وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 8 اسفند 1393 ساعت 11:09   |   کد مطلب: 13187
رشد پیک بار برق در استان همدان نسبت به میانگین کشوری کمتر بوده است
معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: پیک بار برق استان همدان در سال گذشته ۶۲۵ مگاوات بود که امسال به ۶۴۰ مگاوات رسید و ۳ درصد افزایش یافت.

به گزارش نافع، محمدمهدی شهیدی در همایش تجلیل از صنعتگران استان همدان که در طرح‌های کاهش پیک بار استان همدان از قبیل بکارگیری مولدهای اضطراری، ذخیره‌سازی عملیاتی و تعطیلات و تعمیرات تابستانی و همچنین تبادل تجربیات مشارکت داشتند، گفت: شرکت‌های توزیع نیروی برق به عنوان آخرین حلقه زنجیره صنعت برق با مشترکین تأمین برق متقاضیان را برعهده دارند.
محمدمهدی شهیدی با بیان اینکه تعداد مشترکین استان همدان تا پایان سال گذشته ۶۳۵ هزار مشترک بوده است، عنوان کرد: با توجه به بافت استان که بیشتر کشاورزی است در بخش توزیع حدود ۴۲ درصد مصرف برق در بخش کشاورزی، ۳۳ درصد در بخش خانگی، ۱۱ درصد در بخش صنعتی مصرف می شود.

وی ابراز داشت: مهمترین چالش در صنعت برق بحث هزینه‌ها و زمان‌بر بودن پروژه‌ها است که با توجه به این مشکلات که در چند سال اخیر وجود داشته سرمایه‌گذاری در این بخش کمتر صورت گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان ادامه داد: با وجود تنگناها و محدودیت‌های زیاد سعی شده با اعمال مدیریت و استفاده بهینه از تجهیزات مشکلات موجود در صنعت برق حل شود.

وی با اشاره به انرژی تحویلی گفت: در سال گذشته سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون کیلووات ساعت انرژی تحویل گرفته و دو میلیارد و ۹۴۰ میلیون کیلووات ساعت فروش ثبت شده و معادل ۱۶.۳ درصد نیز تلفات صورت گرفته که با توجه به ابلاغیه وزارت نیرو شرکت‌های توزیع باید تلفات خود را به کمتر از ۱۰ درصد کاهش دهند.

شهیدی با بیان اینکه ۱۷ هزار کیلومتر طول شبکه توزیع است و ۱۴ هزار ترانسفورماتور در استان همدان وجود دارد، بیان داشت: پیک بار استان نیز در سال گذشته ۶۲۵ مگاوات بود که طی امسال به ۶۴۰ مگاوات رسید و حدود ۳ درصد افزایش داشت.

وی اضافه کرد: پیک بار کشور نیز در تابستان سال جاری به ۴۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسید که در مقایسه با سال گذشته هفت درصد رشد داشته و این امر نشان می‌دهد که تولید و مصرف انرژی برق به حالت سربه سر رسیده است.

رشد پیک بار برق در استان همدان نسبت به میانگین کشوری کمتر بوده است

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به اقدامات اجرایی در راستای مدیریت مصرف عنوان کرد: در این زمینه شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با جدیت وارد عمل شده و با اعمال مدیریت و جلب مشارکت بخش صنعت، کشاورزی و خانگی رشد پیک استان نسبت به میانگین کشوری کمتر بوده است.

وی ادامه داد: فراهم کردن زمینه مناسب برای استفاده منطقی از انرژی، ارائه روش‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی، افزایش بازدهی، تشویق به استفاده از سیستم های با کارآیی بالاتر و کاهش آلودگی زیست محیطی، صرفه‌جویی در منابع وجلب رضایت مشترکین از جمله اقدامات انجام شده بوده است.

شهیدی با اشاره به پیگیری‌های وزارت نیرو در راستای جلب مشارکت بخش خصوصی برای احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک اظهار داشت: استقبال خوبی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد تولید در بخش خصوصی صورت می‌گیرد که توسط وزاررت نیرو خریداری شده و به شبکه تزریق می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه میانگین قیمت برق در کشور به ازاء هر کیلووات ساعت انرژی فروش رفته ۴۹۰ ریال است در حالی که قیمت تمام شده آن برای وزارت نیرو بدون محاسبه قیمت سوخت ۸۰۰ ریال است، افزود:  شرکت‌های توزیع نیروی برق از شرکت‌های زیانده هستند و حدود ۹۰ میلیارد تومان در شرکت زیان داشتیم که با توجه به ۳۹ شرکت در سطح کشور رقم قابل توجهی بوده که مشکلاتی را در صنعت برق به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه منبع درآمدی شرکت‌ توزیع نیروی برق فروش انشعاب به متقاضیان است و در حال حاضر بابت فروش انشعاب شهری حدود ۸۵۷ هزار تومان و بابت فروش انشعاب روستایی ۳۲۷ هزار تومان هزینه از مشترکین دریافت می‌شود، گفت: قیمت تمام شده یک انشعاب معادل یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است.

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه بودجه جاری شرکت توزیع نیروی برق استان نیز ۴۴ میلیارد تومان است، یادآور شد: مطالبات شرکت توزیع نیروی برق استان از مشترکین در حال حاضر ۶۵ میلیارد تومان است.

وی افزود: یک چهارم وصولی‌ها به شرکت توزیع برمی‌گردد که صرف نگهداری و تعمیرات تجهیزات می‌شود اما مشکلات این بخش به دلیل عدم پرداخت بهای انرژی توان شرکت را در نگهداری و سرویس با مشکل مواجه می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان غنوان کرد: در بحث منافع صنعت کاهش هزینه تولید و سرمایه‌ای، بهبود بهره‌برداری و خدمات‌رسانی و در بحث منافع مشترکین نیز کاهش هزینه‌ها، ارتقا کیفیت سرویس و خدمات دریافتی و نگهداری تجهیزات اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به انتظارات شرکت توزیع نیروی برق استان از صنایع ابراز داشت: این انتظارات شامل تعامل با شرکت، انتقال تعمیرات و تعطیلات سالیانه، جابجایی شیفت دوم و سوم، بکارگیری مولدهای برق در واحدهای تولیدی و طرح ذخیره عملیاتی است که امسال بخشی از واحدها همکاری خوبی در این زمینه داشتند.

در پایان این مراسم نیز از ۲۰ واحد صنعتی که در طرح‌های کاهش پیک بار استان در سال جاری همکاری داشتند با اهدا تندیس و لوح تقدیر تجلیل شد
منبع: مهر
 

 
 

دیدگاه شما