وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 11 مرداد 1394 ساعت 09:36   |   کد مطلب: 15556
گامی مهم در عملیاتی کردن سامانه ساها/برگزاری دوره آموزشی ISO 17025 در همدان
با پیگیری های دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی همدان وبا همکاری شرکت آموزشی" برازه " دوره آموزشی "تشریح الزامات ISO 17025 " در محل اداره کل استاندارد استان همدان برگزار گردید،

به گزارش نافع، مدیر دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی همدان کارگاه آموزشی استاندارد 17025 بیان کرد: با توجه به حساسیت موضوع سامانه " ساها "  آزمایشگاه های همکار دانشگاه آزاد اسلامی که قابلیت های تجهیزات آزمایشگاهی واحدهای دانشگاه آزاد را به سمت تجاری سازی رهنمون می شود، استقرار نظام کیفی 17025 یک الزام است و این دوره آموزشی اولین قدم در امر آشنایی عوامل دست اندر کار ، با این نظام است
مدیر کل اداره استاندارد همدان ضمن شرکت در این دوره آموزشی، با ابراز خرسندی از حضور در بین  فرهیختگان دانشگاهی، گفت: تولید ثروت از طریق دانش فنی ، مهمترین و پایدارترین روش توسعه است
سید سعید میرنظامی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با جدیدت در این راه قدم برداشته است و مطمئن هستیم در برنامه های آتی خود به بهترین روش آن را اجرا خواهد کرد.
 در ادامه مدرس دوره "آموزشی ISO 17025" گفت: استاندارد سازي آزمايشگاهها در واقع بستر مناسبي جهت استفاده بهينه از تجهيزات، امكانات و نيروي متخصص موجود در آنها است. به طور كلي استانداردسازي سبب ايجاد اطمينان و اعتماد نسبت به نتايج آزمون شده، بهره وري آزمايشگاهها را افزايش داده و سبب مي شود هزينه اي كه در كشور صرف انجام آزمون مي شود، هدفمند گردد.
علی رنجبران تصریح کرد: سيستم مديريت كيفيت آزمايشگاههاي آزمون و كاليبراسيون بر اساس ISO/IEC 17025 ، براي اولين بار در سال1999 توسط سازمان بين المللي استانداردسازي ( ISO) و كميسيون علوم الكترونيكي بين المللي ( IEC) ارائه شدهاست.
رئیس توسعه سیستم های منطقه 7 شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد:  اين استاندارد مهم ترين استاندارد آزمايشگاه هاي كاليبراسيون و آزمون در سراسر جهان است و برقراري آن در هر آزمايشگاه به اين مفهوم است كه آزمايشگاه از لحاظ فني و مديريتي صلاحيت مناسب را دارا مي باشد و قادر به  توليد نتايج دقيق و صحيح آزمون و / يا داده هاي كاليبراسيون قابل اعتماد است.
وی تصریح کرد: اين استاندارد در حال حاضر در ايران و بسيار از كشورهاي جهان پياده سازي مي گردد و تا سال 2012 ميلادي، 79 كشور نسبت به استقرار استاندارد ISO/IEC 17025 ، در آزمايشگاههاي كشورشان اقدام و نتايج صادره از هر يك از اين آزمايشگاهها در اين كشورها داراي اعتبار است.
رنجبران اظهار داشت: پياده سازي اين سيستم ضمن رعايت الزامات فني و مديريتي مربوطه، سبب نظم بخشي به امور جاري آزمايشگاههاي آزمون و كاليبراسيون شده و يكپارچگي صحت عملكرد سيستم را تضمين مي كند.
مدرس این دوره منافع حاصل از استقرار و تضمين عملكرد سيستم هاي مديريت كيفيت آزمايشگاههاي آزمون و كاليبراسيون را  حذف آزمون و بازرسي هاي اضافي در مبادي ورودي و خروجي و گمركات و بالطبع كاهش هزينه هاي تحميل شده به مصرف كنندگان،  تسهيل در امور تجارت و بازرگاني بين كشورها،  سهولت يافتن علل خطا در عملكرد آزمايشگاهها، تضمين سلامت، ايمني و بهداشت مصرف كنندگان و غيره را برشمرد.
گفتنی است در این دوره آموزشی همکاران معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی از واحدهای همدان، ملایر، تویسرکان، کرمانشاه و سنندج حضور داشتند.
 

دیدگاه شما