وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 22 شهريور 1393 ساعت 11:10   |   کد مطلب: 9444
 اتلاف‌وقت در شبکه‌های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی این روزها حرف اول را در حوزه فضای سایبر می‌زنند. شبکه‌هایی که هر روز با نام جدید می‌آیند و امکانات فراوانی به همراه دارند.

شبکه‌هایی که هر روز وقت بیشتری به خود اختصاص می‌دهند و زمان‌های زیادی را بی آن‌که متوجه شویم از ما می‌ربایند. این، موضوع تازه‌ای نیست و چند سال قبل ایمیل‌های گوناگون سرما را گرم می‌کرد و بعد از آن فیس‌بوک و دیگر شبکه‌ها، اما امروز با حضور این رسانه‌های اجتماعی در گوشی‌های موبایل علاوه بر فراگیرشدن، اتلاف وقت بیشتری به همراه دارند.اما این سوال وجود دارد که آیا راه گریزی وجود دارد؟ این شبکه‌ها در کنار همه بدی‌ها، خوبی‌های بسیاری دارد که نمی‌توان از آن گذشت، حال با این تیغ دو دم چه باید کرد؟به‌طورحتم برخورد سلبی امکان‌پذیر نیست؛ چراکه این ابزار امکانات بسیاری را در اختیار می‌گذارند که جایگزینی آن‌ها، کار دشواری است؛ از طرفی کاربران به این شبکه‌ها حالت اعتیاد‌آوری دارند که این موضوع کاربران را در استفاده از این شبکه‌ها دچار تردید می کند.شاید تنها و بهترین کار، مدیریت این شبکه‌ها از سوی خود کاربر است. یعنی اینکه چگونه وقت خودش را برای این موضوع بگذارد و مدیریت کند که در دام بلعیده شدن زمان نیفتد.این امر نیاز به استفاده از راهکارهای عملی و تمرین آن‌ها دارد تا در عین حال که از این شبکه‌ها استفاده می‌کنیم، از بخش‌های مهم دیگر بازنمانیم. دراین مطلب به نحوه مدیریت و راهکارهایی برای آن اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشید.
نداشتن تمرکز
گپ‌زدن در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را بسیار محبوب کرده، اما صحبت درباره مسائل کم‌اهمیت شما را از اهداف اصلی‌تان دور می‌کند.با نگاه به مقالات پیش از سال‌٢٠٠٠ متوجه نکته جالبی می‌شویم که مردم اعتقاد داشتند؛ رسانه‌های اجتماعی زمان را هدر می‌دهند و مانع پیشرفت سریع در کار می‌شوند. اما امروزه هیچ شکی نیست که بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی برای کسب و کار بسیار ارزشمند است. مخصوصا که استفاده از آن‌ها کم‌هزینه است و برای شروع کسب و کار گزینه مناسبی هستند.اما چون امروزه رسانه‌های اجتماعی به بخشی از زندگی ما تبدیل شده‌اند، به این معنی نیست که نمی‌شود در آن‌ها وقت تلف کرد.
یک اشتباه بزرگ که خیلی از شرکت‌ها مرتکب می‌شوند، انتخاب‌نکردن رسانه اجتماعی مناسب است. بنابراین سعی می‌کنند در همه شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشند و هم‌زمان در تمام آن‌ها مطلب بنویسند. البته ایجاد حساب کاربری در این شبکه‌ها، فکر خوبی است؛ برای اینکه از نام شرکت سوءاستفاده نشود. اما فعالیت در تمام آن‌ها باعث می‌شود زمان را از دست بدهید. برای شرکت‌های تازه تاسیس تمام شبکه‌های اجتماعی، مناسب نیستند. اگر در شبکه‌ای مخاطب ندارید، دلیلی ندارد آنجا وقت تلف کنید.
نداشتن تدبیر
زمانی‌که هر موضوع جدیدی به کار خود اضافه می‌کنید، قبل از هرچیز باید تدبیر داشته باشید. اما چرا برخی صاحبان شرکت‌ها بی‌پروا و بدون نقشه یکباره به سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روند؟ آن‌ها می‌خواهند کارهای زیادی را یکباره انجام دهند و چندین هدف متفاوت نیز دارند، اما معمولا این اهداف دستاوردهای کوچکی دارند. چون نمی‌توان چندین هدف متفاوت را در یک شب انجام داد. به جای این کار بهتر است بزرگ‌ترین هدف را مشخص کنید.
نداشتن برنامه‌ریزی
یکی دیگر از معیارهای مهم، برنامه‌ریزی است، برای مثال اگر یک روز پست نگذارید یا یک روز را کامل به این کار اختصاص دهید درحالی‌که کارهای دیگری نیز دارید، این امر باعث سردرگمی مخاطب می‌شود و مطالب تاثیر لازم را نمی‌گذارند.
استفاده   از تمام ابزارهای موجود
همان‌طور که گفتیم ابزارهای رسانه‌های اجتماعی می‌توانند کمک بسیار خوبی باشند و در زمان صرفه‌جویی کنند. اما استفاده از تمام آن‌ها باعث سردرگمی می‌شود، بهتر است یکی از آن‌ها را انتخاب و با همان کار کنید.
انجام تمام کارها توسط خودتان
زمانی که تمایل به گسترش شبکه خود دارید، کارهایی که باید هر روز انجام دهید بیشتر می‌شود و این موضوع بعد از بزرگ‌شدن کسب و کار بیشتر خودنمایی می‌کند. هیچ ایرادی ندارد اگر برخی کارها را به دیگران واگذار کنید. کارهایی مانند زمان‌بندی نوشتن مطالب روی صفحه‌های اجتماعی و بررسی بازخورد‌ها. شما همچنان مدیر هستید فقط برای رساندن مطالب به مخاطب کمک گرفته‌اید.
غفلت از زمان‌بندی در نوشتن مطالب
نداشتن زمان‌بندی مناسب در نوشتن مطالب، حجم کار را چند برابر می‌کند. صاحبان کسب و کار نمی‌توانند تمام روز در سایت‌های اجتماعی حاضر باشند و نداشتن زمان‌بندی مناسب باعث می‌شود برخی افراد ضعیف، رسانه‌های اجتماعی را کلا کنار بگذارند.
گرفتار گپ ‌وگفت شدن
گپ‌زدن در شبکه‌های اجتماعی، آن‌ها را بسیار محبوب کرده، اما صحبت درباره مسائل کم‌اهمیت شما را از اهداف دور می‌کند. گپ‌و‌گفت‌های اجتماعی را کوتاه کنید و مراقب باشید زمان را از دست ندهید.
رهاکردن کار با هر رخداد جدید ‌
این مورد شاید تمام کاربران را دربرگیرد. زمانی‌که در شبکه‌های اجتماعی از شما سوالی می‌پرسند یا شما را خطاب قرار می‌دهند، ضروری نیست همان لحظه جواب دهید. چون برای این کار باید هر بار تمام کارها را کنار بگذارید. بر اساس گفته دکتر گلوریا مارک، استاد دانشگاه کالیفرنیا کارکنان به‌طور میانگین هر سه‌دقیقه دچار وقفه در کار می‌شوند. بسیاری از این وقفه‌ها ناچیز هستند و فقط چند ثانیه یا چند دقیقه وقت آنان را می‌گیرد. اما وقفه‌های مهم‌تر و طولانی‌تر در هر ساعت چهار ‌بار اتفاق می‌افتند. تحقیقات نشان‌داده زمانی که وقفه در کار کارکنان می‌افتد بلافاصله به ادامه کار برنمی‌گردند. در واقع، کارکنان تمایل دارند در فاصله بین وقفه و بازگشت به ادامه کار، کارهای اضافه انجام دهند.
نداشتن ارتباط نزدیک با مخاطب
یکی از قسمت‌های سخت استفاده از رسانه‌های اجتماعی، برقراری ارتباط نزدیک با مخاطبان است. اگر شما برای پاسخ به مخاطبان دقت و برخورد مطلوب را نداشته باشید، تمام تلاش‌های خود را بی‌نتیجه خواهید گذاشت.صاحبان کسب و کار می‌دانند که امروزه رسانه‌های اجتماعی نقشی حیاتی در بازاریابی دارند اما نمی‌توان بدون دوراندیشی و برنامه آن را شروع کرد. همچنین رسانه‌های اجتماعی راهی مناسب برای بازاریابی، اطلاع‌رسانی، در دسترس بودن و برپا کردن انجمن است. اما باید مراقب باشید که زمان را از دست ندهید.

 

دیدگاه شما