وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 5 مرداد 1402 ساعت 17:58   |   کد مطلب: 15427
به بهانه 5 مرداد سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد
لشکر انصارالحسین(ع) همدان، خط شکن عملیات مرصاد بود
«إِنَّ رَبَّک لَبِالْمِرْصَادِ « به‌راستی که پروردگارت در کمین است » سوره فجر آيه 14»دفاع مقدس فصل زرینی از حماسه‌آفرینی مردمان ایران زمین است؛ فصلی که برگ برگ آن سرشار از لحظه‌ای ناب ایستادگی، ایثار و مجاهدت است

به گزارش نافع، حماسه‌سازان این مرز و بوم در طول هشت سال مردانه در سنگر دفاع از اسلام و ولایت ایستادند و آخرین برگ از صحیفه پایداری و دلدادگیشان به امام امت، در "مرصاد " رقم خورد؛ عملیاتی که تهران را نشانه گرفت، اما در نطفه خفه شد.

آخرین نبرد جمهوری اسلامی ایران و دشمن بعثی، نبردی موسوم به "فروغ جاویدان" بود که با رهبری مستکبران و حضور نیروهای سازمان موسوم به مجاهدين خلق صورت گرفت.

این عملیات 3 مردادماه 1367 آغاز و پس از سه روز با شکست مفتضحانه دشمن و همبستگی و مقاومت رزمندگان اسلام پايان يافت.

نقش بی‌بدیل لشکر انصار در شکست منافقان

اما در این بین، مهمترین یگانی که توانست تاخیر لازم را به‌ وجود آورد تا نیروهای لشکرهای دیگر برسند و کار منافقان را یکسره سازند، لشکر 32 انصارالحسين (ع) بود.

مسئول ستاد لشکر 32 انصارالحسین(ع) همدان در عملیات مرصاد و مشاور فعلی استاندار همدان در امور ایثارگران به خبرنگار ما گفت: نیروهای لشکر انصار که پیش از عملیات مرصاد در تنگه چهارزبر مستقر بودند؛ مطلع شدند که افراد ناشناسی از مرز عبور کرده و به طرف سرپل ذهاب در حرکتند که بعد معلوم شد، منافقان هستند.

حاج میرزا سلگی افزود: نیروهای همدان به محض اطلاع در قالب چند گردان به همراه تیپ اطلاعات، عملیات به فرماندهی هادی فضلی به سرعت حرکت کردند تا پیش از دشمن به اسلام‌آباد برسند اما تا رسیدن نیروهای خودی، آن‌ها از کرند عبور کرده و وارد اسلام‌آباد شده بودند و در تنگه حسن‌آباد با یکدیگر درگیر شدند.

وی ادامه داد: در این زمان، نیروهای همدان با ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان، آن‌ها را تا رسیدن نیروی کمکی معطل کردند. همچنین تعداد دیگری از افراد دشمن که به طرف ایلام در حرکت بود به کمک دوستان خود آمده و آن‌ها نیز با نیروهای همدان درگیر شدند.

سلگی تصریح کرد: هرچند، خنثی‌ساختن نقشه شوم دشمنان در "مرصاد" با تلاش افراد بسیاری صورت گرفت اما نقش لشکر انصار همدان در توقف و ایجاد سد دفاعی در برابر منافقان، بی‌بدیل است چراکه آن‌ها با شتاب به طرف تهران در حرکت بودند و نیروهای همدان که تنها دوساعت پیش از نقشه آن‌ها، آگاه شده بودند توانستند در برابرشان ایستادگی کنند.

وی بیان کرد: در این مقاومت که ساعت‌ها به طول انجامید و حتی به جنگ تن به تن نیز رسید، 120 شهید از استان به ویژه هادی فضلی، فرمانده تیپ اطلاعات، عملیات و بهرام مبارکی، فرمانده گردان 154 به شهادت رسیدند و این، نقطه درخشانی در کارنامه دفاع مقدس برای همدان به شمار می‌رود.

سلگی اعلام کرد: مصداق و گواه این مدعا، سخنانی است که بارها و بارها از زبان افراد بنام مانند محسن رضایی و امیر شمخانی بیان شده؛ محسن رضايي در اين‌باره گفته است:" این 120 شهید استان همدان در عمليات مرصاد باید در حقیقت شهدای پیروزی نامگذاری شوند، مجروحان و جانبازانی که در عملیات مرصاد مجروح شدند چه از برادران سپاه چه از برادران ارتش، مجروحان و جانبازان عمليات پیروزی هستند.

مسئول ستاد لشکر 32 انصارالحسین(ع) همدان در عملیات مرصاد افزود: باوجود پايان‌يافتن مراحل اصلی عملیات مرصاد و عقب نشینی منافقان، بخش‌هایی از منطقه اسلام آباد به طور کامل پاک‌سازی نشده بود و برخی از عناصر منافقان در منطقه پراکنده شده بودند كه 8 مرداد ماه، چند گردان از نیروهای لشکر انصار، اقدام به پاک‌سازی روستاهای اطراف شهر و ارتفاعات مجاور كردند و با این كار، پرونده عملیات مرصاد بسته شد.

سلگي خاطرنشان کرد: مرصاد به راستی، کمینگاه خدا بود و استقرار نیروهای همدان در فاصله 200 کیلومتری تا مرز، نشانگر لطف ویژه خداوند برای آگاه‌شدن از حرکت دشمن است که شاید به برکت وجود عالمان و شهدای بزرگ در شهر و دیاری بود که از دیرباز، دارالمؤمنین نام گرفته است.

وی اظهارداشت: مهمترین خاطره‌ام از مرصاد، غروب روز درگیری بود، حجت‌الاسلام سیدرضا فاضلیان به همراه فرزند خود در این منطقه، حضور یافته و از وضعیت نبرد مطلع شد و سپس برای گفتگو و چاره‌اندیشی به دیدار امام جمعه کرمانشاه رفت.

این رزمنده دفاع مقدس اضافه کرد: فداکاری شهید فضلی از دوستان نزدیک شهید چیت‌سازیان و فرمانده تیپ اطلاعات، عملیات لشکر انصار از دیگر صحنه‌هایی است که هرگز از خاطرم نمی‌رود؛ این شهید بزرگوار درحالیکه از ناحیه سر مجروح شده بود و می‌توانست از ادامه مبارزه دست کشد تا آخر عملیات، پای کار ماند و درنهایت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

سلگي بيان کرد: او سرداری بود که بارها و بارها، پیکرش آماج گلوله‌ها و ترکش‌های دشمن قرار گرفته بود و سرانجام در روزهای آخر جنگ به آرزوي خود رسيد.

وی تصريح كرد: هرگاه، نام مرصاد را می‌شنوم، یاد و خاطره شهید فضلی و بهرام مبارکی که از نیروهای متدین، باانگیزه و ولایی بوده و سابقه حضور دائمی در جبهه‌های نبرد و دشمن‌شناسی آن‌ها زبانزد همگان بود، در ذهنم تداعی می‌شود.

سلگی خاطرنشان کرد: وظیفه امروز مسئولان، یگان‌های رزمی، بنیاد شهید، بنیاد حفظ آثار و قشرهای مختلف مردم، معرفی فداکاری‌ها، اخلاص همه‌جانبه و مقاومت رزمندگان استان در برابر منافقان کوردل به نسل جوان و نوجوان است.

وی تصریح کرد: باید از رزمندگان و ایثارگرانی که تعداد آن‌ها، کم نیست برای حضور در دانشگاه‌ها و مدارس دعوت شود چراکه هریک از آن‌ها، خاطراتی دارند که بسیار ارزشمند است.

حیرت شهید صیاد شیرازی از مقاومت رزمندگان همدان

براساس گفته شاهدان عینی، شهید صیاد شیرازی نیز وقتی به چهارزبر آمده و خاکریز را دید، گفت: این خاکریز را ملائکه زده‌اند و اگر این ملائکه این‌ جا نبودند، منافقان به کرمانشاه می‌رسیدند".

 

پیام تبریک فرمانده وقت سپاه پاسداران به همدان

محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز پس از عمیات با ارسال پیامی از مردم همدان قدردانی کرد.در این پیام آمده است:"

 امت شهید پرور استان همدان

اینجانب که از نزدیک، شاهد دلاوری‌های فرزندان مخلص و شجاع شما بوده‌ام نمی‌دانم با چه زبانی از ایثارگری‌های فرزندان شما بایستی تشکر و قدردانی کرد و به چه قلمی این رزم بی سابقه آنها را توصیف کرد.

برادران رزمنده لشکر پیروز 32 انصار الحسین همانند قهرمانان عاشورا با چنان قدرتی در مقابل نیروهای بعثی و منافق می جنگیدند و دشمن را تار و مار می کردند که گویا، قدرتی الهی به دست مردانی پاک بر سر جنایتکاران باریدن گرفته است".

هادی فضلی و بهرام مبارکی ستارگان درخشان مرصاد

آری طلایه داران عملیات مرصاد که اولین نیروی تدافعی حاضر در منطقه بودند و سدآهنین در برابر ستون زرهی منافقین ایجاد كرده و از پیشروی آن‌ها جلوگیری کردند؛ شیرمردان لشکر انصار الحسین(ع) بودند که با فرماندهی سرداران شهیدی همچون شهیدان هادی فضلی، بهرام مبارکی، مهدی ملکی(فرمانده گردان 153) و رمضان مصباح و شیخ الاسلامی (معاونان گردان 157 حبیب بن مظاهر)، حماسه‌هایی جاوید آفریدند و دیگربار تنگه احد را با ایثار و از خودگذشتگی حفظ كردنه و موجب سرافرازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران شدند.

در پايان با تبريك اين روز بزرگ به مردم ايران به ويژه دلاورمردان همدان، سخن را با بخش‌هایی از وصیت‌نامه دو شهید برجسته استان در اين عمليات به پايان مي‌بريم.

شهيد هادی فضلی : "...حرف ما این بود که این قدرت طلبی‌ها و رياکاری‌ها و خودخواهی‌ها باید محکوم شود، با ناحق باید مبارزه کرد و برنامه جاهلیت باید برچیده شود و عدالت باید باشد نه ظلم و ستم، صحبت ما این است که ما اسلام رسول‌ا...( ص ) را می خواهیم نه اسلام معاویه و اسلام نمايي، امنیت باشد نه آشوب و اضطراب و سخن از خدا باشد نه از شیطان ".

شهید بهرام مبارکی نيز گفته است: "... ما با چنین جنگ‌هایی می توانیم خودمان را بسازیم،  با چنین جنگ‌هایی می توانیم ایران، عراق،  فلسطین، کربلا و قدس و تمام مسلمانان و مستضعفان جهان را آزاد کنیم".

 

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما