وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 5 بهمن 1393 ساعت 13:22   |   کد مطلب: 12388
آیا جوانان ما به نمازهای جمعه هجوم خواهند آورد؟
یکی از نگرانی های مسئولین فرهنگی شهرستان ما کم رنگ شدن حضور مردم و بخصوص جوانان در نمازهای جمعه و جماعت است و همواره به دنبال راهکارهایی هستند تا این حضور پررنگ شود.

به گزارش نافع طیب سعیدی نوشت:هم اکنون هم که در سه شهر شهرستان رزن نماز جمعه برگزار می شود استقبال مردم از این مراسم عبادی سیاسی کم نیست ولی هم می تواند این استقبال پرشور تر شود و هم لازم است حضور جوانان در نماز جمعه پررنگ تر گردد.

26 دیماه امسال استاد رحیم پور ازغدی طبق روال یکی دو ماه گذشته به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران به سخنرانی پرداخت و طبق معمول به دلیل صراحت بیان و تسلط ایشان به فقه و علوم اسلامی سخنرانی استاد رحیم پور جذاب و خبرساز شد و واکنش های زیادی به دنبال داشت. اما ایشان در بخشی سخنرانی خود به دغدغه حضور جوانان در نماز جمعه اینگونه می پردازد:

«...ما یک بار اینجا عرض کردیم برادران بزرگوار ستاد نماز جمعه هم پذیرفتند، ما گفتیم پیش از خطبه های نماز جمعه باید کرسی آزاد اندیشی که مد نظر رهبر انقلاب است برگزار شود و مسئولین به جای اینکه ده دقیقه بیست دقیقه یک طرفه حرف بزنند و آمار بدهند و بروند، یقه تک تک مسئولین را اینجا بگیرید، بگویید آقا شما این اختیارات را داشته اید، این بودجه و این امکانات را داشته اید این هم وضعیت اداره و سازمان زیر نظر شماست، رشوه می گیرند یا نمی گیرند؟ اختلاس هست یا نیست؟ باندبازی هست یا نیست؟ جواب بده! جای کرسی های آزاداندیشی اینجا در نماز جمعه است نه اینکه مسئولین هر کدام بیایند حرف هایشان را بزنند و بروند. اگر می خواهید نماز جمعه ها شلوغ و شلوغ و شلوغ تر بشود، اگر میخواهید جوانان برای حضور در نماز جمعه های سراسر کشور هجوم بیاورند و از اول تا آخر باشند باید به احکام نماز جمعه طبق اسلام عمل کنید...»

اما به راستی آیا چنین رویه ای در جامعه ما امکان پذیر است؟ آیا ممکن است در نماز جمعه های ما مسئولین حاضر شوند و و با سعه صدر و حوصله به سوالات مردم پاسخ دهند و بگویند که با پول و امکانات و وقتی که از بیت المال در اختیار آنان قرار داده شده در فلان مسئله یا طرح یا پروژه یا پرونده چه عملکردی داشته اند و چه کارهایی انجام داده اند؟ آیا ممکن است در کشور ما یا شهرستان ما ستادهای نماز جمعه فریضه امر به معروف و نهی از منکر را در چنین زمینه ی مهمی اجرا کنند؟ آیا ممکن است مردم ما در این جلسات طوری رفتار کنند که هم تمام سوالات به صورت کاملا صریح پرسیده شود و هم جانب ادب و احترام به مسئولین حفظ شود؟

استاد رحیم پور می گوید بخشی از حقیقت نماز جمعه همین موضوع است. یعنی اینکه نماز جمعه باعث شود فرهنگ پاسخگویی مسئولین به مردم و فرهنگ پرسشگری مردم از مسئولین در جامعه ما جا بیفتد و همه گیر شود. اگر این اتفاق بیفتد یکی از برکات آن هجوم جوانان برای حضور در نمازهای جمعه است.

شاید برکت دیگر این گفت و شنودهای صریح و بی پرده این باشد که مردم بیش از پیش در جریان زحمات مسئولین و قوانین کاری آنان آشنا شوند تا حدس وگمان های سوء از بین برود و اعتماد بین مردم و مسئولین هر روز بیشتر شود.

شاید برکت دیگر این موضوع این باشد که مسئولین تلاش بیشتری برای انجام هر چه بهتر امور و ماموریت های کاری خود صورت دهند تا پاسخ های بهتری برای مردم داشته باشند.

و حتما برکت دیگر این رویه این خواهد بود که راه بسیاری از سوء استفاده ها و کم کاری ها بر مسئولین بی تقوا و سهل انگار بسته میشود.

اما سوال مهم این است که آیا ستادهای نماز جمعه کشور و حتی شهرستان خودمان در این زمینه پیش قدم خواهند شد؟ آیا فشارهای اطرافیان اجازه خواهد داد ستادهای نماز جمعه وارد این مقوله شوند؟ و آیا اصلا ستادهای نماز جمعه علاقه و اعتقادی به انجام این کار خواهند داشت؟ و یا ترجیح می دهند نمازهای جمعه را بدون دردسر و حاشیه برگزار کنند و به حضور همین تعداد نمازگزار و مخصوصا جوانان بسنده کنند؟

بیایید یک بار دیگر به این جملات استاد رحیم پور ازغدی فکر کنیم. «...ما یک بار اینجا عرض کردیم برادران بزرگوار ستاد نماز جمعه هم پذیرفتند، ما گفتیم پیش از خطبه های نماز جمعه باید کرسی آزاد اندیشی که مد نظر رهبر انقلاب است برگزار شود و مسئولین به جای اینکه ده دقیقه بیست دقیقه یک طرفه حرف بزنند و آمار بدهند و بروند، یقه تک تک مسئولین را اینجا بگیرید، بگویید آقا شما این اختیارات را داشته اید، این بودجه و این امکانات را داشته اید این هم وضعیت اداره و سازمان زیر نظر شماست، رشوه می گیرند یا نمی گیرند؟ اختلاس هست یا نیست؟ باندبازی هست یا نیست؟ جواب بده! جای کرسی های آزاداندیشی اینجا در نماز جمعه است نه اینکه مسئولین هر کدام بیایند حرف هایشان را بزنند و بروند. اگر می خواهید نماز جمعه ها شلوغ و شلوغ و شلوغ تر بشود، اگر میخواهید جوانان برای حضور در نماز جمعه های سراسر کشور هجوم بیاورند و از اول تا آخر باشند باید به احکام نماز جمعه طبق اسلام عمل کنید...»

طیب سعیدی

انتهای پیام/ح

 

 

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما