وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 15 مهر 1393 ساعت 11:51   |   کد مطلب: 9991
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان در گفتگو با نافع:
1073 روستای استان همدان از طرح هادی بهره مند شدند
1073 روستای استان همدان از طرح هادی بهره مند شدند
طرح هاي بهسازي روستايي از جمله طرح هاي توسعه روستايي است كه از سال 1374 توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده است.

این طرح که با هدف بهبود کیفیت مسکن و بافت روستایی و ارتقای سطح ایمنی، بهداشتی، رفاه و آسایش مسکن روستایی اجرایی شد، سعي شده است تا با انجام بررسي هاي اجتماعي،اقتصادي، محيطي و كالبدي ضمن شناسايي روستاهاي مركزي، نسبت به بهسازي و سازماندهي اين مراكز به شيوه اي مناسب برای ارائه خدمات لازم به نواحي روستايي اطراف اقدام شود.

این مهم می تواند در ایجاد حس تعلق به مکان، حفظ تراکم جمعیت خانوار، بهبود سیمای بصری و چشم انداز روستا، مقاوم‌سازی مسکن و در نتیجه بهسازی زندگی روستایی تأثیر زیادی داشته باشد.

 

به بهانه 15 مهرماه روز ملی روستا با حسن ظفری مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان گفتگویی انجام داده ایم که خواندنش خالی از لطف نیست...

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان گفت: تاکنون 1073 روستای دارای سکنه استان همدان از طرح های هادی بهره مند شده اند.

 

به گزارش نافع، حسن ظفری در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه توسعه روستاها و مقاوم‌سازی مسکن روستایی همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولتمردان و برنامه‌ریزان روستایی بوده است، افزود:  به همین منظور طرح‌های متنوعی در قالب برنامه‌های توسعه به اجرا گذاشته شده که طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها در کشور است.

وی ادامه داد: طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی چند سال است که به شکل جدی در کشور در حال اجرا است، این طرح در کنار طرح هادی از طرح‌هایی است که برای ایمن‌سازی و بهسازی محیط روستاهای استان انجام می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان اضافه کرد: استان همدان از استان‌های پیشتاز در تهیه طرح‌های هادی روستایی است که نخستین طرح‌ها را با عنوان طرح‌های روانبخشی در چند روستا در سال 62 تهیه و اجرا کرد.

حسن ظفری افزود: تهیه و اجرای طرح‌های هادی به منظور بهسازی محیط و ساماندهی بافت کالبدی روستاها علاوه بر تثبیت کانون‌های جمعیتی و کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها موجبات توسعه بهداشت و زیباسازی فضای روستا و ایجاد شرایط مطلوب کالبدی و ترافیکی و جلوگیری از توسعه نامتوازن روستاها را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در طرح هادی 1073 روستای دارای سکنه استان همدان بهره مند شده اند، اظهار داشت:از این تعداد 1005 روستا از تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن بهره مند شده اند و با استفاده از بستر فراهم شده توسط دولت موفق به بهسازی و نوسازی واحدهای فرسوده خود شده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان افزود: از تعداد 1073  روستا تعداد 947 روستای بالای 20 خانوار وجود دارد که با استناد هدف گذاری های اتفاق افتاده از این مجموعه تاکنون، عملیات اجرای طرح هادی در فاز یک روستایی در 427 روستای استان همدان انجام شده است.

ظفری یادآور شد: این عملیات ها شامل تخریب، آواربرداری، زیرسازی، آسفالت، اجرای جوی و جدول، پیاده‌رو سازی، جداره سازی، ساخت کانال رودخانه، ساخت پل و ساخت بازارچه محلی است.

این مقام مسئول یادآور شد: بر اساس ارزیابی انجام شده استان همدان رتبه برتر کشوری در تهیه طرح‌های هادی را دارد و در زمینه اجرای طرح‌های هادی در سطح روستاها نیز رتبه چهارم کشوری را داریم.

 

13 روستای استان همدان تبدیل به شهر شده است

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان در ادامه به تبدیل وضعیت روستاهای استان به شهر اشاره و خاطرنشان کرد:  به سبب اجرای طرح هادی تاکنون 13 روستا به شهر تبدیل شده و در بقیه روستاهای نیمه کاره نیز این طرح در دستور کار است.

حسن ظفری ادامه داد: در بیش از 415 روستا عملیات اجرایی فاز یک شروع شده که از این تعداد 13 روستا تبدیل به شهر شده و 253 روستا به بهره برداری رسیده است و حدود 160 روستا در دستور کار اجرای این طرح است.

وی با تأکید بر اینکه در دولت تدبیر و امید به بخش بهسازی روستاها توجه خاصی شده است، تأکید کرد: از ابتدای سال 93 تاکنون در بیش از 82 روستا عملیات عمرانی اجرایی شده است.

این مسئول ابراز داشت: در بحث بهسازی مسکن روستایی هم از ابتدای آغاز طرح بیش از 90 هزار سهمیه در استان با رقم 760 میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده که بیش از 83 هزار مراجعه کننده به بانک های عامل معرفی شدند و تاکنون 73 هزار نفر از این متقاضیان با بانک ها عقد قرارداد کردند.

گزارش از فرشته درهم فروش

دیدگاه شما