وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 9 مرداد 1394 ساعت 00:20   |   کد مطلب: 15490
پل انگلیسی که در دوره قاجار ساخته شد
پل تاریخی صالح آباد معروف به پل انگلیسی در منطقه ای زیبا و بکر و در پارکی جنگلی، نشانی از دوران جنگ جهانی دوم را به یادگار دارد.

به گزارش نافع، شهر زیبای صالح آباد از مناطق تفریحی و توریستی شهرستان بهار به شمار می رود که وجود ابنیه و آثار تاریخی همه سال گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

این شهر تاریخی بواسطه قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم از زمانهای گذشته همواره محل آمد و شد تجار و بازرگانان کشور بویژه اهالی منطقه غرب کشور بوده است.

تجار و بازرگانان استانهای غربی با حضور در شهر صالح آباد اقدام به داد و ستد پوست، گوشت، روغن، گندم و جو می کردند.

در حاشیه حریم صالح آباد و در ضلع شمال غربی این شهر زیبا پلی تاریخی معروف به پل انگلیسی به چشم می خورد که مسافران و رهگذران با گذر از روی این پل به سمت بیجار کردستان و شمال کشور عزیمت می کردند.

هر چند این پل برای ظرفیت بار محدود پیش بینی شده ولی هم اینک نیز تردد از روی آن جریان دارد بگونه ای که افزایش ترافیک از این مسیر و عبور خودروهای سنگین با تناژ بالا موجب ریزش بخشی از پل و سست شدن سنگهای بکار رفته در آن شده است.

طبق مستندات و شواهد قدمت و زمان ساخت این پل سنگی به اواخر دوره قاجار و وقوع جنگ جهانی دوم حدود سال 1298 بر می گردد.

پل انگلیسی برروی رودخانه فصلی صالح آباد (سیمینه رود) بنا شده که این رودخانه از ارتفاعات کوه آلماقولاخ سرچشمه می گیرد.

این پل دارای یک پوشش طاق مانند به طول 9 متر بوده و مصالح به کار رفته در آن از جنس بلوکهای سنگینی در ابعاد متحدالشکل است.

با تورق تاریخ و سرگذشت این پل سنگی می توان دریافت که نیروهای متفقین درمحله لشگرگاه صالح آباد به منظور عبور ناوگان حمل و نقل موتوری، تجهیزات و نیروهای نظامی خود به سمت شمال و نیز یاری رساندن به سایر لشگرهای درگیر با آلمان نازی در خاک شوروی سابق اردو زده بودند.

یکی از نقاط حساس غرب کشور به لحاظ داشتن مراتع سرسبز، پوشش انبوه درختان، وجود رودخانه خروشان و باصفا و همیشه شاداب سیمینه رود به نام کاریز و نیزداشتن چشمه های پرآب، محله لشگرگاه صالح آباد بود.

بر این اساس همواره این مکان محل اردوگاههای نظامی، استقرار و تجدید قوای طرفین متخاصم بوده و مورد استفاده آنان قرارمی گرفته است.

در زمان عبور نیروهای متفقین از چند نقطه ایران به سوی روسیه و پیروزی قوای متفقین در جنگ جهانی دوم این پل نیز مانند سایر پل های ایران نام پیروزی به خود گرفت.

این پل تاریخی میان مردم بومی منطقه صالح آباد به انگلیس کورپسه معروف بوده و استقامت لازم برای تمام وسایط نقلیه باری را داراست که به دلیل تردد زیاد وسایط نقلیه باید برای بهبود عبور و مرور و جلوگیری از تخریب این اثر پل دوبانده ای ایجاد شود.

در بازدید از این پل شهردار صالح آباد به خبرنگار ایرنا توضیح داد: بسیاری از ساکنان این شهر که هم اینک افراد مسن و سالخورده ای هستند در ساخت این پل تاریخی کمک کرده اند.

احمد رسولی اضافه کرد: دو ستون فلزی با شماره های لاتینی در دو سوی این پل تاریخی قرار دارد که این ستون میزان آب در حال جریان زیر این پل را نشان می دهند.

شهردار صالح آباد گفت: با گذر زمان شاهد ریزش بخشی از پل بوده ایم با این وجود برای جلوگیری از تخریب آن دیوار کشی رودخانه و بخشی از پل صورت گرفته است.

رسولی اظهار کرد: با توجه به قدمت این پل تاریخی، همه ساله شاهد حضور گردشگران خارجی و بازدید آنها از این پل بوده بگونه ای که سال گذشته یک تیم توریستی اهل هندوستان از این اثر تاریخی بازدید کردند.

وی با ذکر اینکه این پل از نقاط گردشگری تاریخی صالح آباد است ابراز امیدواری کرد با توجه بیشتر به این پل از تخریب این اثر پیشگیری کرده و از این ظرفیت برای جلب و جذب گردشگر استفاده کرد.

شهر صالح آباد با یک هزار و 200 هکتار مساحت، هفت هزار و 400 نفر جمعیت یکی از توابع شهرستان بهار محسوب می شود.

اهالی این شهر پیشتر در حوزه کشاورزی و دامپروری فعال بودند ولی هم اینک اغلب آنها به کارهای خدماتی روی آورده و فعالیت در حوزه ناوگان عمومی باری بخش عمده ای از مشاغل اهالی این منطقه را تشکیل می دهد بگونه ای که در این ارتباط در استان و کشور شهره هستند.
منبع:ایرنا
انتهای پیام/ح

دیدگاه شما