وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 12 مهر 1393 ساعت 10:44   |   کد مطلب: 9920
احداث خانه باغ های بدون مجوزبعداز سال 85 تخریب می شوند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت:خانه باغ‌ها بدون مجوز پس از سال 85 احداث شده باشند محکوم بوده و بنای ایجاد شده باید قلع و قمع شود.

به گزارش نافع، علیرضا رنجبرضرابی افزود:خانه باغ‌هایی که از سال 74 به بعد احداث شده باشند مشمول قانون حفظ باغات و اراضی کشاورزی می شوند و در صورت شناسایی این افراد به عنوان ساخت و ساز غیرمجاز به مراجع قضایی معرفی می‌شوند تا حکم لازم در مورد آنها صادر شود.

وی گفت:دستورالعملی مبنی بر اینکه شرکت‌های خدمات‌رسان بدون اخذ استعلام از وزارت جهاد کشاورزی اجازه واگذاری خدمات به باغات در حریم شهر را ندارند، از طریق وزارت کشور به استانداری‌های و از طریق معاونت عمرانی استانداری به شرکت های خدمات‌رسان و شهرداری ها ابلاغ شده است.

رنجبرضرابی افزود:براساس قانون حفظ باغات و اراضی شرکت‌های خدمات‌رسان برای ارائه خدمات به ساخت و سازهای صورت گرفته در باغات و اراضی کشاورزی باید از سازمان جهاد کشاورزی استعلام لازم را دریافت کنند.

وی اظهارکرد: تاکنون به غیر از شرکت توزیع برق استان هیچ یک از شرکت‌های خدمات رسان استان برای واگذاری خدمات به خانه باغی ها در حریم شهرها از سازمان جهاد کشاورزی استعلام نکرده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: منطقه حیدره به عنوان یکی از بحرانی‌ترین مناطق از نظر تغییر کاربری غیرمجاز است و از این رو شورای حفاظت از بیت المال در اراضی منابع ملی و امور اراضی مصوب کرده تا برای حفظ باغات هیچ مجوزی تا اطلاع ثانوی در این زمینه صادر نشود.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون هفت تخریب و قلع و قمع صورت گرفته که پنج مورد آن در منطقه حیدره بوده و این امر نشان دهنده حساس شدن مسئولان بر این منطقه است.

رنجبرضرابی با اشاره به ابلاغ مصوبه جدید حفظ باغات و امور اراضی در 13 مرداد ماه امسال عنوان کرد: میزان مساحت ساخت و سازها در خانه باغ‌ها براساس دستورالعمل ابلاغی سازمان امور اراضی تغییر کرده و باید براساس این دستورالعمل مالکان وارد عمل شوند.

وی با بیان اینکه ایجاد خانه کارگری در باغ‌های به مساحت هزار و 500 متر به طور کامل ممنوع است، تصریح کرد: از هزار و 500 تا دو هزار متر حداکثر 20 مترمربع، از دو هزار و 500 تا پنج هزار متر حداکثر 40 مترمربع، از پنج هزار تا 10 هزار متر نیز حداکثر اجازه ساخت 60 مترمربع خانه کارگری داده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: از یک تا پنج هکتار مساحت باغ حداکثر 90 هکتار و از پنج تا 10 هکتار نیز حداکثر 120 مترمربع اجازه احداث خانه باغی توسط مالکان داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای احداث خانه باغی و دیوارکشی، داشتن سند الزامی است، عنوان کرد: به هیچ عنوان مجوز دیوارکشی برای اراضی زراعی صادر نمی‌شود.

رنجبرضرابی با بیان اینکه اگر مساحت باغات کمتر از هزار متر باشد تنها اجازه فنس‌کشی به مالک داده می شود، تاکید کرد: در صورتی که باغ بیشتر از هزار و 500 متر مساحت داشته باشد اجازه دیوارکشی به ارتفاع یک متر و 20 سانتیمتر داده می‌شود.

دیدگاه شما