به گزارش نافع به نقل از آگاهنیوز، متاسفانه عملکرد دولتی ها در بحث توافق نامه ژنو و نامه جناب روحانی به رهبر انقلاب آنقدر موجبات بیاعتمادی به دولت را فراهم کرده که به سخنان روحانی درباره فروپاشی ساختار تحریمها با دیده شک نگاه میشود.
در تفسیر آیه ۴۰ سوره یوسف ذیل عبارت ذلک الدین القیم در المیزان چنین آمده است (تنها دین توحید است که قادر بر اداره جامعه و سوقش به سوى سر منزل سعادت است، و آن تنها دین محکمى است که دچار تزلزل نگشته تمامى معارفش حقیقت است و بطلان در آن راه ندارد، و همه اش رشد است و ضلالتى در آن یافت نمى شود،
ولایت فقیه در زمان غیبت امام عصر ولایت دینی و مصداق تمسک به ولایت الهیه است و یکی از شئون مهم ولایت حکومت است که با انقلاب اسلامی دین حقیقی و راستین حکومت را به دست گرفت تا نقطه عطفی باشد در تاریخ بشری و به تعبیر زیبای امام راحل انفجار نور باشد.
پس از امام خمینی نیز رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای در جایگاه ولایت فقیه قزار گرفت تا تکلیف برای مکلفین مشخص شود و بر طبق قانون اساسی که رابطه بین ولایت فقیه و مردم را رابطه امام و امت میداند امام خامنه ای وظیفه هدایت جامعه اسلامی و حفظ انقلاب را بر عهده گیرند و از آن پس سخنان ایشان است که حجیت دارد و لا غیر
امام خامنه ای بارها و بارها بر ادامه راه امام تاکید کرده و امام را اصل انقلاب معرفی می نمایند
(خطّ مبارکی که امام (رضوان الله علیه) در این مملکت ترسیم کردند و باقی گذاشتند، اینها بایستی در مجموعهها و مانند اینها حضور داشته باشد.۱۳۹۲/۰۸/۲۰)
ما نقشهی راه داریم. نقشهی راه ما چیست؟ نقشهی راه ما همان اصول امام بزرگوار ما است؛
اسم امام و یاد امام بهتنهائی کافی نیست؛ امام با اصولش، با مبانیاش، با نقشهی راهش برای ملت ایران یک موجود جاودانه است.
۱۳۹۲/۰۳/۱۴
پس بر طبق سخن ولی فقیه حی و حاضر راه امام باید ادامه یابد و خط امام مربوط به گذشته نیست و باید چراغ راه آینده انقلاب نیز باشد
امام خامنه ای در تشریح شخصیت امام و خط امام که هر دو آنها با هم توانستند انقلاب کنند بقا انقلاب هم با هردوی آنها ممکن خواهد بود اصول امام و باور های امام و ابعاد مکتب امام را چنین تشریح می کنند:
۱-اصول امام:
الف)سیاست داخلی:
در سیاست داخلی، اصول امام عبارت است از تکیه به رأی مردم؛ تأمین اتحاد و یکپارچگی ملت؛ مردمی بودن و غیر اشرافی بودن حکمرانان و زمامداران؛ دلبسته بودن مسئولان به مصالح ملت؛ کار و تلاش همگانی برای پیشرفت کشور. ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
ب)سیاست خارجی:
در سیاست خارجی، اصول امام عبارت است از ایستادگی در مقابل سیاستهای مداخلهگر و سلطهطلب؛ برادری با ملتهای مسلمان؛ ارتباط برابر با همهی کشورها، بجز کشورهائی که تیغ را بر روی ملت ایران کشیدهاند و دشمنی میکنند؛ مبارزهی با صهیونیسم؛ مبارزه برای آزادی کشور فلسطین؛ کمک به مظلومین عالم و ایستادگی در برابر ظالمان. ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
ج)فرهنگ
در عرصهی فرهنگ، اصول امام عبارت است از نفی فرهنگ اباحهگری غربی؛ نفی جمود و تحجر و نفی ریاکاری در تمسک به دین؛ دفاع قاطع از اخلاق و احکام اسلام؛ مبارزه با ترویج فحشا و فساد در جامعه. ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
د)اقتصاد
در اقتصاد، اصول امام تکیهی به اقتصاد ملی است؛ تکیهی به خودکفائی است؛ عدالت اقتصادی در تولید و توزیع است؛ دفاع از طبقات محروم است؛ مقابلهی با فرهنگ سرمایهداری و احترام به مالکیت است – اینها در کنار هم – امام فرهنگ ظالمانهی سرمایهداری را رد میکند، اما احترام به مالکیت، احترام به سرمایه، احترام به کار را مورد تأکید قرار میدهد؛ همچنین هضم نشدن در اقتصاد جهانی؛ استقلال در اقتصاد ملی؛ اینها اصول امام در زمینهی اقتصاد است؛
۱۳۹۲/۰۳/۱۴
این ها اصول امام هستند که در جای جای صحیفه و وصیت نامه امام قابل مشاهده است اصولی که میتوان به عنوان شاخصی در دست گرفت و مسئولین را با آن سنجید
متاسفانه در چند سال اخیر و با توجه به عملکرد ضعیف دولت قبل در سال های واپسین عمر خود، مطالبه ساده زیستی از مسئولین به خصوص در فضای تشکل های دانشجویی کمرنگ شده و در فضای رسانه ای هم کمتر دم از ساده زیستی و مردمی بودن مسئولین زده میشود. جناب آقای روحانی هم که داعیه دار اخلاق مداری بودند در راه رسیدن به اهداف سیاسی از توهین به منتقدین خود استفاده می کنند که این با اصول جمهوری اسلامی در تضاد و تناقض است.
اقتصاد کشور نیز که ابتدا با وعده صد روزه برای حل برخی مشکلات در کشور روبرو بود امروز بر طبق رهنمود های امام به جای تاکید بر تولید داخلی به شدت به بحث های هسته ای و توافقات وابسته شده و شاهد تناقض گویی های بسیاری بین دولتمردان هستیم و متاسفانه عملکرد دولتی ها در بحث توافق نامه ژنو و نامه جناب روحانی به رهبر انقلاب آنقدر موجبات بی اعتمادی به دولت را فراهم کرده که به سخنان روحانی درباره فروپاشی ساختار تحریم ها با دیده شک نگاه می شود.
۲- ابعاد مکتب امام:
مکتب امام سه بعد اصلی دارد معنویت، عقلانیت و عدالت
الف)عقلانیت:
آنجا که رهبر انقلاب از عقلانیت امام سخن می گویند سرسختی با دشمن را یکی از نمونه های عقلانیت می دانند و میفرمایند:
آن کسانی که خیال کردند و خیال میکنند عقل اقتضاء میکند که انسان گاهی در مقابل دشمن کوتاه بیاید، امام درست نقطهی مقابل این تصور حرکت کرد. عقلانیت امام و آن خرد پختهی قوامیافتهی این مرد الهی، او را به این نتیجه رساند که در مقابل دشمن، کمترین انعطاف و کمترین عقبنشینی و کمترین نرمش، به پیشروی دشمن میانجامد. در میدان رویاروئی، دشمن از عقبنشینی طرف مقابل، دلش به رحم نمیآید. هر یک قدم عقبنشینی ملت مبارز در مقابل دشمنان، به معنای یک قدم جلو آمدن دشمن و مسلط شدن اوست. این، یکی از مظاهر عقلانیت امام بزرگوار بود. ۱۳۹۰/۰۳/۱۴
در دولت یازدهم طبق آماری که متاسفانه مسئولین دولتی با افتخار از آن یاد میکنند ارتباط با امریکا و کشور های اروپایی با رشد همراه بوده. البته باید به این نکته توجه داشت که بحث نرمش قهرمانانه ای که رهبر انقلاب مطرح میکنند در شرایطی خاص یک تاکتیک محسوب میشود که به هیچ وجه به معنای کوتاه امدن از اصول نیست و باید جداگانه باید مورد بررسی قرار گیرد.
ب)معنویت
در بعد معنوی امام به شدت تکلیف گرا بودند و همواره تاکید داشتند که ما مکلف به تکلیف هستیم و هرکاری را که احساس میکردند تکلیف الهی است با تمام توان در انجام آن می کوشیدند.
ج)عدالت
تاکید امام بر دفاع از مظلومین و رسیدگی به مردم محروم و تاکید امام بر مردمی بودن مسئولین و اشرافی نبودن آنها نشان دهنده تاکید امام بر عدالت است.
۳-باورهای امام
امام یا این اصول و خط امام با این ابعاد به تنهایی برای انقلاب اسلامی کافی نبود و باور های امام موتور محرک و اصلی ترین عوامل حرکت ملت ایران شد باورهایی که به تعبیر رهبری این باورها بودند که امام را زنده نگه داشته و در وجود امام، در تصمیم امام، در همهی حرکتهای امام، خود را به معنای واقعی کلمه نشان داد. و این بار ها باور به خدا، باور به مردم، و باور به خود بوده
علیرضا بهشتی خواه
دیدگاه شما