وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 5 شهريور 1393 ساعت 12:37   |   کد مطلب: 9184
قیمت لبنیات در همدان ۱۵ درصد افزایش می‌یابد
مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان فرآرده‌های لبنی همدان از افزایش ۱۵ درصدی لبنیات تا هفته‌های آینده خبر داد و گفت: هزینه‌های تولید لبنیات پس از فاز دوم هدفمندی ۵۰ درصد افزایش داشته است.

 به گزارش نافع، محمود رشادی اظهار کرد: پس از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه در سال 93 با افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد، حمل و نقل، شیر خام و انرژی تا 50 درصد رو به‌رو بودیم ولی دولت برای افزایش قیمت محصولات لبنی تصمیمی نگرفته بود.

وی افزود: از این رو تشکل‌های شیر در کشور خود نسبت به افزایش 15 درصدی محصولات در ماه مبارک رمضان اقدام کردند تا بخشی از هزینه‌های آنها جبران شود و دولت پس از این ماه برای افزایش قیمت تصمیمات لازم را بگیرد.

رشادی با اشاره به اینکه افزایش قیمت هزینه‌های تولید بر قیمت تمام شده محصولات نیز تاثیر گذاشته بود، تصریح کرد: دولت باید این افزایش قیمت را از دو محل افزایش قیمت لبنیات یا پرداخت یارانه به کارخانجات لبنی جبران می‌کرد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت می تواند افزایش هزینه های تولید را جبران کند، عنوان کرد: مالکان کارخانه های لبنیات به علت توان مالی ضعیف و عدم وجود نقدینگی نمی توانند افزایش هزینه های تولید را جبران کنند.

رشادی با اشاره به اینکه افزایش قیمت هزینه های تولید در ابتدای سال رخ داده است، گفت: تولیدکنندگان محصولات لبنی از ابتدای سال مقاومت کرده به امید اینکه دولت این زیان را برای آنها جبران کند که متاسفانه دولت در این زمینه اقدامی نکرده و کارخانجات نیز بیشتر از این نمی‌توانند تحمل کنند.

مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان محصولات لبنی همدان اظهار کرد: کارخانجات لبنی برای ادامه حیات یا باید قیمت را خودسرانه افزایش داده و یا با برخی تقلب‌ها زیان خود را کاهش دهند.

وی بیان کرد: برخی کارخانجات برای جبران زیان خود به تولید محصولات تفننی و فانتزی همچون بستنی روی آورده اند که جز نیازهای اولویت دار جامعه و مردم به حساب نمی‌آید.

رشادی با اشاره به اینکه ارزان بودن محصولات لبنی بیشتر به سود تولیدکنندگان است، تأکید کرد: وقتی محصولات لبنی در کشور و استان ارزان باشد مردم نسبت به خرید محصولات رغبت بیشتری نشان داده و کارخانجات رونق می‌گیرند.

مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان فراورده‌های لبنی همدان افزود: اگر دولت با اقدامات پیشگیرانه و کنترلی نسبت به کاهش هزینه‌های تولید گام بردارد کارخانجات تولیدی نیز در این راستا گام های موثری برمی‌دارند.

رشادی با بیان اینکه کارخانجات تولید فراورده های لبنی در شرایط سختی از نظر نقدینگی به سر می برند، تصریح کرد: هنوز کارخانه های لبنی استان همدان برخلاف برخی استان ها نسبت به افزایش قیمت محصولات خود اقدام نکرده اند.

وی تأکید کرد: اگر روال به همین منوال پیش رود در هفته‌های آینده تولیدات لبنی استان همدان تا 15 درصد افزایش می‌یابد و این مساله از روی ناچاری کارخانجات لبنی بوده و باید زیان خود را جبران کنند.

منبع: تسنیم

دیدگاه شما