وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 16 تير 1393 ساعت 12:16   |   کد مطلب: 8192
پیش بینی برداشت ۶۹ هزار تنی ذرت از مزارع نهاوند
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: پیش بینی می شود امسال 69 هزار تن ذرت به وسیله 40 دستگاه کمباین از مزارع نهاوند برداشت شود.

احد ظفری در گفت و گو با خبرنگارنافع در نهاوند، گفت: محصول ذرت علوفه‌ای به عنوان کشت دوم کشاورزی در نهاوند است که استفاده بهینه از اراضی نهاوند موجب شده که کشاورزان بتوانند از زمین‌های کشاورزی با کاشت محصولات پاییزه استفاده بیشتری ببرند. ظفری گفت: امسال ۴ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی حاصل‌خیز نهاوند به کشت ذرت دانه‌ای و ۶۰۰ هکتار به کشت ذرت علوفه‌ای اختصاص یافته است که پیش بینی می شود ۳۹ هزار تن ذرت دانه‌ای و ۳۰ هزار تن ذرت علوفه‌ای از مزارع نهاوند برداشت شود.

ظفری افزود: هر هکتار مزرعه ذرت در سه مرحله کاشت، داشت و برداشت برای ۱نفر به صورت مستقیم و در مجموع برای ۵ هزار نفر شغل ایجاد می کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: یکی از مهم‌ترین مواد اصلی روغن‌های خوراکی وجود ذرت دانه‌ای است که کاشت این محصول در نهاوند علاوه بر مصرف کارخانه روغن کشی داخلی و دامی، برای تولید روغن به استان‌های همجوار که دارای کارخانجات روغن‌کشی هستند صادر می‌شود.

وی عنوان کرد: مهمترین مشکل کشاورزان و دامداران در نهاوند عدم وجود کارخانجات ذرت خشک‌کن و دسترسی مناسب کشاورزان به سود و بهره کافی است ولی با این حال افزایش ۱۵ درصدی تولید ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای در نهاوند نشان از تلاش بی وقفه کشاورزان نهاوندی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند، عنوان کرد: دلیل گسترش کشت ذرت در نهاوند آب و هوای خوب استفاده از کودهای حیوانی و ریز مغزی و همچنین منابع مناسب  آب و آبیاری بارانی است که  تمایل کشاورزان را برای تولید افزایش می دهد.

ظفری اظهار کرد: ۴۰ دستگاه کمباین ویژه برداشت ذرت دانه‌ای در نهاوند و هفت گروه سه نفره یعنی ۲۱ نفر از کارشناسان فنی و مهندسان ناظر بر مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول در نهاوند هستند.

دیدگاه شما