وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 2 مهر 1403 ساعت 09:53   |   کد مطلب: 43617
تجلیل و تکریم از خانواده های معظم شهدا یکی از برنامه های مهم و اولویت دار بنیاد شهید و امور ایثارگران همدان است که به طور مستمر انجام می‌شود و در این راستا تاکنون پنج هزار نشان ملی ایثار به اعضای خانواده شهدا در سطح استان اعطا شده است.

به گزارش نافع، همچنین به مناسبت کنگره شهدا که سال گذشته برگزار شد به خانواده های تمامی هشت هزار شهید سرکشی و نشان ایثار تقدیم می شود که این سرکشی ها هم اینک در حال انجام است.

مردم متدین دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان در شکل گیری مبارزات علیه رژیم طاغوت و پیروزی انقلاب نقش سازنده و پررنگی داشتند که گواه آن شهدا و ایثارگرانی است که در همه عرصه ها تقدیم نظام و انقلاب شد.

استان همدان با تقدیم هشت هزار شهید گلگون کفن، بیش از ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۳۷ آزاده به انقلاب و نظام اسلامی در تمام عرصه ها پایبندی خود را به نظام و آرمان‌های حضرت امام خمینی(ره) ثابت کرده است.

وجب به وجب خاک ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس با دادن خون و جان شیرین شهدای گرانقدر حفظ شد، شهدایی که با استفاده از کمترین امکانات رزمی ولی با اتکا به نیروی ایمان در برابر دشمنی که تا دندان مسلح بود، ایستادند و به فیض عظمای شهادت نائل آمدند.

در این راستا مردم همدان سهم عظیمی در پایداری و پاسداری از حریم اسلام و جمهوری اسلامی ایران در دوران انقلاب و دفاع مقدس داشتند و این استان در دوران هشت سال دفاع مقدس حدود ۸۰ مرتبه بمباران شده است.

به مناسبت هفته دفاع مقدس "مجید صفدریان" مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان در بازدید از مرکز خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در همدان به سوالات خبرنگار این رسانه پاسخ داد که در پی می خوانید:

خبرنگارما شهدای همدان در چه عرصه هایی بودند؟

صفدریان: معنویت خاصی در استان همدان وجود دارد و مردم متدین دارالمومنین و دارالمجاهدین در تمام عرصه ها و مبارزه با غائله هایی که در کشور ایجاد شد از دفاع مقدس دفاع از امنیت و حرم و همه عرصه ها که نیاز به حضور داشته از جمله در جبهه های فرهنگی حضور داشتند.

همدان از دوران مبارزه با رژیم ستم شاهی در دهه ۴۰ و ۵۰ تا هفته گذشته (شهادت جانباز ۷۰ درصد) شهید تقدیم انقلاب کرده است و در هیچ عرصه ای نیست که شهید نداشته باشد.

در مناسبت های ملی و مذهبی، کمیته ایثارگران وجود دارد که بنیاد شهید مسوولیت این کمیته را بر عهده دارد در کمیته مذهبی مانند هفته دفاع مقدس و دهه فجر فعال است و کمیته ایثارگران از دستگاه‌های مختلف نیروهای مسلح و دستگاهای فرهنگی استان عضو هستند.

اعطای پنج هزار نشان ملی ایثار به خانواده شهدا در همدان

خبرنگارما از برنامه های پیش بینی شده در هفته دفاع مقدس همدان بگویید؟

صفدریان: برنامه مهمانی لاله ها همراه با غبارروبی و عطرافشانی و گلباران مزار شهدا در گلزارهای شهدای استان همزمان با سراسر کشور روز پنجشنبه پنجم مهر بعدازظهر با حضور اقشار مردم و مسوولان نیروهای مسلح برگزار می شود.

دیدار با خانواده های ایثارگران و شهدا به مناسبت هفته دفاع مقدس با قوت و با مشارکت مسوولان دستگاهای دولتی، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی در طول هفته دفاع مقدس، برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی خانواده های ایثارگران و شهدای مدافع امنیت و حرم در هفته دفاع مقدس پیش بینی شده است.

با توجه به سالگرد شهدای منا و مسجد الحرام روز دوم مهر در مراسم لاله های سفید از خانواده یک شهید حادثه منا استان همدان تجلیل می‌شود.

برگزاری نمایش صحنه ای با عنوان "دعوت" زندگینامه شهید مدافع حرم "مجید قربان خانی" در تویسرکان و برپایی یادواره های شهید در سراسر استان در دستور کار قرار دارد و با فرهنگسازی که صورت گرفته به صورت مردمی با حمایت دستگاه هایی مانند سپاه، شهرداری و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان برگزار می‌شود.

تبلیغات محیطی در حوزه ایثار و شهادت در سطح استان، زنگ ایثار در مدارس و آیین هایی در سطح مدارس منتخب با همکاری آموزش و پرورش و حضور جانبازان، رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا به عنوان روایتگران مجموعه پیام آوران ایثار در محافل مردمی، دانشگاها، ادارات مدارس و مساجد از برنامه های شاخص در هفته دفاع مقدس است.

اعطای پنج هزار نشان ملی ایثار به خانواده شهدا در همدان

خبرنگارما در راستای کنگره شهدا چه اقدامات اثربخشی انجام شد؟

صفدریان: کنگره هشت هزار شهید استان همدان را یک جریان عظیم مردمی و فرهنگی دانست و گفت: سال گذشته رویداد فرهنگی مهم کنگره شهدا با هم افزایی همه دستگاهای متولی در استان شکل گرفت که کار ارزشمند و تاثیرگذاری در عرصه ایثار و شهادت بود و در حاشیه برپایی اجلاسیه شهدا در حوزه های مختلف کارهای ارزشمندی مانند خانه سازی برای محرومان، تهیه جهیزیه، توزیع بسته های معیشتی و ساخت یادمان های شهدا انجام شد که همچنان ادامه دارد.

دومین کنگره یکسال قبل از برگزاری اجلاسیه شروع شد و تاکنون بعد از یکسال فعالیت‌ها زیر نظر کمیته ها ادامه دارد.

بنیاد شهید و امور ایثارگران علاوه بر عضو بودن در تمامی کمیته ها مسوولیت ۲ کمیته جمع آوری آثار گفتاری، شنیداری و مکتوب شهدا و کمیته تکریم از خانواده های شهدا و ایثارگران را برعهده داشت که فعالیت کمیته ها ادامه دارد و پیگیری می شود.

اعطای پنج هزار نشان ملی ایثار به خانواده شهدا در همدان

خبرنگارما ساماندهی گلزارهای شهدا در چه مرحله ای است؟

صفدریان: استان همدان جزو اولین استانهایی بود که ساماندهی گلزار های شهدا را انجام داد اما مزارهای مطهر و گلزارها در فضای باز هستند و دچار آسیب می‌شوند.

کار مرمت گلزارهای شهدا تعطیل نمی شود و کارگروه ساماندهی گلزار های شهدا به ریاست معاونت عمرانی استانداری فعال و امسال با استفاده از بودجه های ملی و استانی در حال پیگیری است.

مرمت گلزارهای روستایی و شهری شهدا با همکاری بسیج سازندگی و پیمانکاران بنیاد شهید در تمام گلزار های روستایی و شهری که مورد آسیب قرار گرفته بودند آغاز شده و در سال گذشته ۱۶ گلزار انجام شد، امسال نیز در حال مرمت است و پیگیر اعتبارات هستیم تا مابقی گلزارها نیز مرمت شود.

نگهداری گلزارهای شهدا اگر در ابتدای آسیب باشد هزینه مرمت کمتر است و نگهداری گلزارهای شهری برعهده شهرداری ها و نگهداری گلزار های روستایی با دهیاران است که بعد از ساماندهی تحویل آنها داده می‌شود.

طرح حافظان گلزار در استان اجرا می شود و از ساکنان روستا فردی به نام حافظ گلزار معرفی و اگر گلزار آسیب جدی دیده باشد این فرد اطلاع رسانی را برعهده دارد.

بیش از ۷۵۰ گلزار مطهر شهید در سطح استان وجود دارد و کمیته فنی در سال ۲ مرتبه به گلزار های شهدا سرکشی و وضعیت را بررسی می‌کند.

خبرنگارما از نحوه اشتغال فرزندان شاهد و ایثارگر بگویید؟

صفدریان: اشتغال یکی از اولویت‌های این بنیاد است که تمام تلاش خود را به کار گرفته که بیکاری در جامعه هدف را به حداقل برساند.

طبق قانون ۲۵ درصد از سهمیه های استخدامی مربوط به خانواده های شهدا و ایثارگران واجد شرایط است و با در نظر گرفتن توانمندیها این سهمیه به آنها اختصاص می یابد.

مردم باید بدانند که به لحاظ شرایط این سهمیه حق واقعی آنها است و در همه حوزه ها از جمله اشتغال کمک حال فرزند شهیدی که بدون پدر، بزرگ می‌شود خواهیم بود اما این شائبه نباید در جامعه پیش بیاید که امکانات فقط برای ایثارگران است زیرا سهمیه استخدامی و اشتغال ایثارگران محدودیتی دارد و فقط افراد توانمند و دارای توانایی کاری استخدام می‌شوند.

خبرنگارما نظر خود را در مورد تسهیلات اشتغال زایی و ورود به بازار کار بفرمایید؟

صفدریان: با در نظر گرفتن شرایط و علاقه مندی ها آموزش فنی خدماتی با انعقاد تفاهم‌نامه هایی با مجموعه های مختلف از جمله فنی و حرفه ای انجام شده است و بعد از دریافت جواز، وام خود اشتغالی دریافت می‌کنند تا در بخش خصوصی یا خوداشتغالی مشغول به کار شوند.

تفاهم‌نامه های با مجموعه اداره کل جهاد کشاورزی، فنی و حرفه ای، میراث‌فرهنگی، بخش‌های خصوصی برای به کارگیری بخشی از ایثارگران در شرکت های خصوصی وابسته منعقد شده است.

دومین آزمون استخدامی فرزندان شاهد و ایثارگر ۷۰ درصد با همکاری دستگاهها در سالجاری برگزار می شود و پست های خالی دستگاه ها شناسایی شده و با در نظر گرفتن توانمندی های فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد و داشتن شرایط تحصیلی و جسمی و توانمندی ها در آزمون شرکت کردند و مصاحبه در حال برگزاری است.

همدان در آمار اشتغال کشور جزو استان‌های متوسط به بالا است و با وجود تمام تلاش‌ها و ورودی های جدید سه هزار ایثارگر بیکار و جویای کار وجود دارد و جانبازان بیکار نیز حالت اشتغال محسوب می شوند و از بنیاد حقوق دریافت می کنند.

                                                                                                

اعطای پنج هزار نشان ملی ایثار به خانواده شهدا در همدان

خبرنگارما نحوه پوشش بیمه ای و درمان جانبازان و ایثارگران چگونه است؟

صفدریان: درمان ایثارگران اولویت نخست بنیاد است و ایثارگران و جانبازان ۷۰ درصد قطع نخاعی و شیمیایی با شرایط ویژه و خانواده های آنها و والدین شهدا که بیمه ندارند تحت بیمه سلامت و بیمه تکمیلی دی قرار گرفتند و مراکزی که طرف قرارداد نیستند هزینه طبق تعرفه پرداخت می شود.

خبرنگارما چند خانواده تک ستاره شهید در استان وجود دارد؟

صفدریان: تک ستاره شهیدی است که تک فرزند بوده و ۱۵ شهید تک ستاره در استان هست و ۱۹۶ شهید تک فرزند ذکور، ۲۵۳ خانواده دارای ۲ شهید، ۲۴ خانواده دارای سه شهید، ۹ خانواده دارای چهار شهید، پنج خانواده دارای پنج شهید و یک خانواده دارای ۶ شهید در استان وجود دارد.

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما