وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 6 خرداد 1394 ساعت 13:45   |   کد مطلب: 14571
تلنگری بر حقوق زنان در وصیت نامه امام راحل(ره):
زنان باید مانند مردان در سـرنـوشـت خـود دخـالـت داشـته باشند
زنان
امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در وصیت نامه سیاسی عبادی خود بر حقوق زنان در جامعه تأکید فراوانی کرده اند و از آنها می خواهند در سرنوشت خود دخالت داشته باشند.

به گزارش نافع، حضرت امام خمينى (ره) در "حوزه عمومى حقوق زنان" اين چنين بيان فرموده اند: براى زن ابعاد مختلفه است، چـنـانچه براى مرد و براى انسان، اين ورق صورى طبيعى نازل ترين مرتبه انسان است و نـازلـتـرين مرتبه زن است و نازلترين مرتبه مرد است، لكن از همين مرتبه نازل حـركـت به سوى كمال است، انسان موجود متحرك است.

همچنين ایشان در زمينه تساوى حقوق زنان با مردان مي فرمايند: اسلام نظر خـاص بـر شـمـا بـانوان دارد، اسلام در وقتى كه ظهور كرد در جزيرة العرب، بانوان حـيثيت خودشان را پيش مردان از دست داده بودند، اسلام آنها را سربلند و سرافراز كـرد، اسلام آنها را با مردان مساوى كرد.

امام خمینی(ره) در ادامه درباره تساوى زن و مـرد و حق دخالت در سرنوشت براى زنان فرموده اند: مـا مـى خواهيم زن به مقام والاى انسانيت برسد، زن بايد در سـرنـوشـت خـودش دخـالـت داشـته باشد.

معمار کبیر انقلاب اسلامی در مصاحبه با روزنامه هلندى دي -ولت گـرانـت، در پـاسخ به اين سوال كه مشخصات حقوق زنان در جمهورى اسلامى چه خواهد بـود؟ مـى فـرمايند: از حقوق انسانى، تفاوتى بين زن و مرد نيست زيرا كه هر دو انـسـانـنـد و زن حـق دخالت در سرنوشت خويش را همچون مرد دارد، بله در بعضى از مـوارد تـفـاوتـ هـايـى بين زن و مرد وجود دارد كه به حيثيت انسانى آنها ارتباط نـدارد.

امام راحل(ره) در ادامه اشاره داشته اند: اسلام زن را مثل مرد در همه شئون، همان طورى كه مرد در همه شـئون دخـالـت دارد، زن هم دخالت دارد، همان طورى كه مرد بايد از فساد اجتناب كـنـد، زن هـم بـايـد از فساد اجتناب كند... زنها اختيار دارند، همان طورى كه مـردهـا اخـتيار دارند.

 

مردان نباید به عنوان رقیب به زنان نگاه کنند

فاطمه اذکایی استاد دانشگاه و مشاور بانوان در گفتگویی با خبرنگار ما با اشاره به کلام بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت: حضرت امام(ره) هیچگاه مخالف حضور زنان در جامعه نبوده اند اما با حفظ شرایط اسلامی و رعایت حدود بین زن و مرد وحفظ حریم محرم و نامحرم، همچنانکه  قرآن تمایزی بین جنسیت قائل نیست و زن و مرد را برابر می داند.

وی افزود: ما در جایی در خصوص حضور زنان در اجتماع مخالفتی نداریم، واجبات دین را  که نگاه می کنیم  مثلا در حج زن و مرد در کنار هم هستند و امام(ره) هم  در وصیت نامه خود به این امر اشاره کرده اند.

اذکایی اظهار داشت: متأسفانه اکنون مشاهده می شود که به وصایای امام(ره) عمل نمی شود، جنس مخالف مرد احساس می کند  یک رقیب پیدا کرده و این حس باید برداشته شود که این دو در کنار هم می توانند جامعه سالم بسازند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اگر در جامعه مهندسی فرهنگی شود و به بانوان به عنوان یک بازوی توانمند جامعه نگاه شود، هم افزایی و هم گرایی نیز به دنبال خواهد داشت.

فاطمه اذکایی یادآور شد: احساس رقابت ناسالم موجب می شود همگرایی از بین برود.

وی ابراز داشت: زنان همیشه یک قشر مظلوم در جامعه هستند، هر چند شعارهای زیبایی سر داده شود، باید دیدگاه ها نسبت به این قشر و توانمندی های آنان تغییر کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به کلام امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه "زن" را ریحانه یا گل خوشبو عنوان و خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) نیز حضور زنان را در منزل تا زمانی ضروری می داند که متضرر امری نباشد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما