وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 10 شهريور 1394 ساعت 08:22   |   کد مطلب: 16189
برخی پیامدهای عدم کنترل برف و یخبندان در سطح معابر عبارتند از: افزایش تصادفات، افزایش تراکم ترافیک، اختلال در جریان ترافیک، اختلال در عملیات اورژانسی و اضطراری که این مشکلات اثرات منفی و هزینه های زیادی برای جامعه در بر دارد و منجر به کاهش سطح سرویس دهی، افزایش صدمات جانی و خسارات مالی، از دست دادن ساعات و زمانهای مفید و رکود فعالیت های روزمره اداری، تجاری، صنعتی و خدماتی خواهد شد.

به گزارش نافع، این روزها به هر کوچه و خیابانی که می روید چراغ های چشمک زنی را در میانه راه های اصلی و فرعی شهر می بینید که راه را بسته اند و ماشین های راه سازی و کارگران مشغول آسفالت کردن مسیرهای مختلف هستند. در سال های اخیر تابستان فصلی شده است برای ترمیم و باز سازی آسفالت راه های شهری و برون شهری. خرابی که یکی از مهمترین علت های آن در فصل زمستان و شب های برفی رخ می دهد. امروز نمک دیگر تنها عامل فشار خون بالا و دشمن کلیه و کبد نیست بلکه امروز دشمن سرسخت آسفالت ، گیاهان ، آب های زیرزمینی ، سازه های شهری و ... است.

هرچند کارشناسان و فعالان محیط زیست شهری در این سال ها بارها نسبت به پیامدهای مخرب روش نمک پاشی برای یخ زدایی و تاثیری که به مرور زمان بر محیط زیست شهری بر جا می گذارد هشدار می دهند، اما هزینه بر بودن سایر روش ها که هم اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، موجب شده نمک پاشی همچنان در میان روش های یخ زدایی خیابان ها و معابر شهری ما در فصل زمستان حرف اول را بزند.

برخی پیامدهای عدم کنترل برف و یخبندان در سطح معابر عبارتند از: افزایش تصادفات،  افزایش تراکم ترافیک،  اختلال در جریان ترافیک، اختلال در عملیات اورژانسی و اضطراری که این مشکلات اثرات منفی و هزینه های زیادی برای جامعه در بر دارد و منجر به کاهش سطح سرویس دهی،  افزایش صدمات جانی و خسارات مالی، از دست دادن ساعات و زمانهای مفید و  رکود فعالیت های روزمره اداری، تجاری، صنعتی و خدماتی خواهد شد.

برفروبی به تنهایی ، برفروبی به همراه شن و ماسه ، پیشگیری از ایجاد لایه برف و یخ، یخ زدایی شیوه های کنترل برف و یخ در سراسر دنیا است اما متاسفانه در کشور ما نمک مرسوم ترین روش برفروبی جاده ها است. شاید نمک به دلیل ارزان بودن و در دسترس بودن در کشور ما به ظاهر بسیار مرقون به صرفه برای شهرداری ها باشد اما بدون شک در بلند مدت بسیار آسیب زا و گران برای شهر خواهد بود زیرا هزینه های پنهان آن بیش از هزینه های آشکار آن است.

نمک پاشی به مرور زمان موجب شوری آب های روانی می شود که از شمال شهر به سمت زمین های کشاورزی جنوب می رود و علاوه بر این که بافت خاک را از بین می برد، به گونه های گیاهی هم آسیب می رساند.

از سوی دیگر نمک به خصوص هنگامی که بر روی سازه های شهری پاشیده می شود بر روی  پایه های پل ها، بتن و حتی رنگ آمیزی های شهری تاثیر گذار بوده و خوردگی آن ها را موجب می شود.

در بسیاری از کشورهای دنیا مانند روسیه، کشورهای واقع در شمال اروپا و کشورهای مجموعه اسکاندیناوی، تقریبا بیشتر ماه های سال با سرمای شدید و یخ زدگی مواجهند، بررسی ها نشان می دهد هرچند در این کشورها هنوز نمک برای رفع یخ زدایی حذف نشده، اما مسئولان شهری تلاش کرده اند با بکارگیری شیوه های جدیدتر، اثرات مخرب نمک پاشی را به حداقل برسانند.

در واقع، نمک پاشی برای رفع یخ زدایی هم اکنون آخرین گزینه اجرایی آنهاست، به طور مثال هم اکنون در اروپا از مواد یخ زدایی با ترکیبات آلی استفاده می شود که هیچ تاثیر مخربی در محیط بر جا نمی گذارد.

البته از این واقعیت نیز نباید  غافل شویم که اگرچه هنوز مسئولان شهری هنوز هم استفاده از نمک را ترجیج می دهند اما محققان جوان کشور ما نیز در سال های اخیر توانسته اند به فناوری یخ زداهای سازگار با محیط زیست دست پیدا کنند و علاوه بر بومی کردن این محصول و شکستن انحصار کشورهای غربی قیمت آن را نیز به حداقل ممکن برسانند.

اما شاید بتوان گفت همانطور که هر ساله شهرداری برای ترمیم آسفالت خیابان ها هزینه های هنگفتی را متحمل می شود و در واقع نهضت ترمیم روکش معابر شهری را تشکیل داده است نهضتی نیز باید برای حذف نمک در یخ زدایی خیابان ها و استفاده از یخ زداهای جدیدتر و روش های نوین که هزینه های دراز مدت کمتری برای شهر دارد تشکیل شود.

مهرسا روحانی

پایان پیام/م

دیدگاه شما