وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 9 شهريور 1393 ساعت 13:41   |   کد مطلب: 9256
رئیس مرکز بهداشت همدان:
جمع آوری 3 تن ظروف پلاستیکی در همدان
جمع آوری بیش از ۳ تن ظروف پلاستیکی در همدان
رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: در طرح بازرسی مشترک از واحد های صنفی مشمول بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم انواع ظروف یکبار مصرف پلیمری جمع آوری و ضبط شد.

به گزارش نافع مصطفی حسنی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره اجرای طرح ممنوعیت استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در صنوف مختلف اظهار کرد: استفاده از ظروف یکبار مصرف پلیمری برای عرضه مواد غذایی گرم و داغ اثرات مخرب زیادی برای مصرف کننده به همراه دارد که استفاده دراز ‌مدت از این ظروف زمینه ابتلای مصرف کنندگان به سرطان را فراهم می کند.

وی افزود: براساس نظر کارشناسان محیط زیست این ظروف برای تجزیه کامل در طبیعت قریب 500 سال زمان نیاز دارند بنابراین علاوه بر اینکه سلامتی مردم را تهدید می کند عامل مخربی برای محیط زیست به شمار می آید.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان تصریح کرد: جمع‌ آوری ظروف یکبار مصرف پلیمری و یا پلاستیکی برای حفظ سلامت شهروندان از نیمه دوم سال گذشته در دستور کار کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان همدان قرار گرفته است و به منظور جلب همکاری صنوف فعال و جلوگیری از ضرر مالی آنها، به مراکز عرضه کننده ظروف پلیمری تا پایان سال گذشته مهلت داده شد تا هر آنچه در انبارهای خود دارند عرضه کنند و در خرید جدید از ظروف گیاهی استفاده کنند.

وی گفت: از ابتدای امسال با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف همدان طرح جمع آوری ظروف پلاستکی در دستور کار قرار گرفت و به تمام واحدهای صنفی مرتبط با این ظروف برای جایگزینی ظروف یکبار مصرف پلیمری با ظروف گیاهی اخطار داده شده که با متخلفان برابر ضوابط و مقررات بهداشتی، برخورد می شود.

حسنی از جمع آوری بیش از 3 تن ظروف پلیمری و پلاستیکی در طرح تشدید و نظارت بر اماکن تهیه و توزیع و اماکن عمومی خبر داد و افزود: در طرح بازرسی مشترک از واحد های صنفی مشمول 508 مرکز تهیه و فروش مواد غذایی گرم و داغ مورد بازرسی قرار گرفت که در این راستا بیش از 3 هزار و 300 کیلوگرم انواع ظروف یکبار مصرف پلیمری ضبط و جمع آوری شد.

وی عنوان کرد: با پیگیری های انجام شده درصد واحدهای صنفی تهیه و عرضه مواد غذایی داغ و گرم که از ظروف یکبار مصرف گیاهی برای عرضه مواد غذایی استفاده می کنند از 12 درصد ابتدای سال به 28 درصد افزایش یافته است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان بیان کرد: در ماه مبارک رمضان 341 مرکز تهیه و فروش افطاری در سطح شهر همدان فعالیت داشتند که 597 بازدید از این مراکز انجام شد بر این اساس 9 مرکز بدون جواز کسب فعالیت مرتبط شناسایی شد و همچنین 23 مورد به مراجع قانونی معرفی و چهار مرکز پلمپ شد.

وی ابراز کرد: 508 مرکز تهیه و فروش مواد غذایی در سطح شهر همدان فعال هستند که با 470 واحد صنفی متخلف برخورد قانونی شده و برای 418 واحد استفاده کننده از ظروف یکبار مصرف پلیمری در همدان اخطاریه استفاده از ظروف جایگزین پلیمری صادر شده است.

حسنی با بیان اینکه از این تعداد واحد صنفی متخلف 428 مورد مربوط به اتحادیه تالار پذیرایی و 42 واحد مربوط به اغذیه‌ فروشان بوده است، گفت: در بازرسی های انجام شده از واحدهای صنفی همدان مشخص شد که 59 واحد شامل 49 تالار پذیرایی و16  مرکز عرضه مواد غذایی از ظروف یکبار مصرف تجزیه پذیر استفاده می کنند.

وی افزود: با پیگیری ها و مکاتبات انجام شده با معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی در رستوران مجتمع خدمات رفاهی دانشگاه نیز از ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده می شود.

دیدگاه شما