر عبور نكرده بودم كه سر كوچه شقايق خودرويي كه با سرعت بالا مي‌آمد جلوي پايم سبز شد و ترمز تندي كشيد.
صنوف متعدد از ميوه‌فروشي، خرده‌فروشي، سوپري گرفته تا املاكي و شركت‌هاي خدماتي و ... خيابان كم‌عرض جواديه را به تصرف خود درآورده بودند. چيدن بساط برخي مغازه‌داران نه‌تنها در پياده‌رو اين خيابان بلكه در خيابان‌هاي شهر عادي و يك فرهنگ! شده است.
اين خيابان كم‌عرض را تا انتها پياده طي مي‌كنم، اول خيابان سه‌راهي است كه يك سر آن به جواديه يا شهيد زماني، يك سر آن به خيابان كرمانشاه و سر ديگر به خيابان شريعتي ختم مي‌شود. هر خودرويي چه سنگين و چه سبك اجازه عبور از اين مكان پرتردد و مسكوني را دارد عجيب است گويا اين خيابان منطقه بكري است كه از دست مسئول مربوطه خارج شد، چون هيچ سرعتگير و تابلویي در آن وجود ندارد و خودروها با اطمينان از اين موضوع چنان ويراژي مي‌دهند كه نگو و نپرس.
هيأت قائميه، هنرستان كار و دانش امام علي (ع) و چندين مدرسه و مسجد درست در اين خيابان و يا كوچه‌هاي اطراف واقع شده است. تعداد جمعيت ساكن در كوچه بالاست چرا كه كوچه‌هاي كم‌عرض و طويل در دو سوي خيابان بسيار هستند كوچه‌هايي كه برخي بن‌بست هستند اما بسياري ديگر عابران را به چندين نقطه مسكوني هدايت مي‌كنند. به همين دليل خودروها هم براي گذر به منطقه‌اي ديگر به راحتي از اين كوچه‌ها استفاده مي‌كنند بي‌آنكه توجه نمايند كه اينجا يك محل مسكوني است.
خيابان هيچ تابلوي راهنمايي و رانندگي ندارد. مأموري هم كه خودروها را هدايت نمايد در مكان نيست خوب كه دقت مي‌كني مي‌بيني كه بیشتر خانه‌ها چه در كوچه‌ها و چه در خيابان اصلي در حال نوساز شدن هستند و بدون نصب هيچ نوع علامتي راحت اقدام به حمل نخاله‌هاي ساختماني، نصب داربست، حمل مصالح سنگين با بالابر به طبقات بالاتر و ... كرده‌اند، خدا مي‌داند كه چه كسي جان عابران و مسافران را براي عبور از اين محل شلوغ تضمين خواهد كرد. به سلامت از زير داربست‌ها و از كنار نخاله‌ها و مصالح ساختماني كه برخي‌ها قسمتي از خيابان كم‌عرض جواديه را گرفتند عبور مي‌كنم.
اتوبوس خط واحد را مي‌بينم كه در حال پياده كردن مسافران است. انگار قانون جديدي بر اين محل حكم‌فرماست چرا كه ديده‌ و شنيده‌ام كه معمولا ايستگاه اتوبوس بعد از عبور از ورودي يك كوچه ايجاد مي‌شود تا خداي ناكرده خودرويي كه قصد تردد به كوچه فرعی را دارد با اتوبوس يا مسافران آن برخورد نكند میدان دید داشته باشد.
بگذريم. كوچه‌‌هاي شقايق، مقدم، صداقت و ... را رصد مي‌كنم كوچه‌هاي طویلی كه سرشان ناپيداست اما از وضعيت آنها مشخص است كه چه بر ساكنان آنها مي‌گذرد. به گفته اهالي يك كوچه، عبور مكرر خودروها، نوسازي واحدها، در كنار عبور دانش‌آموزان و ... امان ساكنان را بريده است.
خلاف رفتن برخي خودروها و پارك خلاف نيز حكايت عجيب ديگري است كه بر بي‌قانوني حاكم بر شهرمان مي‌افزايد. مقصر مردم نيستند شايد فكر مي‌كنند هنوز قانون شهري يا راهنمايي و رانندگي اينجا نرسيده است كه آن را رعايت كنند؛ چرا كه دريغ از يك تابلوي راهنما یا خط‌کشی وسط خیابان و عابر پیاده حداقل براي عبور كودكان و نوجواناني كه به قصد تحصيل از اين محل به مدرسه خود مي‌روند يا از مدرسه بازمي‌گردند و دريغ از يك مأمور راهنما كه حداقل مي‌تواند با حضور خود برگه‌هاي جريمه را عادلانه پر كند.
راه را دوباره برمي‌گردم تا به خيابان كرمانشاه(پاسداران) برسم و اوضاع و احوال آن منطقه را جويا شوم. سربازي وظيفه‌شناس در خيابان كرمانشاه روبه‌روی حسینیه امام ايستاده است تا خودروهاي عبوري اين منطقه را هدايت كند.
اين سرباز مي‌گويد: ترافيك در اين منطقه بالاست، برخي از خودروهايي كه از كوچه حسینیه امام خمینی(ره) خارج می‌شوند به سمت خيابان جواديه مي‌روند و چون دور زدن خودروها و رفتن به سمت ايستگاه ممنوع است به همين دليل بايد حدود 20 متري را خودروها پايين بروند تا به كوچه جواديه در آن دست خيابان كرمانشاه برسند و از اين محل براي عبور به سمت خيابان شريعتي، شهيد زماني و... استفاده كنند؛ گاه همين موضوع و اينكه خودروهاي عبوري از خيابان اصلي اجازه ورود خودرو به خيابان فرعي را نمي‌دهند ايست خودروها باعث ترافيك، بوق زدن مكرر و حتي گاه تنش بين رانندگان مي‌شود.

مسدود شدن یک خیابان در روزهای جمعه
روزهاي جمعه که خيابان بسته مي‌شود مشكلات دوچندان مي‌شود؛ چرا كه عبور از كوچه‌پس‌كوچه‌هاي اين مناطق خانواده‌ها را دچار مشكل مي‌سازد. حتی این خیابان عملاً با پارک غلط خودروها بسته شده و بن‌بست می‌شود.
وي ادامه داد: ميداني نيز در ورودي خيابان منتهي به شهيد زماني و جواديه وجود دارد كه غيركارشناسي است اين ميدان به جاي ايجاد تسهيل در رفت و آمد، تردد خودروها را دچار مشكل كرده است. از خيابان بي‌نام و نشاني كه مردم لفظاً آن را جواديه ناميده‌اند مي‌گذرم و افسوس مي‌خورم براي شهري كه نام پايتخت تاريخ و تمدن ايران‌زمين را فقط به يدك مي‌كشد.
مردم منطقه و خياباني كه در دل شهر و در بهترين نقطه قابل دسترسي وجود دارد با اين اوضاع و احوال زندگي را سپري مي‌كنند؛ خدا به داد خيابان‌ها، كوچه‌ها و محلاتي برسد كه در حاشيه‌ها و در نقاط دوردست قرار دارند.
تردد خودروها در خيابان كم‌عرض و بدون علائم راهنمايي و رانندگي، خيابان شلوغ و مسكوني كه حداقل 4 مدرسه در آن واقع است ساخت واحدهاي مسكوني بدون علامت هشدار و خلاصه اينكه هزار و يك مشكل كه در اين مقال نمي‌گنجد خود گوياي آن است كه بايد چاره‌اي انديشيد و اقدامي كرد تا رسيدگي به امور ولي‌نعمتان تنها شعار نباشد.

دیدگاه شما

آخرین عناوین سایت