وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 25 مرداد 1394 ساعت 09:10   |   کد مطلب: 15858
یک کارشناس مسائل اقتصادی اذعان داشت: اگر رویکرد دولت به سمت گشایش ارتباطات اقتصادی با دنیای بیرون پیش برود و با جذب سرمایه گذاری و فناوری همراه باشد، می تواند مفید واقع شود اما همین موضوع هم مشروط به این می شود که طرف غربی به تعهدات خود عمل کند.

به گزارش نافع، عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با راه دانا درباره تأثیرات توافق و اتفاقاتی که بعد از اجرایی شدن آن می تواند در کشور رخ بدهد اظهار داشت: تأثیرات توافق و به وجود آمدن تغییر در روند اقتصادی کشور تنها با فرض این مطرح می شود که طرف غربی به تعهدات خود عمل کند و تحریم ها برداشته شده و در نهایت توافق اجرایی شود.

وی با تأکید بر این نکته که به وجود آمدن تأثیری در روند اقتصادی کشور به رفتار دولت در قبال گشایش ارتباط با دنیای بیرون بستگی دارد خاطر نشان کرد: اگر دولت بخواهد روابط دیپلماسی اقتصادی را گسترش بدهد باید به نوع روابط دقت داشته باشد.

مشاور سابق وزارت جهاد کشاورزی افزود: اگر رویکرد دولت صرفاً میدان دادن به کالاهای آماده خارجی در اثر واردات باشد، تولید داخل تخریب شده و قطعاً الگوی مصرف خراب شده و به ضرر اقتصاد خواهد بود؛ این موضوع نه تنها اثر مفیدی بر اقتصاد کشور ندارد، بلکه وضع اقتصاد از این چیز یهم که هست بدتر می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی اذعان داشت: اگر رویکرد دولت به سمت گشایش ارتباطات اقتصادی با دنیای بیرون پیش برود و با جذب سرمایه گذاری و فناوری همراه باشد، می تواند مفید واقع شود اما همین موضوع هم مشروط به این می شود که طرف غربی به تعهدات خود عمل کند.

شیخی همچنین خاطر نشان کرد: در حال حاضر با گذشت زمان از توافق دشمن نشان داده است که نه تنها کوتاه نیامده است، بلکه حتی قصد برداشتن تحریم ها را هم ندارد؛ این اتفاق روی میزی که افتاده است و توافق روی کاغذ آمده و ثبت شده است می تواند تا حدی منجر به شکسته شدن ساختار تحریم‌ها شود.

وی در ادامه افزود: با همین وضعیت هم باید مواظبت شود که رویکرد ما به سمت جذب سرمایه گذاری، سرمایه های همراه با فناوری و تولید کالاهای های تک یا پیشرفته باشد نه اینکه کالاهای غیر ضروری را وارد کنیم.

مشاور سابق وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شرایط اقتصاد مقاومتی در دوران پسا تحریم چگونه می‌شود خاطرنشان کرد: برای اقتصاد مقاومتی بودن در شرایط تحریم و یا خروج از این شرایط تفاوتی نمی‌کند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه رویکرد اقتصاد مقاومتی توجه به درون سازی استعدادهای تولید در داخل کشور است، خاطرنشان کرد: ما نسبت به عملکرد دولت هیچ امیدی نداریم و پیش بینی ما این است که آنها بدقولی می کنند اما چه توافق بشود چه نشود باید رویکرد ما درون سازی استعدادهای تولید باشد.

شیخی در ادامه گفت: توانایی های زیادی در کشور وجود دارد که به خاطر بد ترکیب کردن عوامل تولید، سوء مدیریت‌ها، یا گرایش‌های زیادی که به واردات و توجه به دست بیگانه در حال ضایع شدن هستند؛ بسیاری از زمین های کشاورزی بکر مانده است.

وی یادآور شد: سیاست های اخیر دولت در خصوص وارد که از سوی مسئولین اتخاذ شده است، ضربه شدیدی در یک سال گذشته به تولید نیمه رمق فعلی کشور وارد کرده است و باید از همین الان به دولت تذکر داد که به جای اینکه به دست دشمن توجه کنید، خرابی هایی که خود در تولید به وجود اوردید را اصلاح کنید.

مشاور سابق وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ورود هیأت های اقتصادی کشورهای اروپایی به ایران، اظهار داشت: رویکرد کشورهای خارجی در برخورد با ایران در دوران پسا تحریم نشان دهنده پتانسیل و انگیزشی بود که آمریکا آن را متوقف کرده بود؛ به عبارت دیگر کشورهای غربی هستند که به ارتباط اقتصادی با ایران نیازمند هستند.

این کار شناس مسائل اقتصادی با اشاره به حضور گسترده هیئت های اقتصادی اروپایی گفت: باید از موضع قدرت با این هیئت ها برخورد شود و ازحضورشان ذوق زده نشویم؛ نباید رفتار ما به گونه ای باشد که آن ها تصور کنند همچون دوران قبل از انقلاب، دروازه های واردات کشور را به روی کالاهای آماده و مصرفی شان باز می کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ضمن تأکید بر اینکه راهبرد ما در قبال این هیئت های اروپایی باید این باشد که آنها را تنها با انگیزش‌های تولید و گسترش زیرساخت‌های آن بپذیریم یادآور شد: نباید به راحتی نباید اجازه دهیم که الگوی مصرفی ما را از این وضعی که هست بدتر کنند. دولت باید درالگو و نظام تجاری فعلی که مورد هجمه قرار گرفته و مخصوصاً با بی تدبیری وزیر دولت فعلی وزارت صنعت و معدن و تجارت دچار صدمه بزرگی شده، تجدید نظر کند.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما