وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 28 دى 1393 ساعت 09:36   |   کد مطلب: 12214
چالش‌های مدیریت آب گریبان‌گیر مردم منطقه شده است
امروزه به دلیل تغییرات اجتماعی ـ اقتصادی چالش‌های مدیریت آب از جمله خشک‌ سالی ها ، کاهش منابع آب زیرزمینی، افزایش مهاجرت روستائیان، خسارت‌های کشاورزی، فروچاله ها و ... گریبان‌گیر مردم منطقه شده است.

نافع: دشت کبودراهنگ بزرگترین دشت استان همدان است که در بخش شمالی استان قرار دارد.
عدم توجه به محیط‌زیست در روند توسعه کشور به ویژه در دولت سازندگی باعث شد برنامه‌های توسعه به شکل نسنجیده در دشت کبودراهنگ مشکل بحران آب در این منطقه را تشدید کند. مشکلی که منافع کوتاه مدتش بیش از هزینه‌های آن برای آیندگان بود.
در حال حاضر شهرستان کبودراهنگ در وضعیت بحرانی آب قرار دارد و مسئولان شهرستان نباید اجازه دهند این روند با حفر چاه های غیرمجاز تشدید شود. البته نباید از نظر دور داشت که مشکلات بحران آب در کشور ما ناشی از مدیریت نسنجیده و اجرای برنامه‌های نامتناسب در طول چند ‌دهه گذشته بوده است.
تالاب انسان ساخت شیرین سو یکی از منابع مهم آبی کبودراهنگ است، که از نظر گردشگری منطقه دارای اهمیت است اما به دلیل کم توجهی از جمله برداشت‌های بی رویه برای استفاده‌های کشاورزی در خطر است. این تالاب بازنده اصلی سهم‌خواهی‌های ناجوانمردانه‌ برای آب کشاورزی بوده است.
بحران آب تا جایی پیش آمده است که ساکنین برخی روستاها منطقه از کمبود آب و در نتیجه بیکاری به‌تنگ‌آمده‌اند و مهاجرت می‌کنند.
کشاورزی و دامداری که پایه فعالیت های اقتصادی در منطقه است بر اثر خشکسالی ها و بحران آب آسیب های جبران‌ناپذیری دیده است و با وجود تلاش‌های مسئولین، به طور شایسته موثر نبوده‌ است.
سفره های آب های زیرزمینی مهمترین منابع آبی منطقه هستند که مقهور پروژه‌ توسعه‌ای نسنجیده‌ نیروگاه شهید مفتح کبودراهنگ بوده است و طبق نظر کارشناسان در ایجاد فروچاله ها نقش بسیار مهمی دارد. دشت کبودراهنگ که روزی یکی از پرآب ترین دشتهای کشور بود، امروزه در حال تبدیل شدن به یک بیابان بی آب و علف است.
داستان غم‌انگیز بحران آب، شهرستان ما را در زمره مناطقی قرار داده است که بیشترین بهره‌برداری از منابع آب های زیرزمینی را دارد و بخش زیادی از این منابع آبی مصرف شده است.
بنا به نظر کارشناسان سالانه نزدیک به دو متر سطح آب‌های زیرزمینی شهرستان پایین می آید و این رقم چشمگیری در کشور است و گویای حقایق تلخی برای آیندگان است.
کاهش سطح آب‌های زیرزمینی موجب نشست سطح زمین نیز می شود و این مسئله نیز بلایی پنهان برای منطقه است و عواقبی بسیار جدی‌ و فاجعه‌آمیزی دارد که هوشیاری بیشتر مسئولین را می طلبد.
آب های سفره های زیرزمینی شهرستان کبودراهنگ از باکیفیت ترین آب های قابل شرب ایران است.
کاهش منابع آب شرب در برخی روستاهای کبودراهنگ نگرانی شدید اهالی را در پی داشته و باعث شده‌است آبرسانی به وسیله تانکر به امری رایج تبدیل شود.
کبودراهنگ و برخی روستاهای آن همواره در معرض سیل قرار داشته است با توجه به این مسئله و شدت خشک‌سالی‌های چند سال اخیر مراتع و پوشش گیاهی این منطقه به شدت آسیب دیده است و خطر سیل این منطقه را تهدید می کند و لذا لازم است توجه مسئولین شهرستان به سمت پیشگیری از این گونه مسائل نیز سوق داده شود.
انتهای پیام/ ب

منبع: کورنگ

دیدگاه شما