وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 8 فروردين 1394 ساعت 08:32   |   کد مطلب: 13656
ویژگی یک شهردار خوب
قبل از آنکه به بررسی محور اول گفتگو بپردازیم ، لازم است اشاره کنم که شهردار خوب را شورای خوب می تواند انتخاب کند. اگر مقدمات لازم براي تشــكيل شورایخوب طي شــده باشــد محصول كارهمانا شــهردار كارآمد و اثرگذار است . حال سوال این است که آن مقدمات

به گزارش نافع،

لازم کدامند ؟ برای رسیدن به نظام مدیریت شهری کارآمد و موثر ، به رقابت سالم بین احزاب در شهرها یا کلان شهرها نیاز است.

شهرداری به‌عنوان مهمترین و تأثیرگذارترین نهاد شهری، نقش مهمی در زندگی روزمره مردم یک شهر دارد و الزاماً یک شهردار موفق، شهرداری است که بتواند این تأثیر را در روند روزمرگی مردم ایجاد کند.

چون شهرداری نهادی فرهنگی است و همه فعالیتهایش زیر چتر فرهنگ باید انجام شود پس شهردار باید برای موفق عمل کردن فرهنگی باشد.

نخستین ویژگی شهردار٫فرهنگی بودن اوست: شهرداری با ایجاد فرهنگسراهای مختلف و ایجاد تاسیسات و امکانات در محل های تجمع مردم می تواند بزرگترین بستر ساز فعالیت های فرهنگی باشد و این در صورتی محقق می شود که شهردار فرهنگی باشد.

اگر بپذیریم که شهرداری یک نهاد فرهنگی ویزه است و مخاطبان مستقیم دارد پس شهردار نیز باید یک فرد فرهنگی متخصص، متعهد و آگاه باشد تا بتواند در تمام زمینه های تخصصی شهرداری موفق عمل کند.(در اینجا منظور از فرهنگی نه اینکه حتما معلم باشد یا از آ . پ بیاید)

مردم از شهردارشان وابستگی به جناح‌های سیاسی خاص را نمی‌خواهند. مردم یک شهر به‌دنبال کسی خواهند بود که بتواند عمران و آبادانی را برای‌شان به ارمغان بیاورد.

شوراهايي كه پاسخ صحيح سؤالات مذكور را دريابند نيمى از راه را با موفقيت طى كرده ا ند. با توجه به وظايف پيچيده و متنوع شهردارى ها،شهردار بايد چه تخصص يا تخصص هايى داشته باشد؟ آيا بايد متخصص فضاى سبز باشد ياداراى تخصص مرتبط با محيط زيست؟ مهندس عمران باشد يا مهندس معمار، مهندس صنايع و يا مهندس بهداشت محيط، عالم اقتصاد و يا جامعه شناس، يا جز اينها؟ همة اينها در مديريت شهردارى مورد نياز هست ولى آيا كسى پيدا مى شود كه تمامى اين تخصص ها را داشته باشد؟
بديهى است كه پاسخ منفى است. پس بايد چه تخصصى داشته باشد؟ آيا تخصصى پيدا مى شود
كه همة آنهايى را كه ذكر شد در خود داشته باشد؟ اگر نمیتوان چنين تخصصى را پيدا كرد ،
پس بايد دنبال چه چيزى بود؟ اگر شهرساز نمیتوان بود، ليكن میتوان مديريت شهرسازانه داشت؛ و اگر معمار نمیتوان بود،میتوان مديريت معمارانه داشت. پس بايد دنبال كسى گشت كه اگر اين تخصص ها را ندارد،مديريت استفاده از آنها را داشته باشد.
دوم اينكه شهردار كسى نيست كه صرفاً مديريت يك سازمان را برعهده داشته باشد و اگر از عهدة اين امر برآيد، فرد مناسبى براى تصدى سازمان شهردارى است. بلكه شهردار كسى است كه خود منتخب افراد منتخب مردم يك شهر است و مشروعيت اداره امور شهر را به واسطه رأيى كه مردم به اعضاى منتخب خود در شهر مى دهند ، به دست مى آورد. بنابراين بايد بتواند شهر را با مديريت شورايى اداره كند. براى اين امر، وى بايد به اين نوع مديريت باور داشته باشد و نه تنها شهر را متناسب با ديدگاه و خواسته هاى نمايندگان مردم در شورا اداره كند، بلكه با همراهى و همفكرى شورا، امكان حضور مؤثر مردم را در ادارة امور شهر فراهم سازد ، به گونه ا ى كه شهر در اختيار مردم قرار گيرد و پروژه هاى عمرانى و فعاليت هاى خدماتى در پاسخ به نيازهاى واقعى مردم شهر تعريف و اجرا شوند.

همچنین یک شهردار باید بتواند از مدیریت اقتصادی قوی برخوردار باشد. شهرداری سازمانی است با هزینه‌های بسیار و بودجه محدود. یک شهردار موفق باید بتواند از منابع موجود بیشترین استفاده را بکند و راه‌های درآمدزایی را بررسی و به بهترین نحو ممکن از آن‌ها استفاده نماید.
شهردار بايد كسى باشد كه هدف مديريت شهرى را توسعه بداند، نه عمران و نه ارائه خدمات بيشتر. توسعه با مشاركت مردم امكانپذير خواهد بود و توسعه با آگاهى و دانايى مردم نسبت به حقوق شان و تكاليف شان در قبال ادارة امور شهر محقق مى شود.  شهردار منتخب شورا میبايست به مديريت شهروند محور باور داشته باشد و سازمان ادارة شهردارى را با اين باور ساماندهى كند. بنابراين بايد بتواند به سهولت با مردم ارتباط برقرار كند و نه به گونه ا ى عوام فريبانه. میبايست با سازماندهى مناسب، امكان آگاهى از نظريات و ديدگاه هاى واقعى مردم فراهم گردد و شهر در چارچوب خواسته هاى مردم مديريت شود.

رضا سلیمانی

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما