وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 14 مرداد 1394 ساعت 09:14   |   کد مطلب: 15630
روز گذشته خبری مبنی بر کشف یک دستکند جدید در صالح‌آباد روی خروجی یکی از رسانه‌ها رفت که با پیگیری فارس مشخص شد اطلاعات این خبر مورد تأیید میراث فرهنگی نیست.

به گزارش نافع به نقل از فارس، روز گذشته خبری مبنی بر کشف یک دستکند جدید در شهر صالح‌آباد از توابع شهرستان بهار در یکی از رسانه‌های استان منتشر شد و در ادامه این خبر روی خروجی پورتال شهرداری صالح‌آباد نیز رفت.

فرماندار شهرستان بهار با بیان اینکه هنوز این اثر را از نزدیک ندیده‌ام، اظهار کرد: این اثر نیاز به بررسی بیشتری دارد که برای این امر به میراث فرهنگی گزارش شده است.

محسن مرادی‌پناه بیان کرد: این اثر در 40 روز گذشته در کنار جاده منتهی به سنندج کشف شده است.

در ادامه به درخواست فرماندار بهار این موضوع را از رئیس میراث فرهنگی بهار پیگیر شدیم.

*دستکند کشف شده فعلاً رسانه‌ای نمی‌شود

رئیس میراث فرهنگی شهرستان بهار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: در یک ماه گذشته این موضوع به ما اطلاع‌رسانی شد و کارشناسی از اثر نیز صورت گرفت.

مصطفی پاشایی بیان کرد: عدم اطلاع‌رسانی از این اثر تاریخی به این دلیل است که محل و تاریخچه آن مورد حفاری غیر مجاز قرار نگیرد و به لحاظ حفاظتی دچار مشکل نشود.

وی اضافه کرد: ارائه اطلاعات جزئی این دستکند نیازمند کاوش و اطلاعات باستان‌شناسی است و اگر تا اتمام بررسی‌ها اطلاعاتی در رسانه‌ها درج نشود، بهتر است.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان بهار در خصوص اینکه این خبر در سایت شهرداری نیز منتشر شده است، گفت: ما از شهردار نیز خواستیم که این خبر را از روی خروجی بردارد.

وی بیان کرد: مطالبی که در این خبر درج شده، هم به لحاظ وسعت و هم به لحاظ تاریخچه مورد تائید سازمان نبوده و غیر کارشناسی است.

*دستکند صالح‌آباد در دست بررسی کارشناسی است

 معاون میراث فرهنگی همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، ضمن تأئید کشف دستکند جدیدی در صالح‌آباد اظهار کرد: این اثر دستکندی نیست که دارای ویژگی خاصی باشد.

بهرام توتونچی بیان کرد: در برخی روستاها خود ساکنان به لحاظ ساختار دستکند از آن برای نگهداری مال و احشام استفاده می‌کنند که تا مدتی این آثار شناخته نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه این دستکند توسط کارشناس میراث فرهنگی بازدید شده است، بیان کرد: دستکند ارزانفود و سامن با شواهد موجود و مشخص شده محل اسکان موقت انسان بوده است.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما