وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 11 شهريور 1393 ساعت 11:42   |   کد مطلب: 9279
چرا بحران آب در همدان را باور نداریم؟
سرانجام پس از هشدارهای متعدد مسوولان سازمان آب نسبت به کاهش موجودی ذخیره گاه های طبیعی و دریاچه های پشت سد، طرح جیره بندی آب برای مصارف آشامیدنی و بهداشتی، از چند روستای استان همدان در روزهای اخیر کلید خورده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان همدان که این خبر را در اختیار رسانه ها گذاشته است، می گوید: طرح جیره بندی آب هم اینک در سطح 20 درصد از روستاها اعمال می شود.

حبیب مومیوند در این باره اظهار کرده است: کمبود آب، استان را با بحران بزرگی مواجه کرده و اغلب مشترکان آب، بدون اطلاع و توجه به این مشکل، با مصرف بی رویه و استفاده از آب شرب برای مصارف دیگر از جمله آبیاری باغچه و جالیز، به این بحران دامن می زنند.

هشدارها و اطلاع رسانی مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی و این سخن آخری که دربازه مشکلات مربوط به کمبود آب و هزینه های هنگفتی که برای تامین آب شرب در شهرها و روستاها به عمل می آید باید از زبان شخصیت های دانشگاهی و تأثیرگذار مطرح شود، چون اگر مسوولان سازمان آب چنین مباحثی را بیان کنند، حمل بر توجیه مشکلات خواهد شد و تأمل برانگیز است.

باید قبول کنیم هیچ ضرورتی ندارد مسوولان بدون دلیل در هر موردی مردم را به قناعت و صرفه جویی و مشارکت در یک فراخوان و برنامه ملی دعوت کنند.

با یک حساب سرانگشتی می توان به مقایسه میزان نزولات آسمانی در سال های گذشته و حال پی برد و اینکه اینگونه منابع موجود پاسخگوی نیازهای شدید بخش های کشاورزی، صنعت، واحدهای خدماتی و مصارف شهری و شرب نیست.

در شرایطی که برای تغییر اوضاع جوی و افزایش میزان نزولات آسمانی نمی توان کاری کرد، بنابراین چاره کار و جلوگیری از گسترش دامنه بحران صرفه جویی است.

امروزه نسل جوان با اطلاعات جامع تری که نسبت به علوم مختلف دارد، باید مانند یک ناظر و راهنمای دلسوز و مسوول در فضای خانه و کار دیگران را با اصول صرفه جویی در مصرف انرژی به خصوص آب آشنا ساخته و خود پیشقدم و الگو در این زمینه باشد.

متأسفانه بسیاری از مردم وقتی که شیر آب را باز می کنند و جریان شدید و زلال آب را به عینه می بینند در تصور خود نمی گنجانند که ممکن است روزی و یا هر ساعت و لحظه ای این جریان و این زلال زندگی قطع شود و یک شهر و جمعیت با نیازهای گوناگون به آب دچار مشکل شوند.

امروزه در بسیاری از کشورهای اروپایی که وسط دریاهای آزاد و اقیانوس غلت می خورند و بیشترین ماه های سال را هم بارندگی دارند، از شبکه منظم آب شرب در خانه ها و محل کار خود محروم هستند و آب شرب مورد نیاز خود را به طور روزانه و به طریقی سازمان یافته با خرید گالن و بطری های بزرگ و کوچک تامین می سازند و صرفه جویی را در حد نهایت ممکن رعایت می کنند.

خوشبختانه ما در کشور عزیز و پهناور خود به رغم کمبود نسبی بارندگی ها، نعمت بزرگی به نام شبکه آبرسانی، آب سالم و قابل شرب داریم اما چون راحت دسترسی داریم، قدرش را نمی دانیم.

خدا نکند بحران ناشی از کمبود آب در شهرهای ما به جایی برسد که ناچار به جیره بندی های طولانی باشد آن وقت همه مسوول و غافل خواهند بود، غیر از خود ما!

مهدی تاصرنژاد

دیدگاه شما