وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 29 شهريور 1393 ساعت 13:00   |   کد مطلب: 9600
جشنواره شیره‌پزی هرساله در شهر ملایر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و این جشنواره بی‌شک گامی بزرگ در راستای شناساندن بیشتر فرهنگ کهن و معنوی شهرستان ملایر در حوزه فرهنگی به سایر نقاط است.

به گزارش نافع، انگور و کشمش شهرستان ملایر شهرتی جهانی دارد و نیمی از صادرات استان همدان به محصول انگور اختصاص دارد که این صادرات به کشورهای مختلف است.

زمان برداشت انگور در ملایر از نیمه دوم شهریور تا اواسط آبان ماه است که از میزان برداشت انگور 50 درصد آن به صورت خشک و 30 درصد نیز به صورت تازه خوری به بازار مصرف عرضه  و مابقی به فرآورده‌هایی همچون انواع شیره و باسلق تبدیل می‌‌شود.

یکی از فرآورده‌های مهم انگور که عمده سوغات ملایر این شهرستان را به خود اختصاص داده است شیره ملایر است که شهرت بسیاری دارد.

شیره ملایر در انواع بسیاری از جمله  شیره سفید، شیره قرمز و شیره عسلی با طعم بسیار خاصی تهیه و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

هر انگوری برای تولید شیره مناسب نیست و در واقع انگورهایی که درشت،‌ خیلی شیرین و در موقع رشد کمتر آب خورده‌اند برای گرفتن شیره مناسب هستند.

برای پخت شیره انگور بعد از چیدن انگور از باغ آن را به خانه آورده انگورها را شسته در حوض مخصوص ریخته، روی آن با چکمه می‌روند و به اصطلاح لگدکوب می‌کنند تا کاملاً آب انگور گرفته شود.

آب انگور به دست آمده، از دریچه کوچک حوضچه خارج‌شده و در ظرفی جمع می‌گرد و همه آب انگور را در ظرف‌های پلاستیکی ریخته، و به آن  مقداری پودر آهک اضافه می‌کنند تا شفاف شود.

صبح روز بعد آب انگور زلال شده را، در دیگ‌های مخصوص شیره‌پزی ریخته و آن را روی کوره می‌گذارند تا کاملاً بجوشد و بعد از پخت، شیره به دست می‌آید.

شیره‌پزی سنتی یکی از فرهنگ‌های مردم ملایر با پیشینه ارزشمند تاریخی و فرهنگی است که در شهرستان ملایر و روستای مانیزان، از گذشته تاکنون از انگور شیره تولید شده است.

هر سال در پایان شهریورماه بعد از برداشت انگور آیین شیره‌پزی در روستاهای ملایر انجام می‌شود.

در ملایر تولید شیره با آیین ویژه‌ای انجام می‌گیرد که به آیین شیره‌پزی شهرت دارد. امسال برای پنجمین بار جشنواره شیره‌پزی در روستای مانیزان ملایر به عنوان روستای هدف گردشگری این شهرستان برگزار خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر با اشاره به اینکه امسال برای پنجمین بار در هفتم مهرماه سال جاری جشنواره شیره‌پزی سنتی در روستای هدف گردشگری مانیزان برگزار می‌شود گفت: این جشنواره در سال 91 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

محمدرضا بهاری برگزاری این آیین ملی را در شهرستان ملایر باعث رشد و توسعه صنعت گردشگری شهرستان ملایر و جذب گردشگران برشمرد و افزود: سال گذشته بیش از 12 هزار گردشگر در این جشنواره شرکت داشتند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری  تصریح کرد: این جشنواره‌ها باید با برنامه‌ریزی و حمایت‌های بیشتری برگزار شود تا به دست فراموشی سپرده نشود و به صورت فرهنگ کهن و امانت‌های گرانبهای این شهرستان  به نسل آینده برسد.

وی این جشنواره را یکی از ظرفیت‌های مهم در جذب گردشگر به این شهرستان برشمرد  و گفت: ارزش‌هایی که در سلامت روح و جان مردم تأثیر فراوانی دارد باید حفظ‌ شده و به حیات خود ادامه دهند.

بهاری افزود: نحوه پخت شیره انگور و نوع محصول، مانیزان را از سایر روستاهای این شهرستان متمایز کرده است.

وی بیان داشت: به دلیل بافت سنتی و محصول منحصربه‌فرد شیره انگور و سایر مشتقات آن، این روستا را به عنوان روستای هدف گردشگری ملایر انتخاب کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر به برنامه‌های پنجمین جشنواره شیره‌پزی مانیزان اشاره کرد و گفت: اجرای موسیقی سنتی و محلی، پخت آش محلی، برگزاری مسابقه نقاشی، پوشیدن لباس محلی، اسب‌سواری و بازدید از پخت زنده شیره انگور را از جمله برنامه‌های دیدنی این جشنواره است.

وی از برگزاری مسابقه عکس با موضوع شیره‌پزی به همت انجمن سینمای جوان ملایر از این جشنواره خبر داد و افزود: مسابقه انتخاب شیره برتر نیز برگزار می‌شود.

بهاری اجرای نمایش آیینی و سنتی به صورت نمایش خیابانی را از دیگر برنامه‌های این جشنواره برشمرد و افزود: خرید شیره باکیفیت بالا و تخفیف ویژه نیز از برنامه‌های پنجمین جشنواره شیره‌پزی ملایر است.

وی اظهار امیدواری کرد: امسال نیز بیشتر از سال‌های گذشته  گردشگران به همراه تورهای گردشگری در این جشنواره شرکت کنند.

خاطرنشان می‎شود: پنجمین جشنواره شیره‌پزی مانیزان در ساعت 15 روز هفتم مهرماه  سال جاری در روستای مانیزان ملایر برگزار می‌شود.

گزارش از فاطمه رحمتی

دیدگاه شما