وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 15 شهريور 1393 ساعت 10:32   |   کد مطلب: 9337
کشمش محصولی استراتژیک برای خروج از اقتصاد تک محصولی
کشمش به عنوان یک محصول استراتژیک نقش بسیار مهمی در خروج از اقتصاد تک محصولی دارد و امروز صنعت خشکبار را می توان محور مهم صادرات غیر نقتی به شمار آورد.

به گزارش نافع به نقل از  ایرنا این در حالیست که توسعه صادرات غیر نقتی نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه ایفا می کند و تامین نیازهای ارزی، بهره برداری مطلوب تر از امکانات داخلی و دستیابی به بازارهای جهانی و بهره گیری از منافع و مزیت های آن از مهمترین ابعاد توسعه صادرات غیر نقتی است.

اما اینکه ایران با 17 درصد تولید کشمش جهان، بعد از کشورهای آمریکا و ترکیه سومین کشور تولید و صادر کننده کشمش در جهان است و از نظر ارزشی در سال های اخیر، روند صعودی داشته، نقش مهم کشمش را در صنعت خشکبار و صادرات غیر نقتی گوشزد می کند.

طبق آمار از 14 نوع تنوع کالایی خشکبار ایران در دهه 70، امروز کشمش مهمترین محصولی است که در این صنعت به جا مانده، اما با وجود رقبای خارجی و تلاش آنان برای جذب و افزایش سهم خود در بازارهای جهانی، امروز نقش ایران در صادرات این محصول استراتژیک کمرنگ تر شده است.

امری که امروز همه متخصصان و کارشناسان به آن اذعان دارند، نظارت و آسیب شناسی محصول کشمش از باغ تا صادرات است، در حالیکه این محصول هم اکنون درگیر مشکلات اساسی و حیاتی شده که نیاز به عزم ملی و مدیریت جهادی دارد.

در حالیکه هدف گذاری کشور در تحقق سیاست های برنامه پنجم توسعه برای دستیابی به رشد اقتصادی مناسب چون تامین نقدینگی، حذف دلالان و واسطه ها، تسهیلات مالی، سرعت عمل در امور گمرک، حل مشکل مواد اولیه و تجهیزات، رفع کسادی بازار، ساز و کار افزایش نرخ بهره وری از پتانسیل های کامل صادراتی و ضرورت پای بندی به قوانین و مقررات در راه افزایش این محصول حیاتی می تواند امیدوار کننده و راه گشا باشد.

نایب رییس اتاق بازرگانی استان همدان اما آفلاتوکسین را از تازه ترین مشکلات اساسی صادرات کشمش می داند و می گوید: متاسفانه در سال های اخیر مشکلاتی که در خصوص آفلاتوکسین در محصول پسته داشتیم، امروز در زمینه کشمش در اروپا نیز گریبانگیر این محصول شده که نیاز به بررسی دارد.

ˈحسن بهرامیˈ ادامه می دهد: در جهان حدود 850 هزار تن کشمش تولید می شود که در ایران این میزان، 140 هزار تن است.

به گفته وی از 300 هزار هکتار سطح باغات زیر کشت انگور کشور، بیش از دو میلیون و 600 هزار تن انگور در کشور تولید می شود که 160 هزار تن از انگورهای تولیدی به صورت کشمش به بازارهای خارج صادر می شود.

وی کشورهای شیلی، آفریقای جنوبی و یونان را از رقبای مهم ایران می داند که سال گذشته 10 کشور چین، عراق، امارات متحده عربی، هند، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان، مصر و آذربایجان از مقاصد صادراتی کشمش بوده اند.

اما برنامه ریزی دقیق بر پایه و اساس تولید انگور، نحوه اصولی در برداشت این محصول و تبدیل آن به کشمش به نحوه ای مدرن تر از ضرورت هایی است که بهرامی به آن تاکید می کند.

بهرامی گفت: در زمینه ارگانیک کردن این محصول نیز باید برنامه ای تنظیم شود تا هم سود آوری قابل توجهی در امر حفظ سرمایه باغدار و هم ارز آوری بیشتری را به صورت پلکانی داشته باشیم.

برآورد تولید انگور در ایران بالغ بر 2.6 میلیون تن و اختصاص رتبه هفتم جهان در تولید انگور، از نکات مورد توجه بود که بهرامی به آن اشاره کرد.

در این میان ملایر به عنوان مهمترین قطب تولید انگور و کشمش کشور، سهم عمده ای در صادرات کشور دارد که صادرات سالانه بیش از 34 هزار تن کشمش از ملایر گواه این ادعا است و از نظر تولید، بعد از آذربایجان رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

سرپرست اتاق بازرگانی ملایر در این باره افزود: این در حالیست که 147 درصد از تولید این محصول آن هم با برند ملایر، به سایر کشورهای جهان صادر می شود که صادرات آن مازاد بر تولید است.

بهرامی ادامه می دهد: در حالیکه تولید کشمش در ملایر، سالیانه حدود 34 هزار تن است که میزان صادرات این محصول به 50 هزار تن در سال نیز می رسد و کسری آن از دیگر استان های کشور تهیه و با برند ملایر صادر می شود.

وی خاطرنشان می کند: انتظار داریم با وجود این پتانسیل بالفعل، وجود اتاق بازرگانی، گمرک، راه آهن، ایجاد منطقه ویژه خشکبار، وجود پنج شهرک صنعتی دولتی، سه شهرک خصوصی، یک ناحیه صنعتی و فعالیت 75 کارخانه کشمش پاک کنی سنتی و مدرنیزه، شهرستان ملایر به عنوان پایلوت خشکبار کشور معرفی شود.

وی بیان کرد: سال گذشته 19 هزار و 795 تن کشمش ملایر به ارزش 36 میلیون و 654 هزار و 700 دلار و در چهار ماهه امسال هفت هزار و 418 تن به ارزش 12 میلیون دلار از گمرکات استان همدان صادر شده که حجم زیادی از صادرات را به خود اختصاص داده است.

 

* به دلیل مشکل نقدینگی، تنها 45 واحد کشمش پاک کنی در ملایر فعالند

بهرامی افزود: در حال حاضر، 75 واحد کشمش پاک کنی در ملایر وجود دارد که از این تعداد، تنها 45 واحد آن فعالند و مابقی به دلیل مشکلات نقدینگی، تولید، فرسوده بودن دستگاه ها و نیاز به تکنولوژی روز دنیا قادر به فعالیت نیستند.

وی خواستار همکاری بیشتر واحدهای تولیدی با اتاق بازرگانی این شهرستان شد و افزود: امسال 67 فقره گواهی مبداء برای کشمش در این شهرستان صادر شد.

نایب رییس اتاق بازرگانی استان همدان همچنین میزان برداشت جهانی انگور در هر هکتار را هشت تن، در ایران 11 تن، در استان همدان 14 تن و شهرستان ملایر 22 تن عنوان و ادامه می دهد: بر اساس آمار جهاد کشاورزی، میزان تولید انگور در ملایر سال گذشته به 25 هزار تن در هکتار هم رسیده است.

بهرامی بیان کرد: از 450 هزار تن انگور تولیدی در استان همدان، 250 هزار تن در ملایر تولید می شود که از 180 هزار تن انگور به عمل آمده توسط باغداران، 34 هزار تن آن به صورت کشمش تیزابی، آفتابی و انگوری و 70 هزار تن مابقی به صورت تازه خوری، تولید سوغات شیره و باسلق مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در عین حال برگزاری کلاس های آموزشی برای حدود 20 هزار باغدار ملایری را یکی از ضرورت ها برشمرد و گفت: به دلیل اینکه تولید کشمش در ملایر بیشتر به صورت سنتی است، نیاز است تسهیلات بانکی برای تهیه وسایل مورد نیاز این محصول در اختیار باغداران قرار گرفته و اداره ترویج جهاد کشاورزی نیز از بدو کار تا برداشت نهایی محصول، نظارت کامل داشته و همراه باغداران باشد.

شهرستان ملایر با 300 هزار نفر جمعیت، در جنوب شرقی استان و 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.

دیدگاه شما